גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה טוענים כי הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אירועי 7 באוקטובר היא פוליטית ותגרום להפלת שלטון נתניהו והליכוד.
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
מסיבת עיתונאים של ראש המל" צחי הנגבי
"אחרי שננצח את האויב נעסוק בתחקירים". הנגבי
(צילום: מוטי קמחי)
באמירה חריגה שנחשפת הבוקר (ראשון) ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", צוטט ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי בשיחה שקיים בימים האחרונים עם אישים פוליטיים בליכוד, שלהם אמר: "תפקידה של ועדת חקירה ממלכתית לחסל את שלטון הימין. אל תיתממו".
בכיר אחר בלשכה אמר כי נתניהו ממעט לדבר על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, אולם הוא מתנגד להקמתה. "נתניהו לא סומך על שופטים. הוא חושש שהם יתנקמו בו על רקע הרפורמה המשפטית", אמר. גורם פוליטי בליכוד הוסיף כי נתניהו מודאג מהקריאות ההולכות וגוברות, גם מתוך הליכוד, להקמת ועדת חקירה ממלכתית. אישים במפלגה שהביעו תמיכה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית אף קיבלו מסרים מלשכת ראש הממשלה כי הקמת ועדה כזו עלולה להפיל את שלטון הליכוד. "אל תתנו לזה יד", נאמר בשבועות האחרונים למי שהעלה הצעה כזו.
הקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית מלכדת את כל מפלגות האופוזיציה, המחנה הממלכתי ולא מעט ח"כים ושרים מתוך הליכוד. אלא שנתניהו, כאמור, מודאג מהדרישה ההולכת וגוברת. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אף הגיש הצעת מחליטים לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית, אולם בלשכת נתניהו הוחלט לקבור את ההצעה. אחד מהח"כים הבולטים בליכוד שתובע להקים ועדת חקירה ממלכתית הוא יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין, שטען כי מדובר בהכרח, לאחר אסון 7 באוקטובר. על ההצעה להקים ועדת חקירה חיצונית אמר אדלשטיין בריאיון לפני כמה שבועות: "מדובר בניסיונות טיוח".
בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" בסוף דצמבר 2023 אמר אדלשטיין: "אני אעמוד על כך שתקום רק ועדת חקירה ממלכתית. חד-משמעית. בין היתר מכיוון שרק לוועדה כזו יש הרשאה לדרוש את הפרוטוקולים של ועדת חוץ וביטחון. כשוועדת חקירה ממלכתית תקבל את הפרוטוקולים, יש לי רושם שיהיו לא מעט אנשים שירצו לקפוץ מהגג. גם בדרג המדיני".
צחי הנגבי מסר בתגובה: "לאנשי ימין שפונים אליי בדרישה להקים ועדת חקירה, כדי שתחקור על פי מיטב תיאוריות הקונספירציה את 'הבגידה' הגדולה של הצבא והשב"כ, אני משיב שאחרי שננצח את האויב נעסוק בתחקירים, וכי הדרישה של האופוזיציה לוועדת חקירה בעיצומה של מלחמה נועדה להפיל את הימין".
פורסם לראשונה: 00:00, 02.06.24