ניתוח קר של תמונת המצב הפוליטית כרגע מחדד מסקנה מתבקשת אחת: לאף אחד בקואליציה הנוכחית אין אינטרס ללכת לבחירות. זו הסיבה שכל מרכיבי הממשלה חורקים שיניים זה זמן רב מדי. למרות לא מעט אי-הסכמות בין חברי הממשלה, הם יודעים שמערכת בחירות כעת עלולה להוביל לתוצאה שתשאיר חלק לא מבוטל מהם בחוץ.
למרות זאת, הקואליציה בראשות בנימין נתניהו ניצבת בפני ארבעה אתגרים משמעותיים בנושאים המצויים בליבת האידיאולוגיה של המפלגות השותפות בה, חלקם בעלי פוטנציאל ממשי להוביל לפירוק הממשלה. אלו המוקשים האפשריים בפני קואליציית נתניהו.
יביא לפירוק הממשלה? חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס
(צילום: עידו ארז, שאול גולן, רועי רובינשטיין, שמעון ברוך)

פרישת גנץ ואיזנקוט: האצבע שתשחרר את הסכר

האיום הראשון והמיידי ביותר על שלום הקואליציה מבחינת לוחות הזמנים הוא הפרישה המתוכננת של המחנה הממלכתי מהממשלה בשבת הקרובה. לאורך חודשים ארוכים היו מי שביקרו את השר בני גנץ על התעקשותו להישאר בממשלה, וכן את העובדה שהוא מסכים לשמש כשכפ"ץ שלה.
גם ללא המחנה הממלכתי יוכל באופן תיאורטי נתניהו להמשיך עם קואליציית ה-64 המקורית שלו, אולם דמויות פוליטיות בולטות באופוזיציה ופרשנים אחרים סברו כי ברגע שגנץ יפרוש - הוא למעשה ישחרר את האצבע מן הסכר ובעקבות זאת יפרוץ שיטפון, שיתבטא בהפגנות ענק ברחובות ובאווירה ציבורית שתקשה על הממשלה להמשיך לכהן. עד לרגע זה, יש מי שסבורים כי אירוע שכזה עלול להסלים עד לכדי התפוררות מוחלטת של הממשלה ופיזור הכנסת.

איומי בן גביר וסמוטריץ', והאאוטינג של ביידן

אירוע נפיץ לא פחות נוגע להצעה הישראלית לעסקת חטופים, שאותה חשף בשישי האחרון נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. ביידן הציג שלושה שלבים במתווה לסיום המלחמה, אולם מיד בצאת השבת הבהירו חברי כנסת בליכוד ושותפים אחרים מימין, דוגמת השרים בן גביר וסמוטריץ', כי הם יפרקו את הממשלה אם תתקבל עסקה שכזאת.
סמוטריץ' עצמו, כבר קיים אתמול סבב פגישות עם רבני הציונות הדתית ועם מקורבים סביב עסקה אפשרית, ובנוגע למשמעויות שלה. בפגישות עלתה גם האופציה של פרישה מהממשלה. ראש הממשלה נתניהו הזמין את השר לביטחון לאומי בן גביר לפגישה בלשכתו היום, כדי להציג לו את טיוטת ההסכם המתגבש לעסקת חטופים. ההזמנה מגיעה אחרי שבן גביר איים לפרוש מהממשלה בעקבות מה שכינה "עסקה מופקרת". בלשכת ראש הממשלה העבירו לבן גביר מסר לפיו טיוטת ההסכם לא כוללת את עצירת המלחמה. בן גביר וסמוטריץ', נזכיר, מודרו כמו יתר שרי הקבינט המורחב - ולא צפו בהצעה שהציג ביידן.
אירוע העסקה - וזאת בהנחה שחמאס אכן יקבל אותה - מורכב פוליטית משתי סיבות. ראשית, בשל הניסוח המפורט מאוד של בן גביר וסמוטריץ' שבעבר אפשרו לעסקה להתקיים, ובן גביר אף נשאר בממשלה למרות שהצביע נגד. אלא שהפעם נדמה שמה שעבר קודם לכן בהסכמה שבשתיקה לא יעבור הפעם, והשניים מבטיחים לפרק את הממשלה. הסיבה השנייה היא שאם עד כה הצליח נתניהו לתמרן כך שעסקה שלמה לא תובא להצבעה בשולחן הממשלה, והיא טורפדה עוד הרבה קודם - כעת המהלך הפומבי של ביידן יאלץ אותו להתמודד עם הסוגיה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, בנימין ביבי נתניהו, גדי איזנקוט, בני גנץ
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, בנימין ביבי נתניהו, גדי איזנקוט, בני גנץ
האיומים מימין ופרישת המחנה הממלכתי. אלה רק חלק מהאתגרים של נתניהו
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, EPA, יריב כץ)
אם העסקה להחזרת החטופים ולסיום המלחמה - ובהינתן שחמאס יסכים לה - תצא לפועל, עשויים להיות לה מחירים מרחיקי לכת מבחינת נתניהו, והוא יצטרך לבחור בין העסקה לבין הממשלה.

חוק הגיוס: הרחוב החרדי זועם

זהו אחד מהאתגרים הנפיצים ביותר שאיתם מתמודדת כעת הממשלה, בין היתר עקב התסיסה שחוק הגיוס מעורר ברחוב החרדי, ולראיה, ההפגנות הסוערות שהתקיימו בעקבות הדיון בחוק אתמול בבג"ץ.
במשך שבועות ארוכים מנסים גורמים בלשכת נתניהו, ביחד עם שרים בכירים המקורבים לו, למצוא את נוסחת הקסם שתאפשר לפתור את הבעיה. צורכי הצבא דחופים מאי-פעם עקב המלחמה המתמשכת, הקשב הציבורי מופנה לנושא ואפילו הבייס הגדול בימין מחכה לראות כיצד המגזר החרדי יתחיל לשאת בנטל ההולך וגדל. הסיפור הופך לסבוך עוד יותר משום שגם בתום שעות רבות של דיונים, נראה שקשה עד בלתי אפשרי להגיע לנוסח שיהיה מוסכם הן על המפלגות החרדיות - והן על שר הביטחון יואב גלנט, ובני גנץ.
למעשה כל חוק שמעגן את עקרון-העל שלפיו כולם משרתים אינו מקובל על החרדים, והדרך לפיצוץ בתוך הקואליציה קרובה. אם בחסות החלטת בג"ץ יישללו מהם כל התקציבים, יחל סיר לחץ שיוביל בהכרח לפיזור הכנסת.

מרד בליכוד? עוקפים מימין, ומהמרכז

מזה תקופה ארוכה נראה שנתניהו איבד את ההרתעה לא רק כלפי חוץ - אלא גם בתוך ממשלתו, ואפילו בתוך מפלגתו. יותר ויותר חברי כנסת ושרים מבקרים את התנהלותו, מאגפים אותו מימין ומתריעים שבנושאים מסוימים כבר אי-אפשר לבנות על האצבע שלהם. בין אלו אפשר למצוא חברי כנסת דוגמת עמיחי שיקלי, דן אילוז ומשה סעדה, שהפכו לציר מאוחד בסוגיות ימניות מובהקות, והשלושה מבקרים באופן תדיר את התנהלות הממשלה, כולל בסוגיית הגיוס.
2 צפייה בגלריה
yk13948000
yk13948000
מה יפרק את הקואליציה?
(צילום: עמית שאבי)
מלבדם, נוקטים בקו עצמאי גם שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, שמאתגרים לא פעם את נתניהו. לאחרונה הצטרף לביקורת שלהם גם השר ניר ברקת. בנוסף להם, יש מתנגדים נוספים למדיניות המפלגה עוד מלפני 7 באוקטובר, דוגמת דני דנון ואפילו דוד ביטן, שסוחב בטן מלאה על התנהלות הליכוד בלא מעט נושאים.
הסיכוי שכל אלו יתאחדו לכדי מרד אינו גדול, אך התרחיש לפיו לפחות חלק מבכירי המפלגה - אלה שמוזכרים כאן, ואחרים - יחליטו לפתע לבצע מהלך נגד נתניהו, בהחלט נמצא על השולחן.
פורסם לראשונה: 00:00, 03.06.24