אפילו חלף אל-בחתור, שהפך למיליונר כבד בזכות עסקיו בלבנון, החליט להרים ידיים. בבעלותו עשרות בתי מלון ובנייני משרדים בבנייה. הוא בעיקר קונה, כי אין למי למכור, ועכשיו בגלל המשבר הכלכלי הקשה בלבנון הוא מודיע: "אין יותר מקום להשקעות - כי לא יהיו רווחים. אני לא מסוגל יותר לפרנס את המדינה הטובה הזאת".
אל-בחתור בן ה-63 יושב בלבנון כבר יותר מ-20 שנה, ונמאס לו. "הסבלנות שלי פוקעת. אמנם יש לי קשרים טובים במדינה הנהדרת, אבל אני חייב לשמור על הכספים שלי, והם נאכלים בלבנון".
סלמן, איש עסקים שאני מתכתבת איתו תוך הסתרת שמו האמיתי, בגלל חשש מתגובת חיזבאללה אם ייוודע ששוחח עם ישראלית, מצביע על תופעה שמחמירה עוד יותר את המצב הכלכלי והתעסוקתי בלבנון. ל-5.4 מיליון התושבים נוספו בשנתיים האחרונות יותר משני מיליון פליטים סורים. רק 800 אלף מתוכם רשומים בסוכנויות הסיוע הבינלאומיות, והשאר הם "מתפלחים" שהתגנבו ללבנון בדרכים לא חוקיות, דרך פרצות ברצועת הגבול.
13 אלף ממתינים במאהלים לאורך הגבול המשותף להיכנס ללבנון ולפתוח דף חדש, כפי שמתארת אניסה, אם לארבעה, גם היא בשם בדוי, שעובדת במשרתה החדשה ככובסת ומגהצת בטריפולי, העיר השנייה בגודלה - ובעונייה - בלבנון.
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות

מאז הפיצוץ הענק שאירע בנמל ביירות ב-2020, המצב הכלכלי מידרדר. אפילו חיילי הצבא הסדיר נאבקים עכשיו על תוספות שכר משמעותית, לפרנסת משפחותיהם. רק עכשיו הסתיימו שלושה ימי שביתת המחאה של הפנסיונרים בצבא ובמשרדי ממשלת לבנון, שקיבלו שכר פנסיוני של 150 דולר, לעומת 1,200 עד לפני שלוש שנים.
במקביל, חיזבאללה הולך ומתחזק בלבנון: הסחר בסמים במדינות דרום אמריקה, הסיוע מאיראן בנשק ובכספים והמצב הכלכלי הגדיל את כוחו של ארגון הטרור בתוך לבנון. אלפי צעירים מבקשים להתגייס כדי שיוכלו לפרנס את משפחותיהם. חיזבאללה ידוע כמעניק משכורות גבוהות יחסית לשוק המקומי.
1 צפייה בגלריה
כוח רדואן
כוח רדואן
כוח רדואן של חיזבאללה
לטענת תושבי לבנון, הסיוע הכספי ששולחות ארצות הברית ומדינות אירופה לא מגיע לאזרחים, אלא נקבר במשרדי הממשלה. לאזרחים לא נותרו אפשרויות כלכליות והם מציעים למכירה ברחובות הערים הגדולות רהיטים, כלי בית, בגדים ומאכלים מבושלים. "התמונה של נשים מהודרות מציעות תבשילי בשר ואין מי שיעצור לידן, בגלל בעיות תקציב, קורעת את הלב", אומר ג'ורג', מהנדס שעובד בחצי משרה, המסביר ש"יש לי ולמשפחתי מזל גדול, לעומת מובטלים אחרים".
כל המומחים תמימי דעים שמדובר במשבר הכלכלי החמור ביותר שפוקד את לבנון ב-150 השנים האחרונות. ד"ר אניס דיאב, מהחוג לכלכלה באוניברסיטת ביירות: "כשהנשיא הוא על תקן זמני, והוא בכלל מיליארדר שלא צריך את התפקיד כפוי הטובה, ואין תוכניות לפתרון כלכלי אמיתי, זה מה שקורה. חייבים לנער את האחראים ולבצע רפורמות".
לפי הערכת קבוצת מומחי כלכלה בביירות, לבנון הוציאה 1.3 מיליארד דולר בגלל הלחימה עם ישראל: 100 אלף תושבים לפחות ברחו מכפרי הדרום, התעשייה מושבתת ורבים מחפשים מקומות עבודה. לפי הסטטיסטיקה, אחד מכל שלושה אזרחים לבנונים חי מתחת לקו העוני, על 2.15 דולר ליום. וחיזבאללה, הארגון שמחזיק תקציב נפרד, מוגדר כיום כארגון הצבאי הלא-מדינתי הגדול ביותר בעולם, עם 100 אלף לוחמים (לטענותיהם), 2,000 מל"טים, רבבות טילים מרגמות ומזל"טים - חזק ומחומש הרבה יותר מהצבא הסדיר של לבנון.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.06.24