הימים הופכים חמים יותר ויותר וכך גם מתגברות ההצתות ביהודה ושומרון. במהלך השבועות האחרונים מתמודדים כבאי מחוז יו"ש עם שריפות כבדות שמתפתחות בחסות הרוחות ומזג האוויר ומכלות שדות ושטחים שלמים.
1 צפייה בגלריה
yk13950442
yk13950442
השריפה בפדואל בשבוע שעבר
(צילום: יהונדב ליפשיץ, דובר מחוז יו”ש))
חלק לא מבוטל של השריפות ביו"ש מקורו בהצתות. סגן טפסר חיים בן נון ראש ענף מבצעים במחוז יו"ש מסביר: "כדי להבין את היקף התופעה צריך להביט במספרים. בשבוע רגיל באיו"ש אנחנו מדברים על עשרות שריפות בודדות מספרים שנעים בין כ–30–40 בכל הגזרה. את השבוע שעבר סיימנו עם כ–600 אירועי שריפות בשטחים פתוחים בכל הגזרה. זה מעיד על מגמה ברורה של עלייה דרסטית בכמות האירועים".
אחרי המאבק הגדול בלהבות מבצעים לוחמי האש חקירות בנוגע לשריפות: "אנחנו לא חוקרים כל אירוע. אלא רק אירועים שיש בהם נזקים גדולים כמו פינוי בתים וכמובן נזקים גדולים של רכוש. באופן כללי אנחנו חוקרים בין 5–8 אחוזים מכלל השריפות כשכמעט 90 אחוז מהחקירות מסתיימות בהבנה שמדובר בהצתה. בימים האחרונים התגלו 25 מקרים של הצתות מכוונות", כך מסביר רב רשף אלירן צרויה קצין החקירות של מחוז יו"ש.
לוחמי האש ביו"ש מצבעים על מגמה מדאיגה. ההצתות מתרחשות בסמוך לבסיסי צה"ל הפרוסים באיו"ש. מבסיסים גדולים וגם קטנים, זאת לצד הצתות בסמוך לבתים.
אינפו אינפוגרפיקה אינפוגרם הצתה הצתות שריפה שריפות שורפים אש עשן להבה להבות איו"ש יהודה שומרון
העובדה כי מדובר בימים חמים שהגיעו אחרי ימים גשומים שיצרו המון צמחייה גבוהה ביו"ש מגבירה את הסיכוי להתפשטות האש. הכבאים מתמודדים לעיתים עם שריפות שהטיפול בהן מתארך לשעות ארוכות. "אנחנו במיצוי הסד"כ המקסימלי שלנו, רק לפני כמה ימים קבלנו סיוע ממחוז ירושלים ומהמרכז בגלל ריבוי האירועים. אתה תגיע לתחנות ותראה שהתחנות ריקות. וכל זה לפני האירועים שבשגרה כמו תאונות דרכים ושריפות רגילות בתוך מבנים", כך מסביר בן נון.
כזכור בשבוע שעבר התרחשו מספר שריפות שבהן אש שהתפשטה לקו הבתים ביישוב פדואל בשומרון. בפעולות כיבוי מהירות הצליחו הכבאים למנוע את התפשטות האש מלהגיע לבתים. שריפה פרצה גם סמוך לבסיס צה"ל בבעל חצור שבבנימין. האש החלה להתפשט בחסות הרוחות מכיון השביל התחתון הסמוך לאחד הכפרים לעבר הבסיס.
החשש הגדול אצל תושבי יהודה ושומרון ומערכת הביטחון כי הימים החמים יביאו איתם ניסיונות מרובים להצתות סמוך ליישובים וחלילה יחזור מקרה חלמיש. כזכור בנובמבר 2016 הצליחו מחבלים להצית שריפה משמעותית סמוך ליישוב חלמיש שבבנימין שספג נזק כבד לעשרות בתים. "כולנו זוכרים מה קרה בחלמיש. זה החשש הכי גדול שלנו", אומר רב רשף צרויה. "לכן אנחנו פועלים מסביב לשעון, וגם לאזרחים חשוב שיידעו שיש להתריע על כל שריפה שהם רואים, וכמובן מי שיכול שיבצע בסביבת הבתים חישוף וגיזום של צמחייה כדי להקשות על האש להתפשט".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.06.24