זה היה אתמול בבוקר. עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, נשא נאום לרגל 35 שנה למותו של חומייני. הוא הציג את קווי המתאר של המערכה הגיאו-פוליטית נגד ישראל, החל ממתקפת "מבול אל-אקצא" של חמאס, וכל מה שקרה וממשיך לקרות. אנחנו אולי שומעים. אבל לא מקשיבים. משום שזו כבר מסורת. זו הקונספציה שמעל כל הקונספציות. זה אולי זלזול. אולי התנשאות. ולמרות שפעם אחרי פעם מתברר שאויבי ישראל אומרים בדיוק למה הם מתכוונים, ולמרות שהם לא רק מדברים, אלא גם מוציאים לפועל - אנחנו מתעקשים לדבוק באותה קונספציה.
1 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי פגישה מפקדי הכוחות המזוינים ומשמרות המהפכה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי פגישה מפקדי הכוחות המזוינים ומשמרות המהפכה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
(צילום: PA/IRANIAN LEADER'S OFFICE HANDOUT)
לאורך כל שנות ה-90, שנות אוסלו, רבים מראשי הפלסטינים הבהירו בדיוק למה הם מתכוונים. התעלמנו מנאום יוהנסבורג של ערפאת (הסכם אוסלו הוא כמו הסכם חודיבייה, כלומר, הסכם הונאה). והתעלמנו מעוד אינספור התבטאויות דומות. והתעלמנו מהדברים המפורשים של יחיא סינוואר, שאמר כבר ב-2018 שמחבלי חמאס יחצו את הגבול "כדי לעקור את הלבבות של הישראלים מהגופות שלהם". ועדה של מועצת זכויות האדם של האו"ם קבעה שסינוואר לא התכוון. "הוא רצה רק לזרוע פחד". סתם רברבן. לא רק האו"ם. גם אצלנו, הצמרת המודיעינית והפוליטית הייתה משוכנעת שהוא לא באמת התכוון.
לאורך שנים יש לי ויכוח נוקב עם חלק מאנשי השמאל, גם הציונים ואוהבי ישראל שביניהם. אם רק נגלה עוד קצת גמישות, הם טוענים, השלום יפרוץ. הלוואי. הם ויתרו על זכות השיבה, עונה לי אחד מהם, שדווקא נחשב לבַּר סַמְכָא. היכן הוויתור, שאלתי אותו. אשמח לדעת. אני עדיין ממתין לתשובה. והוא תקוע עם אותה אמונה.
אז הגיע הזמן להקשיב. לא רק לשמוע. "מבול אל אקצא", הבהיר אתמול חמינאי, "הגיע ברגע הנכון, כדי לעצור את שינוי מאזן הכוחות באזור". המטרה הייתה ונותרה לסכל את הנורמליזציה עם ישראל, לחבל ביחסים עם מדינות האזור, ממרוקו ועד איחוד-האמירויות, ולהמריץ את "ציר ההתנגדות", מתימן ועד סוריה, מעיראק ועד לבנון. המטרות כבר הושגו. הנורמליזציה מתרחקת. נמל אילת במצור ימי נוכח הטילים מתימן ומעיראק. ובדיוק ברגעים שבהם הוא דיבר הושמעה עוד אזעקה באילת בעקבות טילים שנורו ממזרח. כלומר מעיראק.
העובדה שחמאס גרם להרס וחורבן של רצועת עזה דווקא מעודדת את חמינאי. משום שזה חורבן שהופך להישג. זה בדיוק מה שמוסיף שמן למדורות השנאה נגד ישראל. בניינים הרוסים ונתונים (מפוברקים) על עוד ועוד הרוגים רק משרתים את המטרה האסטרטגית של "ציר ההתנגדות" שחמינאי מוביל. ישראל מבודדת. המגה-דיל בין ארצות-הברית לסעודיה לא מתממש. גם לא הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ובכלל, ישראל נמצאת בשפל המדיני הגדול בתולדותיה. והעניין הפלסטיני חזר למרכז השיח העולמי. זה לא שחזרנו לאיזו יוזמת שלום. הרי בכל מקרה - חמאס וחמינאי נגד. השיח חזר במובן של שלילת זכות קיומה של ישראל. והוא חזר בכך שהדגל הפלסטיני עם הכאפייה הפכו לסמלים המובילים בעולם בחודשים האחרונים. זו הייתה המטרה. היא הושגה.
חמאס היה רק הסטארטר. לא יותר. שאריות של חמאס ימשיכו להטריד את ישראל, גם אם המלחמה תימשך עוד שבעה חודשים או שבע שנים. זה בדיוק מה שרוצה חמינאי. משום שזו בדיוק הדרך לדרדר את ישראל מהשפל הנוכחי לתהום
חמאס היה רק הסטארטר. לא יותר. שאריות של חמאס ימשיכו להטריד את ישראל, גם אם המלחמה תימשך עוד שבעה חודשים או שבע שנים. זה בדיוק מה שרוצה חמינאי. משום שזו בדיוק הדרך לדרדר את ישראל מהשפל הנוכחי לתהום. כן. שבעה חודשים. שבע שנים. והמנהיגות האווילית ביותר שהייתה אי פעם בישראל מספקת לחמינאי בדיוק נמרץ את מה שהוא רוצה. עוד שקיעה בבוץ, שמובילה לעוד חרמות. לחמינאי יש מגה-דיל, להפוך את ישראל למצורעת, מול המגה-דיל של ארצות-הברית, שמחזק את ישראל. ובינתיים, חמינאי מנצח. עכשיו זו גם צרפת, שמונעת מישראל להשתתף באחת מתערוכות הנשק החשובות בעולם. זה ניצחון לחמאס, לחמינאי ול-BDS. הנזקים הולכים ומצטברים. האם טחו עיני נתניהו מראות?
יש רק דרך אחת להביס את ציר הרשע. לחזק את הנורמליזציה. להרחיב אותה. עוד חמישה מחבלים הרוגים של חמאס, וגם עוד 500, לא ישנו הרבה, בעיקר כאשר הם מונעים הישג אסטרטגי, כמו ברית אזורית נגד איראן, באמצעות הסכם הגנה בין ארצות-הברית לסעודיה ונורמליזציה בין ישראל לסעודיה. וכאשר חמינאי אמר אתמול שהמטרה הייתה להכשיל את הברית הזאת, ולבודד את ישראל, ולחזק את שלוחות ציר הרשע שמקיפות את ישראל ומשגרות טילים ורקטות לישראל - הוא התכוון לכל מילה. "בהתייחס למה שקרה בשמונת החודשים האחרונים", הוסיף חמינאי, "אין סיכוי להחיות את התוכנית האמריקאית-ישראלית".
ומה אנחנו עושים? חמאס הכין לנו בִּיצה טובענית. חמינאי מדבר עליה בגאווה. נתניהו מתעקש שנשקע בתוכה. יש רק דרך אחת לצאת מהביצה הזאת. להגיד כן למתווה ביידן, ספק מתווה נתניהו, שיוביל גם לשחרור חטופים וגם לשינוי אזורי. זה לא יוביל לניצחון מוחלט. אבל זו כנראה הדרך היחידה להציל את ישראל מתבוסה מוחלטת.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.06.24