הריטואל הזה חזר על עצמו פעם אחר פעם. במשך שנה שלמה, מפקד יחידת ההונאה במחוז מרכז במשטרה, רב-פקד אורן בן משה, ניהל חיים כפולים. לפני העבודה היה משכים לתפילת שחרית במושב הדתי שבו הוא מתגורר עם משפחתו, ובסוף יום עבודה שב לקהילה שבה נחשב לדמות נערצת. לפחות עד לאחרונה.
3 צפייה בגלריה
השוטר שראה הכל
השוטר שראה הכל
השוטר שראה הכל

עוד כתבות למנויים:

בניגוד גמור לדמות שטיפח לעצמו, לאורך שנת 2022, כשרפ"ק בן משה היה מגיע למשרדי יחידת ההונאה במחוז מרכז של המשטרה – אז ברחוב הגלבוע ביבנה, לפני שעברה לתחנת רחובות – הוא נאשם שהתקין מצלמות נסתרות בשירותי הנשים ביחידה, וצילם בסתר עשרות רבות של שוטרות ואזרחיות, כאלה שכפופות לו וגם אחרות שלא הכירו אותו. כדי להשיג את המצלמות הנסתרות, נאשם רפ"ק בן משה בכך שניצל את מעמדו כמפקד היחידה וקיבל אותן מהמשטרה בטענה שהן נחוצות לו לצורכי חקירה.
"אנחנו בהלם", אומר השבוע חוקר שעבד עם רפ"ק בן משה. "הוא היה מפקד אהוד ונערץ על כולם. מדובר בחובש כיפה ואיש משפחה למופת, מפקד שחשבנו שהוא חרוץ ומסור. האחרון שהיית מאמינה למעשים שמיוחסים לו. הוא היה מגיע לפני כולם לעבודה וגם זה שנשאר אחרון לכבות את האור".
3 צפייה בגלריה
רפ''ק אורן בן משה מואשם בעבירות מין
רפ''ק אורן בן משה מואשם בעבירות מין
רפ''ק אורן בן משה/. נאשם שהתקין מצלמות נסתרות בשירותי הנשים
(צילום: דוברות המשטרה)
והייתה לכך סיבה אפלה שלא קשורה בחריצות. רפ"ק בן משה היה מנצל בתדירות יומית את השעה המוקדמת שבה מסדרונות הקומה השנייה במשרדי היחידה ריקים מאדם, ומטמין את המצלמות הנסתרות מתחת לכיור ובעוד מיקומים בשירותי הנשים, כך לפי כתב האישום נגדו, שהוגש בחודש שעבר על ידי עו"ד נטלי חגי מהמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש).
בסוף יום, מפקד יחידת ההונאה במחוז מרכז היה אוסף את המצלמות המוסוות שהטמין בשירותי הנשים, מוריד למחשבו האישי את הסרטונים שצילם בסתר, ובהם לפי כתב האישום, תועדו "עשרות נשים בעירום, בעודן עושות את צרכיהן". למחרת היה משכים קום, מגיע למשרדי היחידה, מחביא שוב את המצלמות, מתחיל להקליט מחדש – וממשיך למשרדו, ליום עבודה ארוך נוסף שבו ישדר עסקים כרגיל בעבודה מול הפקודות שלו.
עשרות עבירות מין מתוארות בכתב האישום נגד רפ"ק בן משה, לא כולן קשורות בתיעוד ממצלמות מוטמנות. באירוע אחד הוא נאשם במעשה מגונה ובהטרדה מינית של א', קצינה תחת פיקודו. "היה לי קשה לראות אותך בוכה", אמר לה כמה ימים אחרי שראה אותה נסערת ביום גיבוש יחידתי. "כל מה שיכולתי לחשוב עליו היה להיכנס איתך למיטה ולחבק אותך".
כמה חודשים חולפים, ובאמצע שנת 2022, כשנכנסה הקצינה למשרדו של בן משה והתכופפה כדי להציג לו דבר מה על מסך מחשבו, הוא צילם את החזה שלה בטלפון שלו. זמן קצר לאחר האירוע, הקצינה מועברת לבקשתה מהיחידה, אחרי שהיא סופגת מהמפקד הממונה עליה שורת התייחסויות בעלות אופי מיני, "תוך שימוש לרעה בתפקידו ובסמכותו", לפי כתב האישום. אלמלא התפוצצה הפרשה ונחשפו התמונות והסרטונים שהחזיק בן משה, לא הייתה יודעת א' כי מפקדה לשעבר צילם אותה בחשאי.
"אנחנו חוששים שעשרות המקרים שבכתב האישום הם קצה הקרחון", אומר השבוע גורם המעורה בתיק. "בן משה תיעד נשים עירומות בשירותים, מהיום שבו התקין לראשונה את המצלמה בתחילת שנת 2022 ועד לרגע שבו נתפס, בינואר 2023. הוא תיעד את כל מי שביקרה בתא השירותים הזה – חשודות ופרקליטות, קצינות בכירות ושוטרות זוטרות, וכל אזרחית שהגיעה לביקור ביחידה".
בפעם אחרת, הוא נאשם במעשה מגונה כלפי הקצינה ב', אז בת 47, רכזת החקירות ביחידה, ששירתה גם כן תחת פיקודו. ב-24 באוקטובר 22', ב' נכנסה לתא השירותים ביחידה, הפשילה מכנסיה - ובמקביל נכנס בן משה לתא השירותים הסמוך וצילם אותה בטלפון שלו מבעד לחציצה בין התאים.
"הוא צילם נשים גם באמצעות הטלפון הנייד שלו, כנראה שלא הספיקו לו התיעודים במצלמות והוא רצה לתעד אותן מעוד כיוונים", אומר גורם המעורה בתיק. "יש פחות מקרים כאלה, כמותית, כי יותר מסוכן עבורו לעמוד שם ולצלם מישהי".
ב' הבחינה בזוג ידיים מבעד לחציצה ונמלטה נסערת מהשירותים. מיד לאחר מכן, ניגשה ב' למפקדה, בן משה, וסיפרה לו את שעברה, מבלי שידעה שאלה היו הידיים שלו שראתה בתא. הוא, בתגובה, הרגיע את ב', הבטיח שידווח על האירוע שעברה, והורה לה לא לדבר על כך עם איש.
מי יודע מתי ואם בכלל התיעוד הסמוי והמתמשך של נשים בתא השירותים היה נעצר, לולא עירנותה של ג', חוקרת אחרת ביחידה. "בן משה נפל על החוקרת הלא-נכונה", אומר גורם שמקורב לתיק.
זה קרה ב-3 בינואר 23'. לפי כתב האישום, אחרי כשנה שבה בן משה מצלם נשים בתא, יוצאת ממנו ג' ונדהמת. היא מגלה את אחת המצלמות שהתקין בן משה, שלרוע מזלו נפלה על הרצפה ונחשפה. "ואת מבינה בדיעבד, ממה שהחוקרת הזו עשתה מעתה ואילך, כמה אמון היא נתנה במפקד שלה", אומר הגורם על מה שמתואר בכתב האישום כ"אירוע החשיפה".
ואכן, ג' הנסערת נכנסת עם ד', חוקרת בכירה ממנה, למשרדו של בן משה. היא מספרת לו בפירוט על מה שראתה בשירותים ומוסרת לידיו את המצלמה שנפלה. בן משה, בקור רוח, ניגש עם השתיים לתא השירותים. ג' מדגימה היכן ואיך מצאה את המצלמה, ובן משה בתגובה מורה לשתיים לא לדבר על כך עם איש, ומבטיח גם הפעם, כפי ששמעה ממנו ב', שהוא ידווח על כך למח"ש. כמו אז, גם הפעם, הוא כמובן לא דיווח, אבל הפעם הוסיף חטא נוסף כששיקר להן שמח"ש כבר שולחים חוקר ליחידה.
ג' ראתה ששום חוקר לא מגיע ליחידה וביקשה להתעדכן בדבר החקירה במח"ש. בן משה המשיך להוליך אותה בכזבים, פירט בפניה את פעולות החקירה שלכאורה עורכת מח"ש בתוך היחידה שלהם, ושוב ביקש ממנה לא לדבר על חשיפת המצלמה עם איש. היא לא הקשיבה לו.
3 צפייה בגלריה
yk13951972
yk13951972
(“הקורבנות הידפקו על דלתות מח"ש ביוזמתן". משרדי היחידה | צילום: אוהד צויגנרג)
"כשלמח"ש מגיע חשד לעבירה מצד שוטר", אומר גורם במחלקה, "מי שמקבל את שיחת הטלפון זה אגף המודיעין שבודק, ראשית באופן סמוי, אם יש היתכנות לביצוע עבירה. זה תהליך שלוקח קצת זמן, אבל המהירות שבה בן משה דיווח לשתיים שזה כבר קורה, וש'שולחים חוקר', העלתה אצלן חשד. אז הן החליטו לערוך בדיקה משל עצמן כדי לברר אם התלונה הזו קיימת".
ג' מתקשרת למח"ש, שואלת לגבי תיק חקירה בנושא ומבינה שבן משה שיקר לה. היא וחברתה ד' מגיעות באופן יזום למח"ש, "ומשם זה התפשט כמו אש בשדה קוצים – ביחידה ומחוצה לה", אומר הגורם. "חלק מהנשים הגיעו לבד ואת חלקן זימנו החוקרים ביחידה, וכך לאט-לאט נבנה התיק. החוקרים לא היו צריכים להפעיל לחץ או לשכנע אותן למסור עדות - הקורבנות הידפקו על דלתות מח"ש ביוזמתן".
שבע קצינות ושוטרות מהיחידה הקטנה והאיכותית של בן משה הגיעו להעיד במחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. בתוך 48 שעות מרגע הגשת התלונה, בן משה נעצר. "אנחנו מבינים את התמונה מיד", אומר גורם שהיה מעורב בחקירה. "עוצרים אותו לחקירה, מוציאים צו לקבלת המחשב והטלפון הנייד שלו ולוקחים משם את כל החומרים והסרטונים של אותן נשים".
כך, במשך חודשים ארוכים, חיו בגוף אחד מפקד יחידה שמואשם במעשים מגונים, בפגיעה בפרטיות, בשיבוש מהלכי משפט, בשימוש לרעה בכוח המשרה, ובהטרדה מינית והתנכלות – וגם אדם שהסביבה אהבה, ולא תיארה לעצמה – כמו שקורה לא פעם כשמדובר בעבירות מין – שיום יבוא והוא יעמוד לדין בנסיבות מבישות וחמורות כל כך. רפ"ק בן משה ומיסטר אורן.
"אומרים שאין אפוטרופוס לעריות", מזכיר השבוע חבר ותיק של בן משה את הכלל ההלכתי, שמבטא את הרעיון שכל אדם עשוי לחטוא בעבירות מין. "לאורן היו כמה הזדמנויות להבין שהוא מסתבך כאן, ולעצור את זה. והוא לא עצר".
"את יודעת מה הכי כואב לי?" העידה קצינה בכירה שמקורבת לבן משה ונפלה קורבן לתיעודיו הפולשניים. "אורן היה בשבילי יותר ממפקד. עבדנו הרבה שעות על תיקים יחד, הלכנו לאירועים משפחתיים האחד של השני, עברנו הרבה ימי גיבוש ביחידה, סמכתי עליו בכל המובנים ואני לא מבינה איך הוא הסתכל לי בעיניים והמשיך לעבוד איתי אחרי כל זה כרגיל". "זה תיק איכסה. סטייה נטו", העידה חוקרת אחרת. "אני בהלם, לא מעכלת שזה האיש".
"תחושת הבגידה של הפקודות שלו גדולה מאוד", מספרת מי שמעורה בפרטי החקירה ופגשה אותן. "הן מדברות על אובדן הביטחון הבסיסי, שמאוד התערער אצלן. הוא היה איש המבטחים שלהן. מעבר לזה שהוא היה מפקד היחידה, הן מספרות שהוא היה מפקד טוב, נוכח מאוד, שהן סמכו עליו. לא רק מפקד, אלא אדם נערץ, וזה שבר גדול אצל כולן".
באופן טבעי, הקצינות הבכירות והמקורבות יותר לבן משה קיבלו זאת בצורה הקשה ביותר. "גם בגלל שהיו להן יותר שעות עבודה איתו", מספרת מעורה בפרטי החקירה. "ולחשוב שבכל הזמן הזה הוא צופה בהן בשירותים. זה בלתי נתפס, זה מעבר ליחסי מפקד-פקודה, הייתה שם חברות עמוקה שגלשה מעבר לשעות במשרד. זה הרסני".
סימנים מחשידים, עד לחשיפת המצלמה על ידי ג', לא היו. זו גם הסיבה שהרגישה ג' בנוח לפנות לבן משה כשמצאה את המצלמה, במה שמעיד על האמון שהיה לה במפקדה. "אני מניחה שהוא נבהל ברגע שהיא הגיעה אליו עם המצלמה, כל אדם שפוי היה נבהל. זה משתקף גם בכתב האישום, כשהוא משקר לה ועושה טעויות מתוך בהלה. לא נראה לי שהוא חשב כל כך באותו הרגע, אולי פעל מתוך לחץ או חשב שיוכל לרכוב על האמון שלהן בו, המבוגר האחראי כביכול".
אחד החשדות המרכזיים שביקשו החוקרים להזים בפרשה היה סביב החשש שבן משה הפיץ את הסרטונים שברשותו. "אנחנו לא מייחסים לו הפצה", אומר מקור המעורה בחקירה. "אין לנו ראיות לכך שהוא הפיץ סרטונים. הם צולמו במשך שנה, אין על כך מחלוקת, ונועדו כנראה לשימושו האישי".
שאלה נוספת שאיתגרה את חוקרי מח"ש הייתה כיצד לקשור בין התיעודים לבין נפגעות העבירה, שפניהן לא נראות בצילומים. "נעזרנו בזיהוי פרטי לבוש, נעליים, כתמי לידה, קעקועים, תכשיטים, מה שרק אפשר", מסביר גורם במח"ש.
לא רק זה, אלא שבמח"ש משוכנעים שהיו יכולים להשיג הרשעה בתיק גם אם תיאורטית לא היו להן כלל עדויות מצד הקורבנות. "שבע נשים יעלו לדוכן העדים ויספרו כפקודות של בן משה כיצד הן נפגעו ממנו, אבל בפועל זו רק עדות מסייעת", אומר המעורה בתיק. "הן נותנות את הרגש, את הפגיעה באמון של הקורבנות ואיך הוא ניצל את מעמדו מולן. אבל לצד אלה, יש את הראיות הפורנזיות, נשים שנכנסות לשירותים ומתועדות בעירום במשך שנה. התועלת הראייתית החשובה מהעדויות היא לאישום האחרון, שבו ג' מוצאת את המצלמה והוא משקר לה ומשבש את החקירה. התביעה תטען בבית המשפט שהעדויות האלה הן רק קצה קרחון".
כשהוא מושפל וחפוי ראש, בן משה נכנס לחדר החקירות במח"ש וצנח על הכיסא. אחרי שהחוקרת הטיחה בפניו את החשדות המיוחסים לו וביקשה את תגובתו, בן משה לקח אוויר ופתח את הפה. "נראה היה שהוא הגיע מוכן", אומר אחד החוקרים, "הוא לא שמר על זכות השתיקה".
הוא נתפס על חם, מה כבר יכול היה לומר? "בואי נאמר שהמצב הראייתי שלנו בתיק הוא טוב. כשאתה נכנס לבית המשפט, אתה לא יודע איך תצא משם, אבל אנחנו יודעים שיש לנו גרסה, ראיות פורנזיות ואת העדויות של המתלוננות".
הוא הודה? "הוא לא יכול להכחיש".
איך אתה מסביר את זה שמפקד יחידה מנוסה פועל כך, בשיטתיות, מבלי לעצור ומבלי חשש להיתפס? "את זה גם הוא לא מצליח להסביר לעצמו. הסטייה ניהלה אותו, הוא לא הצליח לעמוד בזה"
משהו במילה הזו, סטייה, כל כך קשה לעיכול בקרב מכריו של רפ"ק בן משה, שאינם יודעים איך להתנהל מולה. הוא בן 49, נולד בראשון-לציון, ילד רביעי מתוך שישה להורים שעלו מתוניס ואלג'יר והכירו בישראל. הוא נשוי לבת המושב הדתי-לאומי צפריה, סמוך לנמל התעופה בן-גוריון, ושם גם הקימו את ביתם עם ארבעת ילדיהם.
עם שחרורו מהצבא התגייס בן משה למשטרה בעידוד חותנו המנוח, שהתנדב שנים במשטרה ותיפקד כרבש"ץ במושב. מאז שעבר את תהליך הגיוס ועד למעצרו שירת במשטרת מחוז מרכז במגוון תפקידים, מבלש צעיר ועד לפיקוד על יחידת ההונאה במחוז.
"בחלומות הכי גרועים שלי לא הייתי מדמיין שהוא יואשם בעבירה כזאת", אומר השבוע המפקד שקלט את רפ"ק בן משה למשטרה, בתחילת שנות האלפיים. "הכרתי שוטר חדור מוטיבציה, חרוץ וממושמע. על המעצר שמעתי דרך התקשורת, והייתי בשוק. זה לא התאים לאופי שהכרתי".
גם מפקדיו של בן משה בהמשך דרכו במשטרה התרשמו ממנו לטובה. הוא נשלח לקורס קצינים והתקדם בתחום החקירות במחוז, בהמשך מונה לתפקיד ראש לשכת החקירות במרחב שפלה, ולאחר כשנתיים מונה לראש יחידת ההונאה המחוזית. מפקדו המקצועי אז היה סנ"צ (בדימוס) שמעון אלימלך, ששימש אז כקצין אח"מ (אגף חקירות ומודיעין) במרחב.
"אני זוכר קצין ממושמע", אומר סנ"צ אלימלך. "כזה שמשקיע בתיקים ופותר בעיות. הוא טיפל בעבירות בכל מרחב שפלה, שכולל חמש ערים: רחובות, ראשון-לציון, מודיעין, רמלה ולוד".
רפ"ק בן משה שידר עסקים כרגיל כלפי חוץ, ממש עד הרגע שנעצר. פקודיו מזכירים כמה תיקים גדולים שבהם טיפל בין אוגוסט לדצמבר, כמו מעצר של 15 חשודים במעורבות בפרשת הונאה במיליוני יורו על ידי גורמים ישראליים, בעקבות בקשת סיוע שהגיעה מטעם משטרת גרמניה; כחודש לפני מעצרו, התנהלה ביחידה שלו חקירה בחשד למעילת ענק בכספי אגודה שיתופית ביישוב אחיסמך, שהיקפה כ-120 מיליון שקל ושהובילה לפגיעה כלכלית כבדה במושב. ברגע אחד גילו עשרות משפחות באחיסמך שהן נקלעו לחובות של מיליונים, אחרי שסכומי עתק שהפקידו בחשבונות האגודה השיתופית נעלמו. בפרשה נעצר איש הכספים של המושב, וחשוד נוסף.
"הוא טיפל בכל התחומים", אומר סנ"צ בדימוס אלימלך. "מקרי שוד, התפרצויות לדירות, גניבות ועבירות רכוש, סמים וגם טיפול בתיקים של עבירות מין. ולא, לא היה שום רמז לכך שהוא יהיה מעורב באיזושהי צורה בעבירה כזאת".
מה זה אומר? "שהוא טיפוס חננה כזה. איש רזה עם כיפה, ביישן וצנוע, בחור טוב. מי היה מאמין?"
איש באמת לא האמין, עד הרגע שבו כבר היה קשה להכחיש. "זה הפתיע את כל הקהילה במושב, כי אורן היה דמות אהובה מאוד כאן", אומר תושב צפריה שמכיר את המשפחה. "זה מושב עם לא מעט אנשי ביטחון בתפקידים שונים, וגם ביניהם אורן בלט ככזה שמסייע בשעת צרה ונמצא שם בשבילך".
"אף אחד לא דמיין שמדובר בו, כשהפרשה הייתה תחת צו איסור פרסום", אומר שכן אחר של המשפחה. "אנשים פה בשוק. המשפחה שלו בשבר גדול, הרוסה לגמרי מזה. הילדים שלו מלח הארץ, וכולם גמורים. ליפול בדבר כזה? אין יותר קשה מזה".
מה היחס במושב לפרשה? "אף אחד לא מגבה אותו, לפחות פומבית. הוא נלחם לבד, הוא בודד. אין פה אחד במושב שיכול להגיד שהוא זיהה משהו כזה אצלו קודם".
"הלב שלי יוצא לאשתו ולילדים שלו", אומרת שכנה של בן משה. "אני מכירה את המשפחה שלו המון שנים, זה הגיע משום מקום, וזה קשוח מאוד. אני יודעת שיש תיעודים נגדו, אבל משיחה שהייתה לי איתו נשמע שלדעתו כתב האישום הזה מנופח ומוגזם. יש שם דברים מופרכים, לטענתו".
איך הוא יפריך סרטונים שצולמו במשך שנה שלמה בשירותי נשים, והועברו למכשירים הפרטיים שלו? "אנחנו הבנו שהיו שם שתי חוקרות דומיננטיות שסחפו אחריהן עוד כמה. ככה זה נראה לנו מהצד".
"כשאדם גונב מוצר מהסופר ולא נתפס, בפעם הבאה הוא יגנוב שני מוצרים", מתפייט קצין שמכיר את בן משה. "ואז חמישה מוצרים, וככה, לאט-לאט, עד שהוא ייתפס".
וכשהוא נתפס, הוא הודה מיד. "כי שוטרים מודים ראשונים, בניגוד לעבריינים. למרות שהוא מומחה בתחום החקירות, הוא לא עבריין במהות שלו, לכן הוא שיתף פעולה מיד. העובדה שאחרי שהחוקרת ג' הראתה לו את המצלמה שנפלה בשירותים, הוא לא מחק את הקבצים ולא השמיד אותה, מצביעה על כך שהוא היה מפוחד, מבולבל, טיפש ונאיבי. מה הוא חשב, שישתיק אותן וזה יעבוד לו?"
זה עבד לתקופה, עד שזה נעצר. בן משה מואשם בארבעה סעיפים שמייחסים לו ריבוי עבירות של מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות, וכן שימוש לרעה בכוח משרה, הטרדה מינית והתנכלות ושיבוש מהלכי משפט. הוא שוחרר בתום חקירתו למעצר בית בתנאים מגבילים, הורחק מכל תחנות המשטרה ונאסר עליו לחזור ליחידה וליצור כל קשר עם המעידות שנפגעו ממנו.
פרקליטו של רפ"ק אורן בן משה, עו"ד ציון אמיר ועו"ד שרית קוטלובסקי, מסרו מטעמו: "לכשיתקבלו חומרי החקירה נלמד אותם לעומק. כלל טענותיו של הנאשם יישמעו בבית המשפט ולא מעל דפי העיתון".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה כל התנהלות חריגה שלא עומדת בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות וערכי הארגון. עם קבלת חומרי החקירה, הוחלט תחילה להוציא את הקצין לחופשה כפויה, ובהמשך להשעותו. כעת, לאחר הגשת כתב האישום נגדו, נשוב ונשקול את פיטוריו של הקצין".