צה”ל עסוק במלחמה רב-זירתית בשבע חזיתות שונות. למי שלא שם לב, אתמול בבוקר נורה טיל קרקע מתימן לעבר אילת, שחייב את צה"ל ליירט אותו באמצעות טיל חץ. המלחמה בצפון, ברצועת עזה, התקיפה בסוריה שאף היא מיוחסת לישראל, ביהודה ושומרון, הכטב"מים מעיראק. ואת הכל מתכללת איראן.
אבל בתוך הצבא מתנהלת מלחמה פנימית של קצינים שהולכים ומתרבים, שדורשים בתוקף מהרמטכ"ל הרצי הלוי ומיתר האלופים והקצינים שאחראים באופן אישי למחדל המלחמה, שיממשו את האחריות שעליה הצהירו ויתפטרו.
2 צפייה בגלריה
הטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים
הטקס הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים
הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
קשה לכתוב ביקורת כנגד רמטכ"ל במלחמה, בוודאי כזו, אבל התעלמות מהביקורת הסופר-עניינית, מקצועית ולגיטימית שמטיחים קצינים בצמרת הארגון — היא חמורה עוד יותר. כעת אנחנו חושפים עימות ישיר בין אחד האלופים במטכ"ל, האלוף סער צור, לרמטכ"ל הרצי הלוי.
הרמטכ"ל החליט שצור, המכהן כמפקד הגיס הצפוני שאמור להוביל את המתקפה מול חיזבאללה, יסיים את תפקידו וישתחרר מצה”ל. את מקומו ימלא תא"ל דן גולדפוס, מפקד אוגדה 98. צור גדל בשריון והצטיין כמח"ט 401 במבצע צוק איתן ובהמשך כמפקד אוגדה 162. לא בטוח שלהזיז אותו עכשיו, רגע לפני אפשרות של מלחמה רחבה מול חיזבאללה, בכלל היה רעיון טוב. יש כאלה במטכ"ל שמשוכנעים שהוא בכלל ראוי לקידום, ולפקד על זרוע היבשה כאלוף ותיק.
תיעוד מיירוט מערכת חץ בפברואר
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)

צור נחשב לקצין מאופק, לא מאלה שנכנסים לעימותים, אבל משהו גם בו נשבר, ובינו לבין הרמטכ"ל התנהלה שיחה קשה בארבע עיניים, שבה התכוון הלוי להודיע לו על שחרורו הצפוי מצה"ל. אבל אז הטיח בו צור אמירות כמו: "אני זה שנכשלתי? אני צריך ללכת? יש כאלה שאחראים למחדל ועדיין בתפקיד". הרמטכ"ל ענה לו שראש אמ"ן עוזב, וצור הגיב: "מה עם היתר?".
כשצור אמר לרמטכ"ל מה עם היתר, הוא מתכוון לאלופים האחראים למחדל, וגם להלוי עצמו שהודיע שהוא לוקח אחריות, אבל עוד לא מימש אותה. בדרגי השדה נשמעת על כך ביקורת קשה. בקורס מ"פים ומג"דים למשל שמעו המפקדים אמירות קשות מהחניכים לגבי אחריות הדרג המטכ"לי, והעובדה שהם לא מממשים אותה — אך אותם מלמדים בדיוק אחרת.
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי מפקדים קצין חיל הרגלים והצנחנים הראשי בבסיס תל נוף
טקס חילופי מפקדים קצין חיל הרגלים והצנחנים הראשי בבסיס תל נוף
אלוף צור בבסיס תל נוף בספטמבר 2023
(צילום: דובר צה"ל)
בכיר בצה"ל אמר אמש: "הכישלון באחריותו של הרמטכ"ל. צה"ל הוא לא ארגון פרטי, ולטובת צה"ל והמדינה הוא צריך לממש את האחריות ולפנות את כיסאו. כואב לי על הרצי, הוא מפקד טוב אמיץ ואדם טוב, אבל כשל. צריך מישהו אחר שירים את זה. כל מי שהייתה לו נגיעה ישירה צריך ללכת הביתה. ובטח לא למנות את צמרת הצבא. איזה מסר אנחנו מעבירים לקצונה הזוטרה ולציבור בכלל?".
מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר בשיחה אישית בין מפקד לפקוד. לא נתייחס לנאמר בשיחות מסוג זה".
בנוסף לכך, פורסם אמש בחדשות 12 כי אתמול בבוקר פרץ עימות בין האלופים לרמטכ"ל באחת מישיבות המטכ"ל, שבמהלכה אלופים הטיחו בו האשמות: "בבה"ד 1 מלמדים לקבל אחריות. מה קורה עם זה?" שאלו, והרמטכ"ל השיב: "קיבלתי אחריות בימים הראשונים. תחושת האחריות מלווה אותי בכל יום".
יצוין שכבר כתבנו כאן בעת ההחלטה להחליף ראש אמ"ן ולמנות מספר אלופים במטכ"ל, כי אם צה"ל יכול להחליף חצי מטכ"ל, אז גם הרמטכ"ל יכול להתחלף. ובהתאמה נכון להכריז על תאריך לבחירות.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.06.24