חזי נחמה הוא אלוף-משנה במיל' שמפקד על מגמת קורס קציני המילואים בצה"ל. מדובר בקורס חדש שנולד בעקבות המחסור בקצינים במלחמה, וזהו המחזור השני שעליו מפקד נחמה. הוא משרת ברצף מ-7 באוקטובר, ולקח חלק פעיל במלחמה כיועץ מג"ד בבית חאנון וכראש מטה חטיבה 261.
( צילום: ירון ברנר)

קודם לכן נחמה שירת בצה"ל יותר מ-25 שנים ופיקד בין היתר על סיירת גבעתי, לחם בסיירת מטכ"ל, פיקד על חטיבת אלכסנדרוני ומנשה (גזרת ג'נין), היה סגן מפקד חטיבת גבעתי וסגן מפקד גדוד גפן של בית הספר לקציני חי"ר. כעת, אחרי שמונה חודשי לחימה, נחמה, ממובילי פורום המפקדים והלוחמים במילואים, מדבר בריאיון מיוחד ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על ניהול המערכה, הדשדוש בעזה ותפקוד המטה הכללי.
"הכיוונים שבהם צה"ל הולך לא יביאו אותנו לניצחון", הוא טוען. "צה"ל מבצע התקפות ללא שמירה על רציפות, המשכיות וריכוז מאמץ. צה"ל לא מטהר את המרחב שבו הוא פועל ויוצא מהשטח די מהר, מה שמאפשר לאויב לחזור ליכולות לחימה שמאתגרות את צה"ל בפעם הבאה שהוא חוזר לאותן נקודות".
2 צפייה בגלריה
yk13954042
yk13954042
אל"מ (במיל') חזי נחמה
לדבריו, המבצע ברפיח לוקה בבעיות רבות, ובשטח לחיילים עצמם לא ברורות הפקודות. "המצב של הלחימה ברפיח, שכלפי חוץ משווקת כהצלחה בלתי רגילה, משקף את הנתק בצה"ל בצורה הטובה ביותר. לקח לנו זמן רב מדי עד שהתקבלה פקודת ההתקפה, יצאנו לתקוף עם אוגדה אחת במקום עם שתי אוגדות כמו שתכננו, הכוחות בשטח מתלוננים על חוסרים באמצעים ובתחמושת, חוסר בהירות בהגדרת המשימות ועל כך שמרגע שהם נפרסו על ציר פילדלפי הם מבצעים על בסיסו הגנה מבלי לייצר התקפות לעבר מרכז רפיח".
נחמה מוסיף: "הכוחות בשטח טוענים כי לא פעם קרה שהרמה הממונה עצרה אותם תוך כדי התקפה למספר שעות כאשר קיימת חוסר בהירות לגבי אופן ותזמון המשך הלחימה. הם טוענים שכך לא נוכל לפגוע באופן משמעותי בגדודי חמאס שנותרו ברפיח". הוא ממשיך: "כל זה לא משוקף לרמה המטכ"לית, וממנה לציבור ולמקבלי ההחלטות. אין ספק שקיים נתק וחוסר אמון בין דרגי השטח לרמה המטכ"לית, וחובה על צה"ל לתת לזה מענה".

"רוצים לשנות מבפנים"

אל"מ נחמה לא לבד. הוא נפגש עם מפקדים נוספים במילואים, במטרה לחשוב כיצד אפשר לשנות את המשוואה לפיה, לתפיסתם, צה"ל מתקדם שני צעדים קדימה ונסוג צעד אחד לאחור. בין היתר, נמצאים בקבוצה זו תת-אלוף במיל' אורן סולומון מאוגדת עזה, אל"מ במיל' רונן כהן, קצין המודיעין של פיקוד המרכז לשעבר, אל"מ במיל', פרופ' גבי סיבוני, חוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ומכון משגב לביטחון לאומי ולשעבר מפקד סיירת גולני, נתי בירנבוים מפורום מג"דים במילואים המונה יותר ממאה מפקדי גדודים, ועוד.
2 צפייה בגלריה
yk13953990
yk13953990
"בשטח טוענים שכך לא נוכל לפגוע משמעותית בגדודי חמאס שנותרו ברפיח"
(צילום: דובר צה"ל)
יחד, בחודשים האחרונים הם פעלו לשנות את התפיסות מבפנים. "הצגנו את הדברים לפני ארבעה חודשים למפקד זרוע היבשה ולרמטכ"ל אך דבר לא השתנה, נקבעו לנו פגישות נוספות בחודשיים האחרונים עם הרמטכ"ל, אך הן כולן נקבעו ונדחו מעל לשלוש פעמים". וכפי שאל"מ במיל' נחמה מתאר, הקצינים שמנסים לקדם שינוי, עדיין ממשיכים לגבש את הצעדים הנכונים בדרך אליו. "לצערנו הרב, נכון לעכשיו אין לנו ברירה ובקרוב נצא בצעדים נוספים כדי להביא אלטרנטיבה לאופן הלחימה של צה"ל היום. אנחנו בשר מבשרו של צה"ל, המדינה חשובה לנו, אבל אין לנו את הפריבילגיה לשבת ולשתוק כאשר המצב כה חמור". ב-19 בחודש, הם מתכננים לקיים כנס גדול בגני התערוכה, שיעסוק בצעדים הנדרשים בדרך ליעדי המלחמה.
בכירים בצה"ל תקפו את דבריו של אל"מ במיל' נחמה ואמרו כי "את הביקורת שלו על הפעולה ברפיח - שיפנה לדרג המדיני. לא סתם הפעולה לא נראית כפי שתוכננה בתוכנית המקורית של צה"ל".
לדברי הגורמים הבכירים, "בתוכנית המקורית של צה"ל תוכננה מתקפה עם שתי אוגדות מתמרנות, אך בהנחיית הדרג המדיני ובעקבות לחץ אמריקני - צומצמה לאחת בלבד. לצד זאת, כל התקדמות של הכוחות דורשת אישור של דרג מדיני, בניגוד למבצעי כיבוש אחרים כמו למשל בחאן יונס או בעיר עזה".

התחקירים והקולות נגד המטכ"ל

כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שלשום, גם בתוך המטכ"ל ישנם קולות שהביעו ביקורת על התנהלות הצבא ועל הרמטכ"ל. נחשף כי מפקד הגיס הצפוני, אלוף סער צור, אמר בשיחה בארבע עיניים לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אחרי שזה הודיע לו שהוא לא יקודם: "אני זה שנכשלתי? אני צריך ללכת? יש כאלה שאחראים למחדל ועדיין בתפקיד". הרמטכ"ל ענה לו שראש אמ"ן עוזב, וצור הגיב: "מה עם היתר?". כשצור שואל מה עם היתר, הוא מתכוון לאלופים האחראים למחדל, וגם להלוי עצמו שהודיע שהוא לוקח אחריות, אבל עוד לא מימש אותה. בדרגי השדה נשמעת על כך ביקורת קשה.
ביקורת נוספת הוטחה ברמטכ"ל אתמול לאחר שהתברר כי אף גורם לא יתחקר את התנהלות הבכירים. אתמול הודיע דובר צה"ל כי תחקירי המלחמה הראשונים יוצגו לרמטכ"ל ביולי, ובצה"ל הסבירו כי כרגע אין מי שיוכל לשפוט את ההחלטות של מפקד פיקוד הדרום, ראש אמ"ן, אלופים אחרים והלוי עצמו.
הוועדה החיצונית שהייתה אמורה להיות מוקמת בראשות הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, נזכיר, הוקפאה - כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" - על רקע ביקורת מצד פוליטיקאים. החלטה זו, גם היא, פוגעת באמון הציבור בצבא.
פורסם לראשונה: 00:07, 06.06.24