אתמול, זמן מה אחרי 11 בבוקר, קיבלו כל שותפי הסוד למבצע תזכורת שלא נזקקו לה עד כמה ההבדל באירועים כאלה בין הישג עצום לכישלון איום, תלוי בשברירי שנייה או במזל. לרגעים היה נדמה שגם הפעם המזל לא נמצא לצידה של ישראל, כשהכוח שפרץ לבית שבו הוחזקו שלושת החטופים הגברים נתקל במפתיע בכוח עוין והתפתח קרב קשה.
אירוע כזה הוא בהחלט חלק מה"עיצומים", מקרים ותגובות בעגת המבצעים המיוחדים, שיש להיערך אליהם. אבל אחרי שיצאו מתוך הבוקה ומבולקה הזו, המנוע ברכב שבו ישבו שלושת החטופים וכבר היה בדרכו למסוק - שבק. מה הסיכוי שפתאום, באמצע עזה, ילך הגיר? ומה זה אומר על המזל? כוחות גדולים של צה"ל שטפו את האזור באש וחילצו את הרכב התקול ונוסעיו. המסוק הראשון כבר יצא עם ארגמני. השני נחת על החוף זמן קצר אחריו וחילץ את הנותרים.
שורת בכירים ובעלי תפקידים רלוונטיים למאמץ השו"ן הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, ואולי בעולם כולו, נשמו אתמול בצהריים לרווחה. המבצע הצליח. המחיר - לוחם ימ"מ שנהרג - הוא נורא, אבל מסוג המחירים שמדינה משלמת כשהיא באה להציל חיים ולאשרר את החוזה בינה לבין אזרחיה: שאנשי הצבא, המשטרה ומערכת הביטחון יעשו הכל, כולל למות, כדי להגן על האזרחים או להחזיר אותם הביתה בשלום.
1 צפייה בגלריה
תיעוד ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
תיעוד ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
תיעוד ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
אבל אצל הבכירים דווקא ההצלחה הזו, שהיא בראש ובראשונה ההצלחה שלהם, הדליקה אתמול נורת אזהרה מטרידה. "זה אנטבה של ימינו", אמר אחד מהם, "אבל הוא יכול ליצור אצל הציבור את התחושה הלא נכונה שתתורגם למסקנה הכי רחוקה מהאמת, כאילו הצלחת המבצע הזה, שהיא באמת מעבר לכל דמיון, משליכה על גורל כלל החטופים, וזה פשוט לא נכון. אחרי שהמבצע הזה יצא לפועל, חמאס בוודאי ינקוט כל פעולה שהוא יכול כדי למנוע או לפחות לשבש כל ניסיון עתידי".
לפי הגורם הזה ואחרים, הצלחת המבצע תקטין משמעותית את הסיכוי לחלץ חטופים נוספים במבצעים צבאיים ואמורה להגדיל את הצורך בעסקה. מאידך, חלק מהם חוששים שההצלחה והשיכרון שבעקבותיה עלולים להביא לתוצאה ההפוכה. כולם משוועים חודשים ארוכים לבדל של בשורה טובה ומקבלים ערימות מההפך המוחלט. הפעם, לשם שינוי, השמועה על חטופים ששוחררו התבררה כנכונה. אוזנו של העם כל כך מורגלת בבשורות רעות עד שרבים סירבו להאמין עד שראו את התמונות שפורטות על כל לב, אפילו זה של הציניקנים הגדולים ביותר. ואז, כשהתברר שהסיפור נכון, גאה מכל פינה גל רגשות אדיר, שאפשר לסכמו כנראה במילים "סוף-סוף בשורות טובות, סוף-סוף התחכום והתעוזה והרעות חזרו לתפקד ביחד בהרמוניה".
אז אכן ההצלחה של המבצע הוכיחה שלפחות בחלק מהמערכות העסק חזר לתפקד, אבל "בסופו של דבר מדובר בהישג הרואי וטקטי נטול משמעות אסטרטגית", כמו שאומר אחד הבכירים, "כלום לא השתנה מהכותרות המדאיגות שהופיעו באותיות קידוש לבנה בעיתון של יום שישי - לא המצב בצפון, שהוא על סף איבוד שליטה, ולא היום שאחרי, ולא בעיית החימושים, ולא רשימות החרם שישראל מוכנסת אליהם בקצב עולה, ולא בעיית החטופים בעזה. במיוחד אותה המבצע הזה לא שינה, והוא גם לא הקטין משמעותית את הקלפים שיש בידי חמאס. הרי גם אם היו להם עשרה חיילים ואזרחים הם היו יכולים לסחור בהם תמורת אלפי אסירים, ויש להם, עדיין, הרבה יותר מזה.
בכיר במערכת הביטחון: "הסיכוי שיהיו עוד מבצעים כאלה הוא קלוש, גם בגלל הקושי במודיעין, וגם כי חמאס מפיק לקחים. נחמד שיש חדשות טובות, אבל כדאי שנתאפס כי אף צרה לא נפתרה ולא התקדמנו במילימטר"
"הסיכוי שיהיו עוד מבצעים כאלה הוא קלוש, גם בגלל הקושי במודיעין, וגם כי חמאס מפיק לקחים. נחמד שיש חדשות טובות, אבל כדאי שנתאפס כמה שיותר מהר כי אף צרה לא נפתרה ולא התקדמנו במילימטר. אם כבר אז אנחנו בנקודה מעט יותר חזקה, גם כלפי החמאס, גם כלפי פנים, אז מחובתנו לנצל אותה כדי לצמצם הפסדים ולקדם את העסקה שממשלת ישראל הציעה".
שבעה חטופים חולצו עד היום בשלושה מבצעים. לפחות פי שניים, ואולי יותר קרוב לפי שלושה על-פי כמה הערכות, מצאו את מותם מאש צה"ל או מנסיבות הקשורות בתמרון הקרקעי. רק חמאס, שחטף אותם והחזיק אותם בתנאי שאול וייסורי גיהינום, אשם במה שקרה להם, בלי קשר לסיבה הישירה למותם. אבל עובדתית הוכח כי התמרון הורג חטופים. קבוצה גדולה של בכירים בצה"ל ובזרועות המודיעין חוששת כי ההצלחה של המבצע תתורגם להוכחה כאילו הלחץ הצבאי מביא חטופים. דובר צה"ל תא”ל דניאל הגרי אמר אתמול באחד מהתדריכים לתקשורת כי אין לצה"ל יכולת לשחרר את כל החטופים במבצע מהסוג הזה. הגרי ביטא אמת פשוטה שמאחוריה כוונה של הצבא כולו, צבא שתומך בחודשיים האחרונים בעסקה לפני כל מהלך צבאי נוסף שעלול לעלות בחיים של חטופים נוספים, צבא שזקוק גם להפסקת אש לפני כל מהלך צבאי במקום אחר, אם יידרש לכזה.
שום דבר לא השתנה בעולם ובנגזרת הבעיות של ישראל, מזהירים הבכירים, ואל לה לשמחה של אחר הצהריים והערב שמילאה מדינה שלמה באנרגיה שמזמן לא חשה, להפוך להנגאובר של התפכחות ביום שאחרי.
פורסם לראשונה: 00:00, 09.06.24