מאז 7 באוקטובר מקיימת ישראל מאמץ הומניטרי משמעותי, בהובלת מתאם פעולות הממשלה בשטחים. ואולם, קיים מתח תמידי מול הקהילה הבינלאומית סביב כמויות הסיוע הנכנסות לרצועת עזה.
גורמי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, בראשות האלוף רסאן עליאן, מדווחים על היקף הסיוע בדוחות יומיים המופצים למשרדי הממשלה ולעולם. ואולם בקהילה הבינלאומית, בעיקר האו"ם ואונר"א, מדווחים על סיוע שלעיתים נמוך משמעותית מהמספרים שמציגה ישראל, מה שמוביל לטענות כלפיה על אי-הצגת אמת ועיכובים בהכנסת הסיוע.
5 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
משאיות סיוע הומניטרי במעבר כרם שלום
(צילום: Menahem KAHANA/AFP)
על פי ממצאי אונר"א והאו"ם, כמות הסיוע שנספרה על ידי הארגונים נכון ל-5 ביוני החל מפרוץ המלחמה עומדת על 26,684 משאיות שנכנסו לעזה. רישומי מתפ"ש מעידים על 34,199 משאיות.
בעקבות בדיקה מעמיקה שנערכה על ידי גורמי מרכז המידע ההומניטרי במתפ"ש, נחשפות כעת סיבות העומדות מאחורי מלחמת הנתונים והפערים המשמעותיים על אודות היקף הסיוע הנכנס לעזה.
5 צפייה בגלריה
משאיות סיוע הומניטריות במעבר גבול מזח החדש של ישראל ועזה
משאיות סיוע הומניטריות במעבר גבול מזח החדש של ישראל ועזה
במאי דיווח מתפ"ש על 6,359 משאיות, אך האו"ם אסף רק 1,479
(צילום: AFP)
על פי המסמך, הסיבה המרכזית לפערי המידע היא שיטת איסוף הנתונים הלקויה של האו"ם ואונר"א. עד 6 באוקטובר, מי שהיה אמון על הנושא מבחינת האו"ם היה המשרד לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA). לארגון היו מקורות איסוף מכרם שלום וממעבר רפיח, שהתבססו ברובם על אנשי הרשות הפלסטינית. החל מפרוץ המלחמה איסוף הנתונים עבר לאונר"א, שעל פי החלטת האו"ם היא הגוף המוביל את חלוקת הסיוע ומנהלת מעקב ורישום בנושא.
אלא שככל שהסיוע התרחב, כך באונר"א התקשו לאסוף את הנתונים. אונר"א מתעדת את מה שנכנס מכרם שלום ומרפיח. מעבר ארז לא מופיע ברישום שלה, אף שנכנס משם סיוע מטעם תוכנית המזון של האו"ם. גם דרך המזח הצף של צבא ארה"ב והצנחות נכנס סיוע, אך הוא לא מופיע בנתוני האו"ם. הסיבה: מנהל הרישום מטעם אונר"א לא נמצא שם, ואונר"א מדווחת רק על מה שחילקה. בשורה התחתונה: הקהילה הבינלאומית מתבססת על מידע חסר.
5 צפייה בגלריה
פערים בנתונים של הסיוע ההומניטרי בין מתפ"ש לאו"ם
פערים בנתונים של הסיוע ההומניטרי בין מתפ"ש לאו"ם
הפערים בנתונים
חודש מאי הוא דוגמה טובה לפערי המידע: מתאם פעולות הממשלה בשטחים מבצע ספירה של כלל המשאיות המועברות לעזה. לעיתים קרובות מדובר במאות משאיות הממתינות לאיסוף על ידי סוכנויות הסיוע של האו"ם בצד העזתי של נתיבי הסיוע. משאיות אלו נכללות בספירה כאשר הן ממתינות לאיסוף והפצה של הקהילה הבינלאומית. במאי דיווח מתפ"ש על 6,359 משאיות, אך האו"ם אסף רק 1,479 משאיות – כרבע בלבד מכמות המשאיות שהוכנסה על ידי ישראל. לכן הקהילה הבינלאומית האשימה את ישראל כי בחודש זה לא נכנס מספיק סיוע.
בישראל טוענים שאונר"א פועלת לצייר אותה כמרעיבה. העולם שומר על מעמד הסוכנות, ומתעלם מהסיוע שנכנס על ידי סוכנויות אחרות של האו"ם, שלא נספר. "אם קצין הלוגיסטיקה של אונר"א ראה שיירה של איחוד האמירויות, הוא יספור אותה", אמר גורם במתפ"ש, "הוא לא יספור את אלה שלא ראה. בכרם שלום יש קצין שרושם רק כשהוא נמצא במקום פיזית".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.06.24