מבצע החילוץ ההרואי הביא רבים לדמעות, אך הוא אינו משנה את התמונה הכללית: שמונה חודשים חלפו מהטבח, ומחדל כישלון ניהול המערכה כבר מתחרה במחדל קונספציית הכלת הטרור והפרוטקשן לחמאס, ובָמחדל הצבאי ב-7 באוקטובר.
ראש הממשלה וחברי הקבינט עדיין לא עפו מתפקידיהם, וכך גם ראשי מערכת הביטחון. האחרונים אמנם דיברו על אחריותם אבל לא מימשו אותה, ובכך הם גורמים נזק למערכת, מכיוון שהם איבדו את הסמכות הערכית כלפי פקודיהם. קחו לדוגמה את שני קציני הנח"ל המצטיינים שהודחו בעקבות התקלה של הפגיעה בעובדי הסיוע ההומניטרי. הם ככל הנראה כשלו באירוע, אבל האם אפשר להשוות את הכשל שלהם לכשל של מי שהדיח אותם? קצינים בכירים, כולל אלופים, מחציפים פנים למפקדיהם וזה רע מאוד, זה שובר את ההיררכיה הצבאית שבלעדיה אין קיום לצבא. אבל איך אפשר להאשים אותם, כשהערכים המוקנים בבה"ד 1 מוּחלים רק על דרגים נמוכים?
1 צפייה בגלריה
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון כתוצאה מירי חיזבאללה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
כל זה כאין וכאפס לעומת עליבותם של ראש הממשלה והשרים. אם היה באולימפיאדה ענף של "בריחה מאחריות" הם היו זוכים בכל המדליות. חבר הקבינט סמוטריץ', למשל, טוען שאין לו שום אחריות למחדל ולכישלון. נזכיר למשתמט למחצה, שהוא כחבר קבינט אחראי להכלת הטרור לפני 7 באוקטובר, והוא גם אחראי להעברת מיליוני הדולרים ל"נכס" בעזה, והוא גם אחראי לכישלון המתמשך זה שמונה חודשים, ואחראי לביזיון בצפון, ובנוסף אחראי גם לכישלון הכלכלי כשר האוצר.
חברו בן גביר מתקומם כשקוראים לו משתמט: הוא הרי רצה להתגייס, זה צה"ל שלא רצה אותו. אי-אפשר להאשים אותם. אף קצין מיון נורמלי, לא מגייס תחתית אנושית כזאת. ובכן, גם הנ"ל כחבר קבינט אחראי לכל המחדלים שפורטו לעיל, ובנוסף אחראי לפשיטת הרגל של ביטחון הפנים במדינה. שרי הליכוד שתוקפים בתקשורת את מדיניות הממשלה, פשוט מביכים. את מי אתם תוקפים? את עצמכם? אתם נושאים באחריות, ואם אתם מתנגדים למדיניות הרופסת - קומו ועשו מעשה במקום לבלבל את המוח.
ועכשיו לאלוף האולימפי בבריחה מאחריות, בזה באמת אין לו מתחרים. לזכותו יאמר שהוא עִקבי ומקפיד לברוח מאחריות קלה כחמורה. נתחיל דווקא ביותר קלה: "אתה מוקף באנשים שלא יודעים לחבר מילה למילה", כך מסביר נתניהו את כישלון ההסברה שלו. ומי מינה אותם? רבין? פרס? ומי אחראי לביזיון מול חיזבאללה ולהפקרת הצפון? ומי אחראי לניהול מערכה כושל זה שמונה חודשים? אולי מי שסיפר לנו שחמאס וחיזבאללה מורתעים מפניו? אף אחד לא מורתע מראש ממשלה כזה חלש ופחדן, שלא מסוגל אפילו להסתכל לראש עיריית קריית-שמונה בעיניים, כשעירו נחרבת והצפון עולה בלהבות.
הדרך לשקט בקריית-שמונה עוברת דרך רעש בטהרן. כשהגליל בוער גם טהרן תבער, ואם צריך, תדאגו שהאש תשוגר לא מישראל
הדרך לשקט בקריית-שמונה עוברת דרך רעש בטהרן. נתניהו לא מבין את מנופי הלחץ שמשפיעים על אויבינו. וגם אם הוא מבין, הוא חלש מכדי להפעיל אותם. כל הרע הזה שניתך עלינו מכל עבר, מקורו באיראן. האייתוללות מוכנים להילחם עד החיזבאללון האחרון, עד החות'י האחרון, ועד החמאסניק האחרון, אבל נפילות בטהרן בסגנון הנפילות בקריית-שמונה ממש לא מתאימות להם. הם מסתתרים מאחורי העובדה שהאש על ישראל משוגרת ממדינות אחרות. אבל הטילים והרקטות והכטב"מים - שלהם, והמימון וההכוונה והפקודות - מהם. אז מה זה משנה מאיפה כל זה משוגר? נתניהו והקבינט משחקים לידיהם ופועלים בדיוק על פי התוכנית האיראנית: אנחנו מקיזים את דמנו (ברפיסות) מול שלוחיה של איראן, והעיר טהרן צהלה ושמחה.
מה שצריך לקרות כדי להשיג שקט: כשהגליל בוער גם טהרן תבער, ואם לא רוצים שהאש לאיראן תשוגר מישראל, תדאגו שהיא תשוגר ממקומות אחרים. זה יעמיד את האיראנים בפני דילמה אמיתית. ומול שלוחי איראן למיניהם צריך להפסיק לנהל קרבות הגנה ודשדוש במקום ולהתחיל לתקוף כמו שצריך.
בשביל זה צריך לא אוסף של חדלי אישים, אלא הנהגה אמיתית.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.06.24