"אין מצב שבו לא אהיה לוחמת כמו הלוחמות שהיו בפלמ"ח", אמרה סגן ש', מובילת המאבק להשוואת התנאים בין לוחמי ולוחמות השריון, שאתמול (שני) הגישה עתירה לבג"ץ - שעליה דווח לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".
1 צפייה בגלריה
yk13960525
yk13960525
(צילום: גדי קבלו)
עוד בטרם העתירה, הלוחמות פנו לרשויות הצבא בבקשה לאפשר להן להילחם בעזה. ״הטנק תחת פיקודה של ש' נלחם ביישוב חולית וחיסל מחבלים שניסו לחדור ליישוב", ציינו באי כוחה של הקצינה, עורכי הדין עמיחי ויינברגר, עדי קליין וינור ברטנטל, בפנייתם לצה"ל. "כיום ש' משרתת כמפקדת בקורס מפקדי טנקים בחיל השריון, מעוניינת להתנדב ולשרת כחלק מחיל השריון המתמרן כלוחמת בעזה. ש' עומדת על כך שצה"ל יאפשר לה לשרת בתפקידה בחיל השריון, ולא באופן מאולץ בחיל הגנת הגבולות".
עוד נכתב בפנייה: "גם את קורס הקצינים שעברה בבה"ד 1, ש' עשתה יחד עם גברים לוחמים בטנקים מחיל השריון ונדרשה לעמוד באותן הדרישות. אלא שלדאבונה, למרות הצלחת נשים בלחימה והגם שניתנה הכשרה דומה בקורס הקצינים וקורס מפקדי טנקים, שירות נשים בחיל השריון המתמרן נותר סגור ללוחמות. מדובר בהתנהלות שמנוגדת להוראות הדין המחייב פתיחת כלל התפקידים לנשים ולגברים. לחימתן ב–7 באוקטובר מעידה כאלף עדים כי בעניינן לא מתקיים החריג לכלל הנובע ממהותו או מאופיו של התפקיד. גם הרמטכ"ל הלוי העיד עליהן פומבי שהן פעלו באופן מקצועי ומרשים".
שיחת הרמטכ"ל עם הטנקיסטיות, בנובמבר האחרון
(צילום: דובר צה"ל )

סגן ש' ציינה בפנייתה כי דחיית בקשתה תוביל לעתירה שככל הנראה תגיש לבג"ץ בדרישה לחייב את צה"ל לשלב טנקיסטיות בלחימה בעזה. יצוין כי בחודשי הלחימה ברצועה שולבו גם לוחמות בתוך כלים משוריינים ולא רק באופן רגלי, ואפילו לצד לוחמים, כמו פרמדיקיות ששהו בנמ"רי פינוי בהתקפות גדודיות וחטיבתיות על יעדי חמאס, ולא רק קצינות תומכות לחימה שנכנסו בכלים משוריינים בשיירות מינהלתיות. בחיל ההנדסה הקרבית אף אפשרו לרב–סמל במיל' שרון פרי להיות הלוחמת הראשונה על דחפור D9 שפועלת בשטח אויב.
ערב 7 באוקטובר, למרות עתירות לבג"ץ ושני פיילוטים גדולים שנמשכו לאורך יותר מעשור, בצבא הסתפקו רק בפלוגה מוקטנת של שריונריות, עם פחות מ–20 לוחמות ומפקדות וכחלק מגדוד קרקל בגזרת מרכז גבול מצרים, שבה הרלוונטיות לטנקים נמוכה במיוחד. זאת בשעה שעוד לפני המלחמה היה צורך ביותר אימונים ללוחמי שריון לטובת הכנתם למלחמה, ועדיין בצבא העדיפו - על רקע מחאות של חוגים בימין - לא להגדיל את פלוגות הטנקיסטיות ולו למשימות הבט"ש בגזרות השונות כמו מול עזה, לבנון או רמת הגולן.
"אחרי שקראתי בתיכון את 'מגש הכסף' של אלתרמן הבנתי שאין מצב שבו לא אהיה לוחמת כמו הלוחמות שהיו בפלמ"ח", אמרה ש' למקורביה. "גדלתי בבית על ערכי הציונות וחינכתי את הלוחמות שלי על רוח הפלמ"ח. 'שיר הרעות' תלוי בכל טנק במחלקה שלי. יום הזיכרון השנה כאב לי במיוחד כי עמדתי על קברותיהם של חבריי, במקום להמשיך להילחם באותו זמן בשבילם. זו הרעות האמיתית בעיניי".
פורסם לראשונה: 00:00, 11.06.24