המזגן כבר מקרטע, אתם כל יומיים במוסך עם בעיה אחרת ועדיין מנסים "למשוך" עם המכונית הישנה עד כמה שאפשר כדי לחסוך עוד כמה שקלים? שימו לב: אתם עלולים לסכן את עצמכם ואחרים.
מנתונים שנאספו בעמותת "אור ירוק" והגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית – שבה יש לפחות הרוג אחד – גבוה בעשרות אחוזים כשנוהגים במכונית פרטית בת עשר, והמצב חמור אף יותר כשהיא בת 13 ומעלה.
נכון לשנת 2022 היו בישראל כ-590 אלף כלי רכב פרטיים בני 13 ומעלה מתוך מספר כולל של כ-3.433 מיליון מכוניות. לפי הנתונים, כלי הרכב הישנים היו מעורבים בכ-23% מהתאונות הקטלניות, בעוד שחלקם מסך המכוניות על הכביש היה רק 17.1%. המשמעות: מעורבות גבוהה יותר בכ-33% בתאונות קטלניות ביחס לשיעורם מכלל כלי הרכב. הקשר בין גיל המכונית לסיכוי שלה להיות מעורבת בתאונה קטלנית קיים גם בכלי רכב מעט יותר חדשים.
כך, למשל, מכוניות בנות 10 ומעלה היו מעורבות ב-2022 בכ-37.3% מהתאונות הקטלניות, למרות שהיוו רק כ-31.5% מסך כלי הרכב שהיו על הכביש באותה שנה. כלומר – סיכוי גבוה בכ-18.4% למעורבות בתאונה שכזו. מנגד, מכוניות חדשות (שגילן עד שלוש שנים) היו מעורבות בכ-27.6% מסך התאונות הקטלניות, בעוד ששיעורן מסך כלי הרכב עמד על 28.5%.
בין הסיבות לכך, לפי "אור ירוק": היעדרות של מערכות בטיחות מצילות חיים כמו חיישנים שמזהירים מפני רכב ב"שטח המת" במראות, מערכות שמצפצפות או בולמות כאשר הרכב סוטה מהנתיב או מתקרב להולך רגל, שלדה שחוקה ועוד.
התופעה קיימת למרות שמכוניות חדשות גומעות הרבה יותר קילומטרים בשנה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2022 נסעו כלי רכב בני 3-0 כ-19.6 אלף קילומטרים בשנה בממוצע. מכוניות בנות 6-4 נסעו רק כ-16 אלף קילומטרים בממוצע. המספר הלך ופחת עד 4,600 קילומטרים בשנה לכלי רכב פרטיים בני 30 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
חילוץ הרוג בתאונת דרכים בדרום הר חברון
חילוץ הרוג בתאונת דרכים בדרום הר חברון
כלי הרכב הישנים מעורבים יותר בתאונות קטלניות בהשוואה לשיעורם בכביש
(צילום: דוברות כבאות יהודה)
לצד הסכנות הבטיחותיות, יש גם משמעות אקולוגית: מכוניות ישנות מזהמות הרבה יותר את הסביבה. למרות זאת, מדינת ישראל לא פועלת בנושא. למעשה, הפעם האחרונה שבה הממשלה הפעילה תוכנית גריטה הייתה ב-2013. במסגרת התוכנית, בעלי כלי רכב בני 20 ומעלה יכלו למסור אותם במגרשי הגריטה ולקבל 3,000 שקל. כשהתקציב נגמר, היא הופסקה.
תגובת משרד האוצר: "כיום מרבית כלי הרכב על הכביש הינם בטיחותיים יחסית ופחות מזהמים מאלה שנגרטו בעבר. הצורך לקבוע סדרי עדיפויות תקציביים הוביל להחלטה שלא להשיק תוכנית גריטה חדשה".
תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "מחובתנו לוודא שכל רכב הנמצא על הכביש הינו בטיחותי, דבר שנעשה באמצעות מבחני הרישוי השנתיים. במהלך השנים האחרונות, משרדנו ניסה להתניע מבצעי גריטה נוספים בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, אך היות ולא התקבל תקציב ממשרד האוצר, זה לא נעשה".
תגובת המשרד להגנת הסביבה: "לתוכניות גריטה לכלי רכב פרטיים יש עלויות גבוהות ביחס לפוטנציאל הפחתת הזיהום לעומת תוכניות אחרות. משאבי המשרד מושקעים בפרויקטים בעלי יעילות גבוהה יותר".
תגובת עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כלי רכב ישנים עלולים להוות מלכודות מוות לנוסעים בהם. כלי רכב ישן נעדר מערכות בטיחות מצילות חיים, השלדה כבר שחוקה כמו גם מערכות נוספות. במקרה חירום אנחנו רוצים שכלי הרכב יהיה תקין, כמו גם מערכות הרכב אשר יגנו עלינו. כשהרכב ישן הוא עלול שלא להגן על הנוסעים בו ולהתפרק. לכן, המדינה צריכה לעודד אותנו להיפטר מכלי הרכב הישנים, הפחות בטיחותיים והמזהמים באמצעות תמריצים כספיים שונים".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.06.24