מחדל אבטחתי חמור באחד מהבסיסים הרגישים ביותר של צה"ל הוביל לעונשי נזיפה וריתוק - אך ללא הדחות: צוות ביקורת מטעם המטה הכללי התחזה בלילה שבין יום הזיכרון ליום העצמאות, לפני כחודש, לקצינים בדרגות סגן אלוף ואלוף משנה - והצליח בקלות להסתנן לתוך בסיס יחידת 8200 של אמ"ן שבמחנה גלילות ברמת-השרון. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
2 צפייה בגלריה
בסיס 8200 בגלילות
בסיס 8200 בגלילות
העונשים - רק לגורמים זוטרים. בסיס 8200 בגלילות
(צילום: יריב כץ)
שלושת אנשי צוות הביקורת נכנסו באמצע הלילה דרך הש"ג של הבסיס השמור, מבלי שנבדקו, תוך שהם מתחזים כאמור לקצינים. במשך קרוב לשלוש שעות הם הסתובבו באין מפריע בתוך הבסיס, הגיעו למתחמים מבצעיים, אספו מאות מסמכים מסווגים וחומרי דאטה ממחשבים סודיים, והיו יכולים, אם רצו, להסב גם נזק פיזי לתשתיות הבסיס ולחייליו, באירוע שאם היה קורה במציאות על-ידי אויב אמיתי היה מהווה מכה אדירה לצה"ל ולישראל.
בשעת בוקר מוקדמת, לאחר שהבינו את עומק המחדל וחופש הפעולה שלהם בבסיס 8200, גורמי הביקורת עצרו ביוזמתם את הבדיקה ויצרו קשר עם המפקדים הרלוונטיים מהיחידה הגדולה בצה"ל, זו שאחראית על פענוח צפנים וזיהוי אותות אויב. המתחזים לקצינים הודיעו למפקדי היחידה שהם נמצאים בתוך הבסיס והיו יכולים כבר מזמן לצלם ולשדר את החומרים הסודיים הרבים שאליהם נחשפו בנקל, מבלי שאף גורם יעצור בעדם.
בצבא ניסו בתגובה להקטין את ממדי המחדל וטוענים כי מאז נערכו ביקורות חוזרות שהיו מוצלחות יותר, למרות שבסך הכול חלף מאז פחות מחודש ימים, ותקלות חוזרות נבחנות בדרך כלל בצה"ל בראי של חודשים או שנים קדימה. עוד טוענים באמ"ן בתגובה שגורמי הביקורת לא חדרו לחמ"לים מבצעיים בבסיס, וכי קרוב ל-30 חיילים וקצינים נענשו בעקבות המחדל. העונשים, אגב, הגיעו רק לגורמים זוטרים: חיילים שרותקו או קצינים, עד דרגת רב-סרן בלבד, שננזפו או רותקו גם הם, לפי צה"ל.
2 צפייה בגלריה
יחידה 8200 8.9.22
יחידה 8200 8.9.22
"נכנסו בקלות לקודש הקודשים של המודיעין". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
"חצי שנה מאז שמחבלי חמאס חדרו, מחופשים לחיילים, לתוך בסיסים רגישים בנגב המערבי כחלק מפלישת הנוחבה לישראל - ולא למדנו כלום", אמרו גורמים באגף המודיעין, שהזדעזעו מממצאי המחדל ב-8200. "לא צריך לחדור דרך גבול לבסיס בגזרות הלחימה - אפשר להגיע למרכז הארץ, ללבוש מדים עם דרגת קצין ולהיכנס בקלות לקודש הקודשים של המודיעין. ביחידה כה אסטרטגית לביטחון ישראל כ-8200, המפקדים הבכירים ביחידה לא לקחו אחריות מעשית על המחדלים שלהם הם אחראים ישירות כי לא סיפקו התרעה לכוחות, אז מה הפלא שעל מחדל חוזר שכזה אף קצין לא מודח".
התקלה החמורה מצטרפת לחדירת הפלסטיני בשבוע האחרון למפקדת אוגדת איו"ש ליד בית אל, אירוע שגם הוביל לענישת חיילים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מערך הגנת המחנות מבצע באופן קבוע ביקורות פתע לאבטחת מחנות. האירוע המדובר תוחקר וכלל הגורמים הרלוונטיים נשפטו ונענשו. ממצאי הביקורת הועברו למפקדים ללמידה ושיפור רמת האבטחה בבסיס".
גורמים צבאיים הוסיפו: "בניגוד לנטען, כשעתיים מרגע הכניסה לבסיס ולאחר שלא הצליחו לחדור לחפ"קים מבצעיים ולנשקייה של הבסיס, הנ"ל הזדהו כביקורת והמשיכו את הבדיקה. כלל המעורבים באירוע נענשו בהתאם. בשבועות האחרונים היו ביחידה מספר ביקורות מטכ"ליות נוספות אשר עברו בהצלחה".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.06.24