בצל האירועים הקשים שהתרחשו לאחרונה ברפיח, ממשיכים כוחות צה"ל בלחימה מול גדוד רפיח של חמאס. בדבריו שלשום, במוצאי השבת, ציין דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי: "צה"ל קרוב מאוד לפירוק גדודי רפיח של חמאס".
את עיקר העבודה ברפיח מבצעת אוגדה 162, לצד פעילות שב"כ, חיל האוויר וכוחות נוספים כמו אוגדה 99. מאז תחילת הפעילות, שהחלה בשליטה על מעבר רפיח, נפרסו צוותי הקרב של החטיבה לגזרות השונות והחלו בכיבוש ציר פילדלפי לכיוון צפון. בחלקים מסוימים נכנסו הכוחות השונים לפעילות גם בחלקים המזרחיים של רפיח, אם כי לא ללב ליבה של העיר בשלב זה. כרגע צוות הקרב של חטיבה 401 פועל בגזרת תל א-סולטאן, צוותי הקרב של גבעתי והנח"ל פועלים באזור שכונת שאבורה, וחטיבה 12 פועלת בחלק אחורי יותר, באזור דהנייה.
סיירת הנח"ל פועלת ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

לאחר שהושגה השליטה המבצעית על ציר פילדלפי החלו הכוחות באיתור תוואי תת-קרקע ובמציאת מנהרות ששימשו את חמאס להתעצמות, שחלקן כמובן חוצות לכיוון מצרים. עד כה, על-פי נתוני צה"ל, חוסלו ברפיח כ-500 מחבלים ואותרו כ-100 פירי כניסה למנהרות.

"גדוד המטענים" של חמאס

נושא המטענים בגדודי רפיח אינו חדש לצה"ל. למעשה, עוד לפני כניסת הכוחות לגזרה הכינו המפקדים את הכוחות המתמרנים לעובדה שמדובר בגדוד חמאס שמתמחה במטענים מסוגים שונים. מחבלי חמאס ברפיח יודעים למלכד מבנים, להצמיד מטענים לכלים של צה"ל וגם, כמובן, להטמין מטענים באדמה ולהפעילם מרחוק מתוך עמדת תצפית.
עם תפיסת ציר פילדלפי נגדע למעשה צינור החמצן של חמאס, והדבר היווה פגיעה משמעותית בהתעצמות הארגון תוך כדי לחימה. עם הזמן השיגו הכוחות שליטה מבצעית בשכונות שונות, ועל בסיס ההתייצבות בקווי ההתקפה, יוצאים הכוחות לפשיטות מעת לעת, על-פי המודיעין שמגיע מצה"ל ומשב"כ. עד כה אותרו אמצעי לחימה רבים, בהם רובי קלצ'ניקוב, מטענים רבי-עוצמה מסוגים שונים ועשרות רבות של רקטות ומשגרים.
העובדה שבדרג המדיני התמהמהו באישור הכניסה לרפיח גרמה למחבלי חמאס להתכונן להגעתו של צה"ל, והמחבלים מנסים לזנב בכוחות בכל דרך. לצורך כך הם עושים שימוש בפירי המנהרות, יוצאים בנקודות מסוימות מהתת-קרקע ומנסים להפתיע את הכוחות באמצעות שיגור טילי נ"ט, או הצמדה של מטענים לכלים הצבאיים. כך הם מצליחים מעת לעת, למרבה הצער, לגרום אבידות כבדות לצה"ל.
1 צפייה בגלריה
yk13965316
yk13965316
המחבלים מנסים לזנב בכוחות בכל דרך. צה"ל פועל במרחב רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד פיקוד הדרום בהערכת מצב ברפיח, אתמול
(צילום: דובר צה"ל )

בפיקוד הדרום הבינו את דפוס הפעולה, ויחד עם כוחות אוויריים מנסים לתת ככל הניתן מעטפת הגנה לכוחות, ומתריעים בפניהם על מחבלים שיוצאים מהפירים. רק בשבוע שעבר פרסם צה"ל תיעוד של מחבל שיוצא מפיר מנהרה כשהוא אוחז באר-פי-ג'י סמוך מאוד לכלי של צה"ל. הוא אותר מהאוויר ונורה. האמל"ח הרב שמוצאים הכוחות מוחבא בשלל אתרים, במקומות לכאורה אזרחיים, כמו בתי מגורים ובתי ספר. בנוסף, נתקלו הכוחות כמה פעמים באירועים שבהם מחבלי חמאס ביצעו ירי מתוך אוהלים הומניטריים.
אתמול קיים מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, הערכת מצב ברפיח עם מפקד אוגדה 162, תת-אלוף איציק כהן, מפקד חטיבה 401, אלוף-משנה בני אהרון ומפקדים נוספים. "אנחנו כאן בתל א-סולטאן, רפיח, אחרי אירוע כואב שאירע אתמול", אמר פינקלמן. "איבדנו לוחמים ואיבדנו מפקדים תוך כדי התקפה. אלה מיטב בנינו, הציווי שלנו זה להמשיך קדימה, ואתם עושים את זה. אתם מכים את חטיבת רפיח, ואנחנו נפעל ונמשיך עד שנכריע אותה. עלינו להמשיך בהתקפה קדימה ליעדים שלנו, שהם הכרעת חטיבת רפיח והשמדת כל תשתיות האויב פה במרחב".

החשש: עיכוב בהחלטת הדרג המדיני

בימים אלו ממשיכים הכוחות לבסס את השליטה בציר פילדלפי ולאחוז בו באופן חזק, כך שמחבלי חמאס לא יוכלו לחזור ולעשות בו שימוש. על-פי ההערכות, הפעולה ברפיח והכרעת גדודי חמאס במרחב צפויות להסתיים בשבועות הקרובים.
צה"ל נמנע כעת מלהיכנס ללב העיר רפיח ופועל בחלקה המערבי. רק בחלקים מסוימים, כמו בשכונת שאבורה, נע צה"ל מזרחה. הסיבות לכך הן בעיקר הומניטריות. בחלקה המרכזי של רפיח נמצאת אוכלוסייה רבה וכל עיני העולם נשואות לפעולות צה"ל באזור. זאת בימים קריטיים שבהם צפויות להתקבל החלטות בבתי הדין הבינלאומיים בהאג, הפלילי והבינלאומי. אך עיקר העבודה יהיה דווקא אחרי שצה"ל יסיים את פירוק גדודי חמאס.
בצה"ל מנסים כעת לבנות מנגנון שישמור על ציר פילדלפי נקי מאמל"ח ושייצר לצה"ל יכולת להחזיק בציר עד להחלטת הדרג המדיני מה בכוונתו לעשות במקום. גורמי ביטחון חוששים בעיקר מהעובדה שפירוק הגדודים יסתיים אך לא תתקבל החלטה לגבי אופי פעולת החזקת הציר, מה שיגרום לצה"ל לדשדש במרחב ולנהל לחימת גרילה למשך תקופה ארוכה, שעלולה לגבות מחירים יקרים.
סיום הפעולה ברפיח יכול להיות בסיטואציה מסוימת האות לתחילת פעולה אפשרית בצפון. כבר כעת, ובמהלך כל החודשים האחרונים, מוציא צה"ל יחידות להתרעננות, כמו חטיבת הקומנדו שיצאה לאחרונה לאחר פעילות ברפיח. סיום הפעולה ברפיח, אם יתרחש בטווח של שבועיים, יציב בפני הדרג המדיני דילמה משמעותית. בהנחה שלא תהיה עסקה לשחרור חטופים, הרי שצה"ל לכאורה סיים את פירוק גדודי חמאס ברפיח, אך החטופים עדיין ברצועה. הדרג המדיני יצטרך לקבל החלטה מה יהיה השלב הבא, ואם הצפון יהפוך אז לזירה המרכזית.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.06.24