לאחר אישור קידום חוק הפטור מגיוס בכנסת בשבוע שעבר, והחיוכים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושותפיו בקואליציה – יגיע היום (שלישי) החוק לדיון ראשון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. נתניהו והחרדים ניסו למנוע את הפקדתו בוועדה, בשל התנגדותו של היו"ר יולי אדלשטיין לחוק, אולם הניסיון הזה כשל. בימים הקרובים אדלשטיין צפוי לקיים סדרת דיונים על החוק - ובעיקר לשמוע את הצרכים הצבאיים של צה"ל ומערכת הביטחון.
2 צפייה בגלריה
yk13966506
yk13966506
("לא חותמת גומי". אדלשטיין | צילום: עמית שאבי)
גורמים בקואליציה העריכו כי למרות החוק שעבר בכנסת בשבוע שעבר, ההחלטה של הוועדה לקראת ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית, תהיה שונה לחלוטין. אדלשטיין טען בשיחות סגורות כי החוק שאושר בכנסת הוא למעשה "דף לבן", כלומר חוק שאין בו כלום, ואמר: "לא יהיה שום דמיון בין מה שעבר בכנסת לבין הנוסח הסופי שתציג הוועדה על חוק הגיוס". הוא התייחס גם להתנגדות של החרדים לחוק הגיוס, ואמר כי "לא באתי לריב עם החרדים, באתי לענות על הצרכים של צה"ל".
גורמים בסביבת אדלשטיין טענו גם הם כי אין באמת חוק גיוס, וכי מה שאישרה הכנסת הוא נוסח שאין בו דבר. לדברי גורם בוועדה, "יש בחוק שעבר כמה הנחות יסוד שכבר לא תקפות לגמרי אחרי 7 באוקטובר, כמו העיסוק ביציאה לעבודה של חרדים ופחות בחוק שיגייס אותם לצבא. זה כבר לא רלוונטי לימים האלה". גורם בקואליציה טען כי יו"ר הוועדה יפעל באופן עצמאי לחלוטין וכי אינו מתכוון להיות חותמת גומי של נתניהו והחרדים.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו צוחק במליאה בשבוע שעבר
(צילום: ערוץ כנסת)
החרדים עצמם חוששים כי לא יוכלו לחיות בשלום עם החוק שיגיע לבסוף להצבעה בכנסת, לאחר הדיונים בוועדה. הם גם דואגים כי לוח הזמנים הצפוף לא יאפשר להעביר חוק גיוס עד סוף הכנס הנוכחי של הכנסת, לקראת סוף חודש יולי. במקרה כזה יהיה פוטנציאל למשבר פוליטי גדול של הליכוד והחרדים שעלול להוביל להתפרקות הקואליציה.
בתוך כך, אתמול התייחס שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) לסוגיית גיוס החרדים ועורר סערה. בנאום בעצרת חגיגית לציון 100 שנים להקמת העיר בני ברק אמר השר: "ראינו ציוץ ש-4,000 חרדים ביקשו להתגייס מתחילת השנה, אבל 3,300 פסלתם. אתם לא רוצים אותנו, אתם לא צריכים אותנו, למה אתם כל כך נוגשׂים בנו?".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.06.24