כשנטע הוקפצה למילואים ב-7 באוקטובר, אף אחד עוד לא ידע שהיא בהיריון עם בתה הבכורה. למרות זאת, היא התייצבה לחודשיים של מילואים בעוטף ועוד חודשיים נוספים מרחוק. "חששתי, וגם בעלי וההורים דאגו, אבל אני חושבת שכל אזרח שלקח חלק במערכה הזאת סיכן משהו", היא אומרת. "ידעתי שאני לא מסוגלת בשום צורה להישאר בבית, כשאני יכולה לעזור".
3 צפייה בגלריה
yk13966661
yk13966661
"סיכנתי את ההיריון, אבל לא יכולתי להישאר בבית". נטע
אלא שבהמשך התברר לה כי לפי החוק הקיים, מכיוון שלא עבדה לפני שגויסה היא אינה זכאית היום לדמי לידה, למרות שהייתה במשך חודשים במילואים. לפני המלחמה היא סיימה התמחות בעריכת דין, והייתה אמורה להיבחן במבחני הלשכה. "חברות שלי שלא עשו מילואים ניגשו לבחינה בפברואר, הוסמכו כעורכות דין ויכלו לחזור לשוק העבודה. מה שאני יכולתי רק מאפריל", הסבירה נטע, "אני מבינה את החוק היבש, אבל אני חושבת שהמקרה הזה הוא אחר. וגם בתחושה האישית התאכזבתי. סיכנתי את ההיריון שלי ואת עצמי, ובכל זאת בחרתי להתגייס מתחושת שליחות וסולידריות".
בשדולת הנשים מסבירים שמדובר בלקונה בחוק: "כל אישה עובדת שמשלמת ביטוח לאומי זכאית לקבל דמי לידה במהלך חופשת הלידה, בהתאם למספר חודשי העבודה ולמשכורת. כיום, שירות מילואים אינו מוגדר בחוק כיום קובע לתחילת קבלת דמי הלידה. לכן ימי המילואים, אם את אינך עובדת, לא נצברים כחודשי עבודה לפי הביטוח הלאומי.
"עשרות נשים בשנה נופלות בין הכיסאות ולא מקבלות את דמי הלידה. מפרוץ המלחמה עוד ועוד נשים הוקפצו למילואים בתפקידי מפתח, נתנו מעצמן מעל ומעבר תוך כדי היריון, ורק כשהן ילדו הן נחשפו לעובדה שחסרים להן מספר חודשים לזכאות. הלקונה הובאה לידיעת אנשי המקצוע יותר מפעם אחת בוועדות הכנסת, אך טרם תוקנה".
3 צפייה בגלריה
yk13966662
yk13966662
"עשיתי שמיניות באוויר לעבוד במקביל למילואים". א'
גם א', שילדה לאחרונה את בנה הבכור, גויסה למילואים ב-7 באוקטובר כמפעילת כטמ"ם בחיל האוויר. "בשלב מסוים פניתי לביטוח לאומי בנושא אחר. על הדרך ביקשתי לוודא שיש לי זכאות לחופשת לידה, וגיליתי שלא", סיפרה, "השתחררתי בפברואר 2023 משירות קבע של חמש שנים. טסתי לטיול שחרור וחזרתי ישר למלחמה, ולכן לא עבדתי לפניה. תכננתי להתחיל לעבוד אחרי החגים, וגיליתי שאני בהיריון בשבוע הראשון של המלחמה".
כשהבינה שלא תהיה זכאית לדמי לידה, נאלצה א' לעבוד במקביל למילואים כמעט עד הלידה. "עשיתי שמיניות באוויר כדי לעבוד יומיים בשבוע, כשאני עושה 5-4 ימי מילואים בשבוע. שזה אומר שאת המילואים עשיתי בסופי שבוע עד חודש לפני הלידה. גם ככה קשה לנשים להגיע למקומות האלה, וקשה לעשות מילואים. אני רואה סביבי נשים שמפסיקות לעשות מילואים כי הן פשוט ירדו מכשירות של טיסה. אז כשפוגעים בך גם כלכלית, קשה לחזור".
3 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, ירושלים
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, ירושלים
תמנו שטה. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת )
yk13966778טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשיםצילום: אילן בשור
בימים אלה מובילה ח"כ פנינה תמנו-שטה מהמחנה הממלכתי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה והשוויון המגדרי, יחד עם שדולת הנשים בישראל, תיקון חקיקה שישנה את המצב הקיים. ההצעה הועלתה לוועדת השרים, והדיון בעניינה נדחה בחודשיים. "זו איוולת לפגוע כלכלית במי שיוצאות מתוך מטרה נעלה להגן על המדינה גם כשהן בהיריון", אמרה.
טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשים: "נשים שירתו חודשים בתפקידים אינטנסיביים כדי להגן עלינו - ועכשיו, כשמגיע הרגע שהמדינה תדאג להן, היא מתנערת מהן. המדינה חייבת לשים סוף לעוול הזה".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.06.24