הצלצול לא גואל: בפעם השנייה ברציפות מסיימים תלמידי התיכונים וחטיבות הביניים בישראל את שנת הלימודים בלי תעודות סיום אחרי שנה רצופת שיבושים בשל עיצומי ארגון המורים העל-יסודיים.
4 צפייה בגלריה
yk13969629
yk13969629
מסיימים שנת לימודים בחדרה
(צילום: נחום סגל)
700 אלף התלמידים בכיתות ז' עד י"ב יוצאים לחופשת הקיץ בלי לדעת אם שנת הלימודים הבאה תיפתח, על רקע המשבר בין ארגון המורים לאוצר. יו"ר ארגון המורים רן ארז הודיע כי אם לא ייחתם הסכם שכר הארגון, שנת הלימודים לא תיפתח ב-1 בספטמבר. "הגענו להסכמות ערב פתיחת שנת הלימודים שעברה אך האוצר חזר בו", אמר ארז. "האוצר מתנה חתימה על הסכם שכר בהסכמתנו להעסקה באמצעות חוזים אישיים שכל מטרתם פירוק העבודה המאורגנת ופגיעה במורים".
באיגרת ששלח אתמול למורים כתב ארז: "חברים, זכרו, משרדי החינוך והאוצר לא דואגים לכם. הם מוכנים לנצל את כוחכם, זמנכם וכישוריכם בלי לשלם לכם שכר ראוי".
4 צפייה בגלריה
yk13969635
yk13969635
שדרות | צילום: תומר שונם הלוי
ארז הנחה את המורים לא לשתף פעולה עם משרד החינוך בהערכות לשנה הבאה, ובינתיים מי שנפגע הם התלמידים שיוצאים לחופשת הקיץ בלי תעודת הערכה על הישגיהם בלימודים.
גם בצפון בצפון המטווח לא יקבלו את התעודות. "עברתי שנה קשה מאוד. מרתיח אותי שבארגון המורים לא מאפשרים למורים ולצוות החינוכי לתת לנו את תעודות הציונים וההערכה", אמרה עינבר לרנר, תלמידת תיכון 'עמק החולה' בכפר בלום. "לא ראיתי את בית הספר שלי כבר שמונה חודשים ואנחנו לומדים עם עוד 800 תלמידים במתחם זמני בקיבוץ איילת השחר. אחרי כל המאמץ שלי לעבור את השנה הזאת באופן הכי שגרתי ונורמלי שאפשר, מגיע לי לדעת איפה אני עומדת. אנחנו מרגישים שלא מתייחסים אלינו ואל הבעיות שלנו בכלל".
לדברי גורם באחד מבתי הספר ב"רצועת הביטחון", הם קיוו עד הרגע האחרון שיחריגו אותם מהנחיות השביתה. "הבנו שנוכל לחלק תעודות ופתאום גילינו שהעמדה הזאת השתנתה. התלמידים והצוות שלנו כתבו תעודות, אבל הם לא יוכלו לחלק אותן בחטיבה העליונה".
מארגון המורים נמסר בתגובה כי הציפייה של תלמידי קו העימות בצפון היא "בלתי אפשרית כי התלמידים מפוזרים בכל הארץ, בבתי ספר שונים וביישובים שונים, ואי-אפשר לחפש אותם ולהחריג רק אותם כיחידים מהעיצומים".
יותר מ-250 אלף תלמידים צפויים לעבוד בחופשת הקיץ, כשברקע המחסור בעובדים כמעט בכל הענפים בשל גיוס המילואים הנרחב. משרד החינוך יפעיל לאורך הקיץ מסגרות לתלמידים שפונו מבתיהם, ללא עלות להורים. שר החינוך יואב קיש אמר כי "האחריות שלנו על התלמידים והתלמידות והמחויבות שלנו כלפיהם וכלפי ההורים שלהם לא תמה עם סיום שנת הלימודים ויציאתם לחופשת הקיץ. למסגרות אלה יש חשיבות עצומה משום שהן מהוות עוגן משמעותי מאוד בתקופה של חוסר יציבות ואי-ודאות".
4 צפייה בגלריה
yk13969626
yk13969626
גבעתיים | צילום: שאול גולן
אליה נוש (16), שפונתה משלומי שבגליל המערבי לטבריה, חגגה אתמול את סיום שנת הלימודים המאתגרת שעברה. "נקלטתי בעמל נופרים בטבריה בחנוכה, ומאז אני כאן", סיפרה. "אני גרה עם משפחתי במלון בטבריה, הילדים קלטו אותי טוב ואני מרגישה סבבה. הייתה שנה מורכבת עם כל המעברים, אבל הצלחתי לסיים אותה בטוב".
ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, הוסיפה: "מתחילת המלחמה קלטנו כ-9,000 תלמידים ואנחנו המחוז המוביל בקליטת וטיפול בתלמידים מפונים, מעולם משרד החינוך לא התמודד עם אתגר בסדר הגדול הזה בתנאי עימות ואי-ודאות, ולמרות הכל הצלחנו לתת מענים לתלמידים היקרים שלנו".
4 צפייה בגלריה
yk13970168
yk13970168
טבריה
( צילום: אביהו שפירא)
גם בבית הספר הרב-תחומי עמל למדעים ואמנות בחדרה חגגו אתמול את סיום השנה המורכבת. רחל סבח, מנהלת בית הספר סיפרה בהתרגשות כי "זו הייתה שנה לא קלה, אבל התלמידים לא ויתרו, ולצד השקעה בלימודים מצאו זמן גם לסייע לכל מי שזקוק לכך בתקופה מאתגרת זו. חדרה אירחה מפונים מהדרום והצפון ובית הספר קלט כמה מהם במהלך השנה. כולנו, התלמידים וצוות החינוך, שמחנו לקחת חלק במערך התמיכה והסיוע להם".
ראש עיריית חדרה, ניר בן חיים, הוסיף: "השנה החולפת הייתה מאתגרת במיוחד עבור תלמידי ישראל, אך עם הקשיים, הם גילו נחישות ואמונה והגיעו לרגע המיוחל הזה. ליבנו עם תלמידי ישראל שעדיין לא שבו לשגרה ומפונים מבתיהם, ועם המשפחות שמתמודדות עם כאב עצום ודאגה לאהוביהם החטופים בעזה".
פורסם לראשונה: 00:08, 20.06.24