במקביל ללוחמי צה"ל שמתמרנים בעזה, בחיל האוויר ובמערך ההגנה האווירית מנהלים קרב מורכב, סיזיפי ומתמשך כבר קרוב לתשעה חודשים: סוגיית ההגנה האווירית עלתה שוב שלשום (שלישי) לאחר פרסום הסרטון של חיזבאללה, ובו צילום איכותי ובצבע של אתרים רגישים במפרץ חיפה. הסרטון זרע בהלה בקרב האזרחים, ותרם למלחמה התודעתית שמנהל ארגון הטרור.
הסרטון שפרסם חיזבאללה: הכטב"ם "הודהוד" (דוכיפת) במפרץ חיפה

"הדוכיפת" ("הודהוד"), רחפן הצילום של חיזבאללה, הוא כלי מאוד קטן שאליו הייתה מחוברת מצלמת גו פרו. הוא מסוגל לטוס למרחקים של עשרות קילומטרים, ואין לו יכולת לשאת נשק וגם לא להטיל כמובן אמל"ח. לפי צה"ל, הוא היה במעקב והתקבלה החלטה שלא ליירט אותו.
כך או כך, אין ספק שבמלחמה בצפון אתגר הכטב"מים הופך להיות משמעותי, כשבמהלך ימי המלחמה כטב"מי נפץ של חיזבאללה הסבו פגיעות רבות בנפש בישראל וגרמו נזק רב.
בחיל האוויר החלו להתעסק באיום לפני יותר מעשור. היירוט הראשון של כטב"ם שהגיע מרצועת עזה היה ב-2021, במהלך מבצע "שומר החומות". כיפת ברזל לא תוכננה להתמודד עם כטב"מים, אך בחיל האוויר מבצעים התאמות עבורה כך שתוכל לתת מענה ראוי. עיקר הבעיה בכטב"ם, בטח כזה שמגיע מלבנון, הוא המרחק הקצר מבתיהם של תושבי הצפון שלא מאפשר גילוי מוקדם.
הכותרת
איך מטפלים באיום הכטב"מים?
25:11
2 צפייה בגלריה
yk13970141
yk13970141
כטב"ם בשירות חיזבאללה. בחיל האוויר החלו להתעסק באיום לפני יותר מעשור
2 צפייה בגלריה
הודהוד-1
הודהוד-1
"הודהוד 1". זה כנראה דגם הכטב"ם שצילם את מפרץ חיפה
כדי לגלות את האיום, חיל האוויר עושה שימוש במטוסי קרב שיכולים גם ליירט. כך קרה בליל המתקפה האיראנית - אז חגו עשרות מטוסי קרב באוויר, זיהו כטב"מים ויירטו אותם עם טילי אוויר-אוויר. שימוש דומה במטוסים נעשה גם לפני כשבוע, לאחר חיסולו של אחד מבכירי חיזבאללה בלבנון.
דבר נוסף שמקשה על יכולת הגילוי של הכטב"ם הוא הטופוגרפיה. בשונה מרצועת עזה, הצפון ההררי מאתגר את הסנסורים ואת היכולת שלהם לאתר כטב"ם.
גם סוגיית ההתרעות אל מול איום זה שונה ומצריכה טיפול אחר. לכטב"ם יש יכולת לזוז ימינה ושמאלה, הוא עלול לעצור או להתפוצץ בכל רגע נתון ובכל מקום, ולכן כל פעם לפני שהוא מגיע לאזור מסוים מופעלת בו התרעה. מצב זה יוצר סיטואציה של "התרעות שרשרת".
לפי הערכות, מפרוץ המלחמה נורו לישראל כ-20 אלף מטרות אוויריות מסוגים שונים. עולה השאלה, מדוע יש לא פעם התרעות שווא? בחיל האוויר הוחלט שלא לקחת סיכונים, ולכן כל דבר יכול "להדליק את המערכת". כך למשל, ציפורים ועגורים שיש להן זוויות תעופה שדומות לכטב"מים יכולות להפעיל את הסנסורים הרגישים. כמו כן, גם ירי קליעים באוויר, כפי שקורה לא פעם בעוטף עזה, מפעילים את ההתרעות הללו.
פורסם לראשונה: 00:00, 20.06.24