זירת יהודה ושומרון נמצאת כעת בצומת הכרעה משמעותי מאוד: שמונת חודשי הלחימה האחרונים נוהלו על ידי פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש, באופן שלא גלש לכדי אינתיפאדה המונית ורצף פיגועים קשים בלב הארץ - כפי שמנהיג חמאס יחיא סינוואר רצה ואף השקיע בכך. אך עם זאת, השטחים עשויים להתעורר ברגע.
תיעוד מפעילות הכוחות ברחבי יהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל )

שרי הקבינט בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר בוחשים בה, אלוף הפיקוד הפך מזמן למטרה על ידי מתיישבים, מפקדי חטיבות אוטוטו מתחלפים ועדיין יוצאות תמונות במחנות הפליטים של חמושים בתהלוכות נשק - שעה מכפר סבא. כל אלה מציבים סימן שאלה גדול אם חזית יהודה ושומרון, שהייתה עד כה משנית, תתעורר עוד לפני שתספיק ישראל לטפל בדרום ובצפון.
עד 7 באוקטובר הייתה יו"ש לגזרה ראשית במאבק של צה"ל בטרור. זה החל לפני כשנתיים ברצף פיגועים קשים שהתרחשו בלב הארץ וגבו חיים של ישראלים רבים, וצה"ל יצא למבצע "שובר גלים" שבמסגרתו עשה שימוש ביכולות מגוונות כדי להילחם בטרור. למרות זאת, הצבא נמנע מכניסה אגרסיבית ללב מחנות הפליטים ולא עשה שימוש בסיכולים ממוקדים מהאוויר. באופן כללי, נוהלה הכלה מול הטרור מחשש לסבב לחימה מול חמאס שיכלול ירי רקטי מעזה.
חלפו שבועות רבים עד שפיקוד המרכז יצא למבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין, שארך כ-24 שעות בלבד. מדיניות ההכלה הביאה להתפתחות גדודי טרור בלב מחנות הפליטים, שצברו נשק וכסף והוציאו לפועל אירועי טרור מול הצבא ובלב הארץ. המודל הזה החל במחנה הפליטים ג'נין ואומץ במחנות כמו נור א-שמס, טול כרם, עסכר, עקבת ג'בר ובלטה.

חיסולים מהאוויר

המדיניות הזו השתנתה לחלוטין מ-7 באוקטובר. בתחילת המלחמה ביקש הרמטכ"ל הרצי הלוי מאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס לשמור על איו"ש כזירה משנית ולא להיגרר לאינתיפאדה. פוקס ואבי בלוט, שהיה אז מפקד אוגדת איו"ש, חששו מאוד מתרחיש 7 באוקטובר ביהודה ושומרון ופעלו לשינוי המציאות: גויסו אלפי חיילים שהכפילו את הכוח ההגנתי ביישובים ובצירים; חולקו מאות רבות של כלי נשק לכל מי שרק ביקש, כולל בחוות חקלאיות ובמאחזים; וצה"ל יצר מרחבי חיץ בין היישובים לכפרים כדי להעמיק את תפיסת ההגנה וכמובן את ההתקפה.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב וסיור במרכז רצועת עזה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב וסיור במרכז רצועת עזה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן
הרמטכ״ל הרצי הלוי. ביקש לשמור על איו"ש כזירה משנית ולא להיגרר לאינתיפאדה
(צילום: דובר צה"ל )
צה"ל ושב"כ פתחו בפעילות אגרסיבית בלב המחנות: מבצעים שארכו יומיים ואף שלושה, פירוק תשתיות, חיסולים מהאוויר ומעצרים של בכירי חמאס. מתחילת המלחמה חוסלו יותר מ-530 מחבלים, כשכ-50 תקיפות מהאוויר הובילו לחיסול כ-80 מחבלים. בוצעו יותר מ-300 סיכולי פיגועים גדולים, נעצרו כ-4,200 פלסטינים ונרשמו 800 תפיסות של אמל"ח. כספי הטרור שנתפסו עומדים על 25 מיליון שקל.
עד עכשיו אין תשובה ברורה ואחידה אם ישראל רוצה בקיום הרשות הפלסטינית, וצריכה לפעול לחיזוקה או להחלשתה. תלוי את מי שואלים. במערכת הביטחון ישנה תמימות דעים כי הרשות היא מצרך חשוב בשמירה על היציבות הביטחונית ביהודה ושומרון, ואם תקרוס כוחו של חמאס יעלה. על פי אנשי מודיעין, איראן וחמאס מזרימים כספים רבים לתוך הגדה כדי להבעיר את השטח ולייצר פיגועים נגד אזרחים וחיילים, ביו"ש ובלב הארץ. משאלתו הגדולה של סינוואר כשיצא למתקפת מבול אל-אקצא הייתה לגרור את הפלסטינים ביהודה ושומרון לעימותים עם צה"ל, ואז גם את ערביי ישראל, בשם האיסלאם והפגיעה באל-אקצא.
המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית רע מאוד, ואנשי המנגנונים מקבלים כבר חודשים רבים 60 אחוז מהשכר, וחלקם אף פחות מכך. לא מעט מעובדי הרשות נאלצים לחפש השלמות הכנסה וחלק אף עוזבים את עבודתם. אנשי חמאס מנסים לאתר ולגייס צעירים פלסטינים ברחבי הגדה כדי שיפעילו טרור נגד ישראל.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. במערכת הביטחון טוענים שהוא גורם לכך שכמו ברצועת עזה, חמאס יעלה לשלטון גם בגדה אם הרשות תקרוס
(צילום: שלו שלום)
גם בשב"כ וגם בצה"ל התריעו בפני הדרג המדיני כי הרשות במצב לא טוב ובדרכה לקרוס, ולכך יש להוסיף את תוכניתו של שר האוצר סמוטריץ' לפגוע ברשות עד כמה שניתן בשל תשלום משכורות למחבלים ותביעות שמוגשות נגדו לבתי הדין הבינלאומיים. סמוטריץ' מסרב להעביר את כספי הסילוקין, מסרב לדון בהחזרת הפועלים הפלסטינים לתוך שטח ישראל (כניסתם נאסרה מתחילת המלחמה), וכעת מבקש להעביר בקבינט סנקציות נגד בכירי הרשות שיכללו שלילת אישורי VIP וגירוש אלה שלא נולדו בישראל, ולאכוף בנייה בלתי חוקית בשטחי B. כל אלה באים לצד אחיזתו העמוקה של סמוטריץ' בסמכויות המינהל האזרחי והשינוי ההיסטורי שהוא מבצע בו בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות.

פתרונות כלכליים

גם השר לביטחון לאומי בן גביר מסרב לדון במתווה הכנסת פועלים לעבודה בישראל, ושינה במקביל את המדיניות של משטרת מחוז ש"י שנמצאת בחילוקי דעות קשים עם פיקוד המרכז ושב"כ. כדי לעכב במעט את קריסת הרשות, במינהל האזרחי ובפיקוד המרכז פועלים לייצר פתרונות שונים, כמו פתיחת מעברים סביב ערים פלסטיניות לכניסת ערביי ישראל כדי להניע את הכלכלה, הגברת התיאום הביטחוני מול המנגנונים וניסיון לסייע להם להשיב משילות בערים.
במערכת הביטחון טוענים כי סמוטריץ' גורם לכך שכמו ברצועת עזה, חמאס יעלה לשלטון גם בגדה אם הרשות תקרוס, מה שיוביל לפיגועים בישראל. בנוסף, במערכת הביטחון מסבירים כי אם תתעורר גזרת איו"ש, ישראל תתקשה להשלים את מטרותיה ברצועת עזה ובגבול הצפון. במצב כזה, צה"ל ייאלץ להזיז כוחות מהגזרות השונות.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.06.24