אדוני ראש הממשלה, להלן תוכנית בת חמישה שלבים להפסקת הדשדוש ולהחזרתה של ישראל לשפיות ולמעמדה כמעצמה אזורית משגשגת.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
1. קבע עם ראשי האופוזיציה מועד מוסכם לבחירות. הן צריכות להתקיים עוד השנה, אי-אפשר למרוח את זה ואין סיבה. אם המצב במדינה מאפשר לעסוק בחוק הג'ובים אז אפשר גם בחירות. שנה אחרי האסון, זה זמן נכון לפנות לציבור ולבקש את אמונו. לא יהיה טעם בהמשך ההפגנות נגדך, וזה ירגיע ויוריד את המתח ההרסני במדינה.
2. הָקֵם ממשלת אחדות רחבה. הַזְמֵן כל מפלגה ציונית לממשלה, אין סיבה שיסרבו. הן לא באות "להציל" אותך אלא כדי להציל את המדינה עד הבחירות. העבר את שני המוקיונים מתפקידיהם. מדובר בשרים כושלים במשרדים שגדולים עליהם בעשר מידות, ואתה לא סומך עליהם – הרי הם ממודרים מפורום קבלת ההחלטות. ממשלת אחדות רחבה, אפילו לכמה חודשים, תרגיע את האווירה הסוערת ותשדר עוצמה וחוסן מול האויבים, ומול הידידים.
3. קביעת מדיניות וקבלת החלטות. ראשית, צריך להגדיר את הבעיות, והן רבות: עסקת החטופים מתרחקת, חמאס לא מוכרע, ביזיון בצפון, נמל אילת חסום, איבדנו את ההרתעה ויורים עלינו מכל מקום, משבר ביחסים עם האמריקאים, עול כבד על המילואימניקים בעקבות מערכה שאין לה סוף, ובנוסף החזירות שממשיכה כרגיל בדמות חוק הג'ובים וחוק ההשתמטות, הפארסה במינוי הפרויקטור לצפון ועוד. ככה זה לא יכול להימשך. הנחת יסוד צריכה להיות שעדיף עימות בעוצמה גבוהה לזמן קצר, מאשר הקזת דם בלתי נגמרת. זה מביא לידי ביטוי את יתרון עוצמת האש של ישראל, ומפחית את חסרוננו בניהול מערכה ממושכת, עם רבבות מילואימניקים מגויסים ומצב חירום בלתי פוסק. אין עסקת חטופים כי חמאס מעריך שלא כדאי לו. הלחץ הצבאי בתחילת המלחמה הביא לעסקה. עכשיו הנהגת חמאס מרגישה שהלחץ פחת ולכן מקשיחה עמדות. הגברת הפעילות והפחד מהשתלטות שלנו יביאו אותם להתחנן לעסקה או להיות מושמדים, במקום שחצנותם במשא ומתן כיום. גם הפינג-פונג הבלתי נגמר מול לבנון גרוע. מכה קשה לתשתיות בלבנון, ולא רק צַיִד בפינצטה של פעילי חיזבאללה, תקצר את המערכה ותשיב את ההרתעה. למה שספינות איראניות יפליגו בלי חשש, בשעה שהשיט לאילת חסום? האש שאנחנו חוטפים מכל עבר מקורה באיראן. חייבים להפסיק לשחק לפי הכללים שלהם – אש בישראל תגרור אש באיראן. לא אכפת להם אם עזה ולבנון יבערו, אבל אש בארצם היא אסון מבחינתם. יותר מדי דגש אנחנו שמים על הגנה ופחות מדי על התקפה. מה שיגן עלינו טוב יותר מכיפת ברזל הוא פחד האויב מתגובה. קוראים לזה הרתעה, ופעם היה לנו את זה.
גלעד שרון בכנס מנהיגות באוניברסיטת רייכמןגלעד שרון צילום: יריב כץ
4. צריך להחזיר את האמון וההבנות עם האמריקאים. לא בציוצים ופרובוקציות אלא בדיאלוג אינטימי בין בעלי ברית. מאז האסון הממשל האמריקאי עשה בשביל ישראל הרבה יותר ממה שאתה נתניהו עשית. אחרי 7 באוקטובר היינו מסתדרים בלעדיך, אבל לא בלעדיהם. אנחנו צריכים לפעול על פי האינטרסים שלנו אבל לנהוג בהם בכבוד ובתבונה. כשאתה תעביר להם מיליארדי דולרים בשנה, ותספק להם מטוסים וחימושים, ומטרייה דיפלומטית מול מועצת הביטחון, אז תוכל לגעור בהם פומבית, בינתיים חכה עם זה. אפשר וצריך להגיע איתם להבנות, זה ייתן לנו חופש פעולה.
5. שלב הביצוע. לא לפחד ולא לזגזג כמו שפן, להחליט ולבצע. אבל למרבה הצער אתה כנראה לא מסוגל לזה. אם היית מסוגל, לא היינו נראים ככה. בוא ותוכיח אחרת.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.06.24