נווה שהם יציין בקרוב יום הולדת תשע. אבל יהיה לו קשה לשמוח ביום המיוחד הזה: אביו, טל שהם, עדיין שבוי בעזה, הוא ועוד 119 ישראלים.
נווה עצמו היה בשבי במשך 50 ימים, לאחר שנחטף מבארי יחד עם אחותו יהל (4), אמו עדי, סבתו שושן, אחותו של הסבא, שרון, ובתה נעם. הסב אבשלום נרצח בקיבוץ ב-7 באוקטובר.
5 צפייה בגלריה
yk13972541
yk13972541
(הציור שצירף נווה למכתב)
כחלק מהמאבק של המשפחה להביא לשחרורם של טל ושל יתר החטופים, שלח נווה מכתב לאפיפיור פרנסיסקוס, שבו נכתב בין היתר: "קוראים לי נווה ואני מקיבוץ בארי. חלק מהמשפחה שלי גרמנית וחלק מאוסטריה. אחרי שהמשפחה שלי נמלטה מהנאצים, אחד מהסבים שלי הגיע לארגנטינה, כמוך, וגם הוא מדבר ספרדית".
נווה המשיך וסיפר: "התשוקה הגדולה שלי היא כדורגל. אני אוהב להתאמן ולשחק עם חברים, ועם אבא שלי, ששמו טל. אני אוהד של הפועל באר-שבע ומנצ'סטר יונייטד והייתי הולך למשחקים של הפועל עם סבא שלי, אבשלום. ב-7 באוקטובר העולם שלי התהפך. סבא שלי נרצח, גם דודה שלי, בעלה והמטפל שלו. אני נחטפתי ונלקחתי לעזה עם אחותי יהל, אמא שלי, סבתא שלי, דודה שלי ובת דודה שלי. הוחזקנו בשבי 50 יום. אבא שלי גם נחטף והוא עדיין שם. הלב שלי כואב מעצב. אני מתגעגע אליו, דואג לו ומקווה שישתחרר בקרוב. אני מקווה שהעולם לא ישכח ממנו".
5 צפייה בגלריה
yk13972513
yk13972513
נווה שהם עם אביו החטוף, טל. "הלב שלי כואב מעצב"
נווה התייחס לכך שהאפיפיור כתב כי הוא מתפלל לשחרור החטופים, וכתב: "גם אני מתפלל לכך בכל יום. אני מצרף למכתב ציור קומיקס שהכנתי ובו כתוב שהלוואי שהוא יחזור". הוא הוסיף: "אני חושב לפעמים גם על הילדים בעזה ומקווה שהמלחמה תיגמר. אני חושב שיהיה עדיף אם נשחק ביחד כדורגל במקום לירות אחד בשני. אתה אדם גדול, תמשיך בעבודתך לשחרור המשפחות שלנו ולשלום. תודה מישראל, נווה". עיינו כאן במכתבים ששלח נווה לאפיפיור.
כעבור זמן לא רב הגיעה התשובה, ממוענת לביתו של נווה ובחתימת האפיפיור עצמו: "נווה היקר. תודה לך על המכתב. המילים שלך נגעו בי עמוקות. אני מתפלל שאלוהים ייתן מנוחת עולמים לסבא שלך, אבשל, לדודה שלך, לדוד שלך ולמטפל שלו. אני מתפלל איתך עבור אבא שלך, טל, ומקווה שתוכל לחבק אותו שוב בקרוב. אני גם מתפלל שאתה, אחותך יהל ובת הדודה שלך תחזרו לצחוק בקרוב ולשחק בשלווה אחרי החוויה הנוראית הזאת. נהניתי לקרוא את השורות האחרונות במכתב שלך, שבהן חשבת על הילדים של עזה וקיווית שהמלחמה תיגמר גם עבורם. אתה צודק כשאתה אומר שעדיף לשחק כדורגל במקום לירות אחד בשני. אתה עדיין צעיר, אבל המילים שלך מלאות חוכמה. בברכה, פרנציסקוס".
5 צפייה בגלריה
yk13972543
yk13972543
האפיפיור פרנציסקוס | צילום: Guglielmo Mangiapane, רויטרס
נווה הודה: "לא ידעתי אם הוא יענה לי, אבל קיוויתי. כשהגיעה התשובה שמחתי והתרגשתי. כתבתי לו כי אני חושב שזה יעזור להחזיר את כל החטופים, ובעיקר את אבא שלי. זה היה רעיון של המבוגרים במשפחה, והחלטתי לעשות את זה. חשבתי הרבה מה לכתוב כדי שהוא יאמין לי". במשפחתו של נווה סיפרו בגאווה: "הוא ילד ממש בוגר ואחראי, שבזמן האחרון החליט להיות יותר פעיל בנושא החטופים. הוא גם טס לאוסטריה והתראיין על טל, שיש לו אזרחות אוסטרית. אנחנו מאוד-מאוד גאים בו".

האפיפיור: שוקל לבקר בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן

בתוך כך, נשיא לשכת המסחר והחדשנות ישראל-המפרץ, הנריקה צימרמן, נפגש עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן ביום חמישי האחרון. בפגישתם, התעניין האפיפיור בפעילות הלשכה בקידום העסקים הישראלים מול מדינות המפרץ, וצימרמן סיפר בהרחבה על הפעילות העסקית הענפה והדגיש את האפשרויות העסקיות לצד היחסים הדיפלומטים מול סעודיה, שם ביקר לאחרונה.
5 צפייה בגלריה
הנריקה צימרמן ופרנציסקוס
הנריקה צימרמן ופרנציסקוס
צימרמן והאפיפיור פרנציסקוס. ביקור אולי לקראת סוף השנה
(צילום: ד"ר נירית אופיר )
השניים דנו גם במצב בישראל, וצימרמן ביקש מהאפיפיור לסייע ככל שיוכל בעניין השבת החטופים. שתי משלחות של משפחות כבר נפגשו איתו בתאום צימרמן, וזה נושא שגם עלה בפגישתו של האפיפיור עם נשיא ארה"ב ביידן. האפיפיור שיתף שהוא שוקל לבקר בפעם השנייה בישראל, ברשות הפלסטינית ובירדן וביקש את סיועו של צימרמן בארגון הביקור.
צימרמן עובד עם האפיפיור כבר 11 שנה. מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר פגש אותו 4 פעמים ביוזמת האפיפיור. כבר בפגישות קודמות האפיפיור אמר שהוא ישמח לבוא לארץ במיוחד לאור העובדה שהביקור הראשון שלו בישראל כאפיפיור בשנת 2014 היה יחסית קצר והוא הביע רצון לחזור לפה וגם לבקר במקומות שהוא לא ביקר אז, כמו נצרת.
"עכשיו, דווקא בגלל המלחמה, הוא רואה צורך לבוא. הוא כל הזמן מתעדכן איתי לגבי מה שקורה אצלנו, והוא כל יום מדבר עם הכומר של עזה, בקהילה שנמצאת בצפון עזה, עם 600 נוצרים, והוא מתעדכן מה קורה. כל יום, כבר שמונה חודשים וחצי, הוא מדבר איתו, והוא מקבל עדכונים, והוא אמר לי שהצבא מתנהג בצורה טובה, שהוא שומר על מרחק של קילומטר מהכנסייה, ושהם מקבלים אוכל ותרופות. יש לו גם חברים מארגנטינה שהיו בעוטף. אז הוא רוצה לפגוש אותם או את ילדיהם. הוא היה מאוד רוצה לבקר בקיבוץ, בקיבוצים, בניר עוז וכולי, ואולי גם לפגוש את הנוצרים של עזה. אם זה יתאפשר, בין אם זה בצד שלנו, בין אם זה בצד השני", אמר צימרמן.
לדבריו, האפיפיור נחוש להגיע לכאן לביקור נוסף, אך ממתין לעיתוי הנכון. "הוא מדבר על זה כמשהו שנעשה אותו לקראת סוף השנה, לקראת תחילת שנה הבאה. הוא ביקש ממני לחזור אליו בסוף יולי, ואז ננסה לחפש תאריכים אז אני חושב שיש לזה חשיבות גדולה והיתכנות רצינית מאוד".