טיסת הפיוס של גלנט לארה"ב: לנסיעה החשובה ביותר של שר הביטחון לוושינגטון הלילה (בין שבת לראשון) הצטרפו מנכ"ל משרד הביטחון אלוף אייל זמיר, וגם סגן הרמטכ"ל אמיר ברעם שיקיים שם שיחות עבודה עם דרגי המקצוע הצבאיים. הפסגה המדינית הזו מתקיימת ברקע ההתפתחויות בזירה הצפונית מול חיזבאללה, משבר החימושים והחשש ממלחמה כוללת מול ארגון הטרור.
גלנט, לפני המראתו
(צילום: שחר יורמן)

הסרטון של נתניהו שהוביל לסערה
(צילום: דוברות רה"מ)

גלנט וזמיר ינסו לשחרר את משלוח הנשק שהאמריקנים מונעים את הגעתו ארצה זה מספר חודשים. אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם את הסרטון שבו תקף את ממשל ביידן בקריאתו "תנו לנו את הכלים – ונסיים את העבודה מהר יותר", בשבוע האחרון מתחו גורמים ביטחוניים ביקורת על נתניהו וטענו שהפרסום הפומבי של הביקורת היה טעות. לדבריהם, "היינו קרובים מאוד להגיע לסיכום עם האמריקנים עד לפרסום הסרטון", ומוטב היה לנהל את הוויכוח בחדרים הסגורים.
כעת, בעקבות הסרטון, זועמים האמריקנים על נתניהו - וגלנט יצטרך בהגעתו לוושינגטון להביא להרגעת הרוחות ולשחרור משלוח הנשק. בסביבת נתניהו, אך גם במערכת הביטחון, מאשרים כי מלבד אונייה עם ראשי הקרב ה"כבדים" שהאמריקנים מונעים את הגעתה, הם גם האטו את הקצב של כלל משלוחי הנשק באחרונה.
1 צפייה בגלריה
yk13972508
yk13972508
ביקור הרגעה. גלנט
(צילום: טל שחר)
סוגיית החימושים קשורה קשר ישיר לאפשרות של מלחמה בלבנון, ובפגישות של גלנט, ואף באלו של האלוף ברעם עם צמרת הצבא האמריקני, הם צפויים להציג את התוכניות הישראליות לאפשרות של תמרון קרקעי או מבצע נרחב אחר בלבנון.
ברעם יהיה הקצין הבכיר ביותר שמגיע לארה"ב מאז תחילת המלחמה. במפגש עם בכירי הצבא האמריקני הוא יציג את תוצאות הפעולה ברפיח, בעיקר בכל הנוגע למנהרות שחצו את הגבול מעזה למצרים. זאת, ברקע הציפייה של צה"ל לעבור בקרוב לשלב השלישי של הלחימה בעזה, שבו יוציא הצבא את רוב הכוחות מהרצועה ויעבור למודל של פשיטות מקומיות. המהלך הזה יאפשר לישראל להעביר יותר כוחות לגבול הצפון.
בזירה הלבנונית מול חיזבאללה, גלנט וברעם צפויים להגיד לאמריקנים שישראל אינה מעוניינת בהרחבת המלחמה צפונה. אלא שללא הסכם מול חיזבאללה, ייאלצו בירושלים לפעול כדי להחזיר את התושבים בגבול הצפון לבתיהם.
הסרטון של נתניהו שהכעיס את האמריקנים
(צילום: דוברות רה"מ)

הסוגיה השלישית שתעלה בפגישות מול האמריקנים, הנקודה הרגישה ביותר, היא זו הנוגעת לנשק שצה"ל זקוק לו - ובין הצדדים יתקיים דיון מקצועי בנושא. בהקשר זה, כדאי לשים לב לדברי נתניהו בריאיון לאתר אמריקני: "בעיות משמעותיות באספקת הנשק החלו לפני כמה חודשים. ניסינו לפתור זאת - בכמה וכמה שיחות שקטות בין בכירים שלנו לבכירים אמריקנים, וביני לבין הנשיא. לא הצלחנו, וכעת זה קריטי. אספקת הנשק קריטית למלחמה המשותפת להבסת חמאס ולמניעת הסלמה בלבנון".
הנושא הרביעי, שאמנם לא זוכה לכותרות, הוא הגרעין האיראני. בזמן שהמלחמה נמשכת, איראן מתקדמת בתוכנית הגרעין הצבאי שלה, וההשלכות המסוכנות שלה צפויות להשפיע לא רק על המזרח התיכון אלא על העולם כולו. ישראל צפויה לנסת ולרתום את האמריקנים לפעול בנושא בהקדם.
פורסם לראשונה: 00:00, 23.06.24