בתחילה, סיפר שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', הוא חשב שצריך להקים את המנהלת הענקית, שתהיה כפופה לו ורק לו ותנהל את החיים ביהודה ושומרון, מחוץ למשרד הביטחון, אבל בסופו של דבר נמלך בדעתו - בעיקר כדי "שזה יהיה יותר קל לבליעה בהקשר המדיני משפטי, שלא יגידו שעושים פה עכשיו סיפוח, ריבונות וכו'. לא שינינו את המעמד המשפטי של הקרקע, עדיין המפקד הצבאי הוא הריבון".
וכך, לא רק שסמוטריץ' מתנה את הישארותו בקואליציה בנקיטת שורת פעולות "מגה דרמטיות", כהגדרתו, שהן בדיוק ההפך ממה שמדינת ישראל תמיד הצהירה, ולא רק שהוא שוקד בנחישות על הוצאתן לפועל, אלא גם מסביר בקולו מה התכלית האמיתית של כל הפעולות הללו, ולמעשה מספק את הראיה המרכזית שעשויה לשמש בדיונים שייערכו בקרוב באו"ם בדרישה להכריז על כל הכיבוש הישראלי בגדה המערבית, לא רק ההתנחלויות, כלא חוקי. אם החלטה כזו אכן תתקבל, אי אפשר להפריז בחשיבותה ובהשפעה שלה על מדינת ישראל ועל כל תושביה.
2 צפייה בגלריה
yk13972213
yk13972213
(צילום: נדב אבס)
אחרי שהוא מסביר מדוע החליט להשאיר את המנהלת בתוך משרד הביטחון, הוא אומר לראשי הרשויות ופרנסי הקהילות בגדה "אתם לא פונים יותר לראש המינהל [האזרחי]" - כלומר, לנציג הצבא שהיה ממונה עד עתה מתוקף הוראות החוק הבינלאומי. הסמכות האמיתית והכוח כבר לא אצלו. אלו הועברו לידי סגנו, הלל רוט, אחד מראשי המתנחלים שמונה לאחרונה בידי סמוטריץ, ש"לא כפוף לראש המינהל האזרחי ולא לאלוף הפיקוד", אלא ישירות לראש המנהלת החדשה במשרד הביטחון, זו שסמוטריץ' הקים וממונה עליה. לדבריו, "יש אדם אחד בלבד שמוסמך להתערב לו זמנית בהחלטות, וזה הרמטכ"ל".
לפני שבועיים בדיוק התקיים במאחז "חוות שחרית" שמדרום לקלקיליה כנס פנימי של מפלגות הציונות הדתית בהשתתפות השרים סמוטריץ' ואורית סטרוק תחת הכותרת "עושים הסדרה - ערב הסברה מקצועי לתהליכי הסדרת ההתיישבות הצעירה ומשמעות ההחלטות האחרונות שהתקבלו בנושא", שם נרדף לנאומי תשבוחות עצמיות של שני השרים על עושר עשייתם לטובת מפעל ההתנחלויות. מישהו מטעם תנועת "שלום עכשיו" שהגיע לכנס הקליט את הנאומים, ותוכן דבריו של סמוטריץ' פורסם בסוף השבוע ב"ניו יורק טיימס" בכתבה מאת נתן אודנהיימר, פטריק קינגסלי והח"מ ועורר תגובות רבות.
הדברים שסמוטריץ' אמר הם חשיפת המטרה האמיתית של שורת שינויים דרמטיים באופן שבו מנהלת ישראל את יהודה ושומרון
הדברים שסמוטריץ' אמר הם חשיפת המטרה האמיתית של שורת שינויים דרמטיים באופן שבו מנהלת ישראל את יהודה ושומרון, שדווחו בין השאר בסדרת כתבות של עמיתי המצויין אלישע בן קימון מעל עמודים אלה וב-ynet. החידוש הוא המשמעות שסמוטריץ מעניק לצעדים הללו ולאופן הביצוע שלהם, שחומק מביקורת בינלאומית, לאור הסתירה הבוטה בינם ובין מדיניות ישראל המוצהרת. לא במקרה מסרו משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון תגובות שאומרות בדיוק ההפך ממה שסמוטריץ' אמר בנאומו.

היום הקובע

אלא שסמוטריץ' פשוט אומר שם את האמת, ובאופן די מדהים. לפני כחודש פרסם הניו יורק טיימס מסמך סודי מלשכתו של אלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, שבו מובעת ביקורת חריפה על המנהלת של סמוטריץ' ועל היעדר האכיפה כלפי הבנייה הישראלית הלא חוקית. סמוטריץ' אמר אז בתגובה כי הכתבה היא "עלילת דם של עיתון שמסית באופן קבוע נגד המדינה, והפעם בשיתוף פעולה עם בכירים בצה"ל באופן גלוי וסמוי", אבל לא רק שלא הכחיש את האמור בה, אלא אפילו התרברב בכך: "אני גאה להילחם ולמנוע את ההשתלטות של הערבים על השטח ולסייע בהסדרת הגיבורים היהודים שמיישבים את יהודה ושומרון. כפר סבא לא תהיה כפר עזה!".
סביר להניח שסמוטריץ' וחבורת היועצים הקרובה אליו האמינו כי הדברים שומטי הלסתות שאמר יפילו תנומה עמוקה על מי שינסה להבין אותם, מאחר שמדובר בסבך בירוקרטי מורכב. אבל המשמעויות שלו, כמו שסמוטריץ אומר, הן אכן "מגה דרמטיות", והשינויים הם כאלה "שמשנים די אן איי של מערכת".
היום הקובע היה 29 במאי, אז יצאו בחשאי שני צווים, אחד של אלוף פיקוד המרכז ואחד של ראש המינהל האזרחי, שמעבירים את כל הסמכויות האזרחיות של הצבא בשטחים מפיקוד המרכז לאותו סגן מקורב לסמוטריץ שנכנס לתפקידו באותו יום. בה בעת, מנתקים את הקשר בינו לבין הוראותיו של היועץ המשפטי של פיקוד המרכז, קצין בצה"ל, ומכפיפים אותו לאגף לייעוץ משפטי של משרד הביטחון. במקום אחר מוסבר שבעצם מדובר על 15 יועצים משפטיים בתקנים חדשים שנוצרו רק לטובת המנהלת, שייתנו את חוות הדעת. במילים אחרות - השלמת חלק מההפיכה השיפוטית, שניסתה לעקר מתפקידו את מעמד היועץ המשפטי ולמנות אנשים מטעם, שלא יהיו כפופים ליועמ"ש.
כל זה שומט את הקרקע מתחת לכל מה שמדינת ישראל טענה אי פעם כדי להצדיק את המשך ההחזקה בגדה המערבית ואת מפעל ההתנחלויות. הטענה העומדת ביסוד חוקיות ההתנחלויות לכאורה היא שלפי אמנת ג'נבה מותר לצבא הכובש לעשות שימוש זמני בקרקעות בתקופת הכיבוש, עד לסיומו בהסכם. בית המשפט העליון קבע כי כל עוד "מפעל ההתנחלויות" נמצא תחת כנפי הצבא, הטענה לשימוש זמני לכאורה עומדת. המבנה ההיסטורי בגדה עד הממשלה הנוכחית היה מינהל אזרחי, שטיפל (או היה אמור לטפל) בבעיות הפלסטינים, ובהמשך הפך לזרוע ביצועית מרכזית של הממשלה לטובת ההתנחלויות. אבל עדיין, הכל תחת שלטון צבאי וכשראש המינהל האזרחי כפוף לאלוף הפיקוד.
דבריו של סמוטריץ באותו נאום העידו על מהלך מתוחכם שבו הוא כביכול שמר על המבנה החיצוני, אבל שינה מהותית את תוכנו. התוצאה היא מערך אדיר שיוזם ודוחף את מפעל ההתנחלויות ומעביר את האחריות לחייהם של הפלסטינים לפקודת מנגנון שנשלט ישירות על ידי פוליטיקאי, בדומה לאופן שבו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנסה לעשות למשטרה. התוצאות נוגעות לא רק למפעל ההתנחלויות, אלא לצעדים שבמסגרתם כל ישראל נגררת למדיניות שמכתיבה את גבולותיה ואת מהותה.

כשהכל אסור, הכל מותר

בית הדין הבין לאומי לצדק כותב בימים אלו חוות דעת לעצרת הכללית של האו"ם אודות חוקיות הכיבוש. אותה חוות דעת תעשה שימוש, כך לפי גורם בקיא, בהסכם הקואליציוני הנוגע להקמת אותה מנהלת. הנאום של סמוטריץ' סוגר את המעגל.
בית הדין הבין לאומי לצדק כותב בימים אלו חוות דעת לעצרת הכללית של האו"ם אודות חוקיות הכיבוש. אותה חוות דעת תעשה שימוש, כך לפי גורם בקיא, בהסכם הקואליציוני הנוגע להקמת אותה מנהלת. הנאום של סמוטריץ' סוגר את המעגל.
סמוטריץ' לא רק מתגאה בהישגיו, אלא גם מבקש מפרנסי ההתנחלויות לגלות אורך רוח ולהמעיט בחיכוכים עם כוחות הצבא והמדינה בכלל. "כשיש ממשלה עוינת שמקפיאה, שמנסה להקשות, אנחנו צריכים להתחכם, לרוץ על הגבעות, לקבוע עובדות בשטח. אבל כשיש ממשלה שמנסה לקדם ומקדמת אנחנו לא יכולים להתעלם מזה. השאיפה של כולנו צריכה להיות לעשות את זה בסמכות וברשות".
2 צפייה בגלריה
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
( צילום: UN WEB TV)
במקרה של ממשלה אחרת, לא ממשלת ימין על מלא, סמוטריץ בהחלט מצדיק את הפרת החוקים בנוגע להתנחלויות, כי "כשהכל אסור, הכל מותר". אבל בממשלה הנוכחית, "כשהמון המון המון מותר, בואו נשתדל להשקיע את הזמן והאנרגיה בדברים הגדולים, שיביאו תוצאות גדולות, ולאו דווקא בלרדוף אחרי כל אוהל".
עוד מפרט סמוטריץ' בנאום על מיליארדים שהופנו בתקציב משרד התחבורה לכבישים בגדה, ומיליארד שקל נוספים שהוקצו לטובת "מרכיבי ביטחון בהתיישבות הצעירה".
בעבר, לפני הממשלה הנוכחית, ניסו להביא לאישור 400 מיליון וכשלו. והנה דווקא עכשיו, למרות המלחמה, למרות המפונים, למרות המצוקה הכללית, אושרו פי שניים וחצי מזה, עבור מה שהוא בעצם שם מכובס להתנחלויות שבהן לפחות בחלקן לא חוקיות.
ולא במקרה נמצא הכסף, אומר השר סמוטריץ, אלא כי "יש פה שר האוצר והשר ממשרד הביטחון והם מאותה מפלגה ויודעים לדבר אחד עם השני. אז איכשהו יש תקציבים, גם למרכיבי ביטחון".
בסוף דבריו רומז השר סמוטריץ' על הדבר הגדול הבא: "אני לא רוצה עכשיו להרחיב כי זה בעבודה", הוא אומר לפני שהוא מבשר על הקמת יחידה חדשה שתהיה לה "תוספת תקינה דרמטית" ותעסוק בדבר אחד - אכיפת בנייה נגד ערבים.
רונן ברגמןרונן ברגמןצילום: יאיר שגיא
לפי כמה מקורות בכירים במערכת הביטחון, סמוטריץ ובן גביר דורשים כי תוכפף ישירות לפיקוד שלהם, ואולי אפילו כי ידובר על כמה פלוגות של מג"ב, שכמו המנהלת החדשה, ינותקו מצה"ל - סוג של מילציה אישית לרשות שני השרים. אחרי עצירה של היוזמה הסודית בגלל המלחמה, בקרוב היא תובא "לקבינט בהחלטה מסודרת שתתקף את התפיסה, את השיטה, את התכליות. אנחנו מתקצבים את מה שצריך במקביל, ואני מאוד מקווה שגם פה נוכל להביא בשורה משמעותית".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.06.24