הם משכיבים מארבים ממושכים בקו המגע, משתמשים בתחבולות ובהונאות, נערכים לפעולה קרקעית בצד השני ומנסים לפגוע עם טילים מדויקים.
על אף שלא די בכך כדי לעצור את צבא הטרור השיעי של חיזבאללה, שאתמול נחשף כי הוא אוגר כמויות נשק ענקיות בנמל התעופה האזרחי של ביירות, כוחות האיסוף והתקיפה שפועלים משני צידי גבול לבנון בעת הזו הביאו לכך שבצד הצה"לי מסיימים את שורת החיסולים החודשית בנתון דו-ספרתי.
תיעוד בלעדי: תקיפות בדרום לבנון לאחר זיהוי תנועה על ידי יחידת האיסוף
(צילום: דובר צה"ל )

7 צפייה בגלריה
yk13973737
yk13973737
"הופכים ליעילים יותר משבוע לשבוע"
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת האיסוף
לוחמי יחידת האיסוף
לוחמי יחידת האיסוף בפעולה
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת האיסוף
לוחמי יחידת האיסוף
(צילום: דובר צה"ל )
רס"ן מיתר הפכה בחודשים האחרונים למפקדת הפלוגה הקרבית היחידה בצה"ל הפועלת כלוחמת בקו המגע הקדמי ביותר נגד חיזבאללה, ויוצאת עם פקודיה מיחידת האיסוף 869 של אוגדת הגליל למארבי הסוואה מתקדמת של יותר מ-72 שעות, חלקם נמשכים אפילו כשבועיים, כדי לחשוף ולתקוף את פעילי חיזבאללה בגבול.
הקצינה הצעירה מפקדת על פלגת הרחפנים, שבמהלך המלחמה איחדה כוחות בין אמצעי האיסוף העילי האופקיים כמו הרחפנים, לאלו האנכיים, כלומר מצלמות התצפית מהתרנים, שחלקם הותקפו ונהרסו על-ידי חיזבאללה, בעיקר בתחילת המלחמה. המטרה: לזהות מיד כל תנועה בעשרות הכפרים השיעיים שרובם ננטשו מאז 7 באוקטובר, מתוך הבנה שמדובר ככל הנראה בפעילי רדואן בדרום לבנון.
שבועות אחדים לפני המלחמה הצטרפנו למארב של יחידת האיסוף וחשפנו כיצד חיזבאללה הוריד עד לגדר המערכת את כוחותיו המובחרים, שנעו חמושים באין מפריע כמעט עד לגדר הישנה שסמוכה ליישובים הישראליים. אז ביחידת האיסוף הפלילו למעלה מ-30 מוצבים שחיזבאללה בנה מול ישראל כדי לתקוף אותם ביום פקודה – ואכן, אף אחד מהם לא נותר עומד מאז חודש אוקטובר.
אלא שבכך רק החלה העבודה של היחידה מאוגדת הגליל: בפעילות סביב השעון מאתרים הלוחמים והלוחמות עמדות מוסוות של חיזבאללה ואת פעילי הארגון, רק מחכים שירימו את הראש כדי לשגר לעברם חימושים שונים.

סבלנות ברזל

מדובר במהלכים איטיים שדורשים המון סבלנות ולא מעט תסכול. לא פעם מעקב שכזה מתברר כיעד של חיזבאללה. עכשיו ביחידת האיסוף פועלים גם למטרה נוספת: תמרון אפשרי בדרום לבנון, אם תיפתח מלחמה של ממש נגד חיזבאללה.
7 צפייה בגלריה
רס"ן מיתר
רס"ן מיתר
רס"ן מיתר
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת האיסוף
לוחמי יחידת האיסוף
עם הרחפנים, בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
לוחמי יחידת האיסוף
לוחמי יחידת האיסוף
(צילום: דובר צה"ל )
"הלוחמים שלנו כאן פועלים בעקשנות ובקנאות. אנחנו מכינים את עצמנו גם למקרים של התקפות קרקעיות של חיזבאללה מתוך הנחה שאחת כזו תפרוץ מחר בבוקר, וכל השנים של ההכנות בגבול מסייעות לנו כעת רבות", אומרים ביחידת האיסוף האוגדתית, "תאי התקיפה של האוגדה, שעימם אנחנו סוגרים את מעגלי האש, הופכים ליעילים יותר משבוע לשבוע, ואנו מנצלים היטב את תקופת החיכוך הזו כדי להשתפר. קרב הגנה זה דבר קשה, בניגוד להתקפה שבה אתה מבין את החץ הכחול. פה נדרשות סבלנות ברזל ותנועה טקטית נכונה כדי לא להיחשף ולהיפגע ובכך לתת הישגים לאויב".
אף שנדמה שבכל יום ניטשים קרבות עם חיזבאללה בגבול, לא כך הדבר לאורך 135 הקילומטרים שבין ראש הנקרה להר דב, שעליהם חולשת היחידה. רוב המארבים הארוכים, בין זרדים עוקצניים לשיחים עבותים, עם מים ומזון בכמות מדודה ותנאי שטח מורכבים בחום או בקור, מסתיימים ללא שימוש בנשק או בזיהוי אויב.
אבל גם התרומה של האיסוף האפור הזה מאפשרת הבנה מיטבית לדרכי הפעולה של חיזבאללה, שמתנהג כנרדף בעת הזו, ולכן קשה יותר לאתרו: לוחמי האיסוף מזהים כיצד בצבא הטרור משתמשים יותר בכלי רכב אזרחיים כדי לנוע ממקום למקום כמעט בכל יום; בדירות מסתור למפקדי השטח; בהתקרבות למוצבי יוניפי"ל ובהיצמדות למוצבי צבא לבנון, ובעיקר במשימה הקשה ביותר – זיהוי אם ומתי יגיע הרגע שבו אלפים מפעילי חיזבאללה שנותרו בדרום לבנון יסתערו לעבר הגבול במהלך יזום מצידם, חרף הדריכות והמוכנות הגבוהה של פיקוד הצפון.

במרכז הכוונת

עד כה זוהו וסוכלו מספר ניסיונות חדירה של חוליות קטנות של חיזבאללה, ללא התרעה מודיעינית ובזכות ערנות של התצפיתניות, כוחות האיסוף והלוחמים בשטח שהגיבו מהר. לטובת העניין, חלק מהמארבים של יחידת האיסוף אף מתארכים לשהיית בר בשטח גם למשך 14 עד 20 ימים.
7 צפייה בגלריה
yk13973785
yk13973785
"חיזבאללה גם מנסה לאסוף מידע עלינו ולחשוף אותנו". לוחמי יחידה 869
(צילום: דובר צה"ל)
"חיזבאללה גם מנסה לאסוף מידע עלינו ולחשוף אותנו", הוסיפו ביחידה 869, שעליה מפקד סא"ל רועי הורוביץ, שמשפחתו פונתה מקיבוץ גשר הזיו.
על אחת הפלגות ביחידה מפקדת רס"ן מיתר, שיוצאת למארבי החשיפה-תקיפה הארוכים עם לוחמיה בשטח. משימתה המרכזית, מעבר לחיסול מחבלי חיזבאללה, היא לשכלל בכל יום את טכניקות הלחימה מול צבא הטרור.
לדבריה, "אנחנו ממש מחפשים בעין את פעילי חיזבאללה ימים ולילות, וזה לא פשוט, כי לפעמים זה לחכות שבועות שמשהו יקרה או יזוז. לכן גם כשאני בשטח עם הלוחמים וחונכת אותם, אנחנו מפתחים את השיטות שלנו ואת האמל"ח. כל יום האויב כאן יכול לפעול בצורה אחרת וזה דורש מאיתנו להשתנות, עד כה הכוחות חיסלו כ-400 מחבלי חיזבאללה, 100 מהם בהובלת היחידה שלנו".
בן זוגה של מיתר עסוק בחודשים האחרונים ברצועת עזה, כמפקד פלוגה בגדוד 202 של הצנחנים. "הוא הראה לי סרטונים שתיארו את הלחימה בצפון ושאל אם זה לא מפחיד", סיפרה. "אמרתי לו שאני לא בתחושת פחד אלא במוד של ניצחון, כי כל פעיל כזה של חיזבאללה שאנו מזהים מיד אנחנו מורידים. מאז 7 באוקטובר אנחנו נפגשים פעם בחודש במקרה הטוב, וכל שיחה איתו נותנת לשנינו פרופורציות נכונות לגבי ההמשך. אני צריכה להשאיר פה גזרה יציבה כדי לאפשר לו וליתר הכוחות בדרום לסיים את משימותיהם".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.06.24