בימים האחרונים, ברקע החוק שאמור להסדיר את המשך ההשתמטות החרדית מצה"ל, לוחמים מיחידות קרביות שמוגדרות חרדיות מעלים לא מעט פוסטים לרשתות החברתיות. הם מציגים בגאווה את תנאי השירות שלהם, שדווקא כן מאפשרים להם לשמור על אורח חייהם וגם לתרום כלוחמים בגזרות הקשוחות ביותר.
לוחמי הפלוגה איתרו 4 גופות חטופים, תיעוד הפעילות בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
yk13975636
yk13975636
"אפשר ללמוד תורה גם בעזה". חיילי פלוגת ח"ץ
(צילום: דובר צה"ל)
אחת היחידות האלה היא פלוגת ח"ץ של הצנחנים, שצולחת את החודש השמיני ללחימה רציפה ברצועת עזה, ובחודש האחרון חוו לוחמיה שלושה אירועים יוצאי דופן, שאף פלוגה בצבא לא עברה בלחימה בדרום בפרק זמן כה קצר. בתוך פחות מיממה וחצי הפלוגה, השייכת לגדוד 202, איבדה את מפקדה, רס"ן גל שבת, מירי של מחבל; לוחמיה איתרו בעקבות תושייה וערנות ארבע גופות של חטופים בתור מנהרה; ובחלוף שעות נהרגו חמישה לוחמים בפלוגה מתקרית ירי דו-צדדי (דו"צ), שבה שיגרו בטעות שני טנקים פגזים לעבר מבנה שבו היה הכוח.

נלחמים בכל הגזרות

את הפיר שבו הוסתרו גופותיהם של החטופים שני לוק, עמית בוסקילה, רון בנימין ויצחק גלרנטר, בין סמטאות סבוכות וממולכדות בזירות מטענים בלב מחנה הפליטים ג'באליה, מצא כוח בפיקוד של סרן רועי בית יעקב. בסיומה של אותה יממה מטלטלת הוא נהרג באסון הטנקים עם עוד ארבעה מפקודיו, סמ"ר גילעד אריה בוים, סמל דניאל חמו, סמל אילן כהן, וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע. את סרן רועי בית יעקב החליף בתפקיד סגן אביחי בן עמי, בן 23 מירושלים, בוגר ישיבת עלי שעבר שנתיים בקורס טיס ואז עבר לצנחנים.
3 צפייה בגלריה
רועי בית יעקב  גילעד אריה בוים סמל דניאל חמו  סמל אילן כהן בצלאל דוד שעשוע
רועי בית יעקב  גילעד אריה בוים סמל דניאל חמו  סמל אילן כהן בצלאל דוד שעשוע
חמישה לוחמים נהרגו מירי דו-צדדי. מימין: בצלאל דוד שעשוע, רועי בית יעקב, אילן כהן, דניאל חמו וגילעד אריה בוים
"אנחנו מ-7 באוקטובר על הרגליים ונלחמנו בכל גזרות הרצועה, משג'אעיה וזייתון בעיר עזה ועד לחאן יונס", שחזר בן עמי. "נכנסנו להתקפה במחנה ג'באליה עם אור ראשון וחווינו שם לחימה שעד אז לא הייתה לנו: כל בית ממולכד ומערכה מול אויב מתפקד עם פיקוד ושליטה. כשיצאנו בתום שלושה שבועות, הכל פורק בעקבות הפעולה שלנו".
בן עמי נזכר ברגעים שבהם חברו בית יעקב חשף את מיקום גופות ארבעת החטופים, והוסיף כי "צברנו ניסיון רב בלחימה והכוח של רועי היה מיומן לאתר ממצאים. הוא חיפש היטב בתוך בית חשוד, סרק כמו שצריך ובהתחלה לא מצא כלום. עד שזיהה שטיח מגולגל שבמרכזו הבחין במשהו מוזר. הוא הזיז את השטיח בזהירות וחשף כבל מתגלגל לפיר בעומק של עשרה מטרים עם סימנים חשודים, ומיד קרא לכוח של יהל"ם ושב"כ".

פגזים קטלניים למבנה

הכוח מפלוגת ח"ץ לא עצר לרגע, גם אחרי ההצלחה במשימת איתור מיקום גופות החטופים. הלוחמים יצאו להתקפה בבוקר שלמחרת על יעד סמוך של חמאס, במהלכה ספג מפקד הפלוגה, גל שבת, כדור בראשו ממחבל. הוא מת מפצעיו בחלוף שלושה ימים.
3 צפייה בגלריה
 רס"ן גל שבת ז"ל
 רס"ן גל שבת ז"ל
מפקד הפלוגה רס"ן גל שבת נהרג בקרב
(צילום: דובר צה"ל)
הראשון לזנק לזירה היה סרן בית יעקב, ויחד עם סגן מפקד הפלוגה, סרן שלמה, שהחליף מיד את גל בתפקידו, הם הובילו את ההתקפה על מקור הירי ואת חילוצו של מפקדם. הסמ"פ שנהיה למ"פ הוא סרן שלמה כהן, בן 28 מצפת, חב"דניק שיצר קשר אישי מיוחד עם גל שבת, מפקד הפלוגה החילוני.
"סגרנו על יעד והמחבל זיהה לשנייה את גל והחפ"ק שלו וירה צרור", הוא סיפר. "פינינו אותו מהר ואף אחד לא עצר. זה לא השפיע בדבר כי הפלוגה חזקה. לקחתי באותו רגע את הפיקוד על המשך ההתקפה, והודעתי לכולם ברשת הקשר שמעכשיו אני קודקוד. רצתי לזירה מעמדה אחרת שבה הייתי כסמ"פ ולא הספקתי לראות את גל, שהוכנס מהר לנגמ"ש הפינוי. מתחילת התמרון ועוד לפניו הוא אמר לי כמה חשוב וטוב שנהיה בתוך עזה למען החטופים בעיקר, עם רוח קרב לסיים את המשימה בהצלחה. הוא תמיד הציב לנו סטנדרט גבוה, גם כאשר הייתי סמל שלו כאשר היה מפקד צוות".
בחלוף שעות אחדות וראשונות שלו כמ"פ, שלמה התמודד עם האירוע הקשה מכולם: לוחמים מגדוד השריון 82, שפעלו כתף אל כתף עם חיילי הצנחנים, זיהו קנה של נשק מתוך חלון כאיום של מחבלים, בשל כיוון שגוי מצידם של גבולות הגזרה. הם מיד הגיבו בפגזים לתוך המבנה. הצנחנים שבתוכו סברו תחילה שמדובר באש נ"ט של מחבלים.
סרן שלמה כהן, מפקד הפלוגה: "לאחר אירוע הדו"צ כל מפקד אסף את צוות הלוחמים שלו לשיחה, והחלטנו להמשיך להילחם. אני לא חושב שיש מסגרת צבאית שחוותה רצף שכזה תוך זמן קצר, אבל יצאנו מחוזקים"
כהן שמע תוך זמן קצר את הסמג"ד בקשר צועק לחדול את הירי, כשהבין מהר שמדובר בירי דו-צדדי (דו"צ): "שמעתי את שני הפיצוצים וגם את האירוע הזה תפעלנו מהר ובמקצועיות. חלק מהחיילים הספיקו לברוח מהמבנה לפני שהגיע הפגז הנוסף ובכך ניצלו. לאחר פינוי הנפגעים כל מפקד אסף את צוות הלוחמים שלו לשיחה, והחלטנו להמשיך להילחם למרות מה שעברנו באותה יממה. כבר למחרת קיבלנו משימת התקפה חדשה. אני לא חושב שיש מסגרת צבאית שחוותה רצף שכזה תוך זמן קצר, אבל יצאנו מחוזקים".
בחטיבת הצנחנים מיהרו להכניס ללוחמים צוות קב"נים, ששוחח איתם במקביל למשימות שנמשכו, וסייע להם לחזק את חוסנם. כהן סיפר: "אמרתי למג"ד שיש לנו פלוגה חזקה שתמשיך קדימה, ושהוא יכול לסמוך עלינו. הלוחמים יכולים לתפקד גם בלי המפקדים שלהם".

עושים מניינים בשטח

כעת לוחמי הפלוגה החרדית מתכוננים למשימתם הבאה ברצועה – כשברקע ההכרעה הדרמטית בבג"ץ לגבי גיוס החרדים לצה"ל. בית המשפט העליון צפוי לפרסם בימים הקרובים את החלטתו המסתמנת לגבי גיוס חרדים לצה"ל, בעקבות חוק ההשתמטות שמנסה הקואליציה להעביר בכנסת, לפיו גם בשנים הבאות, ובטח בטווח הקרוב שבו צה"ל זקוק מיידית לאלפי חיילים שאבדו לו בעקבות הלחימה הארוכה ברצועת עזה - עדיין רובם ככולם של הצעירים החרדים לא ישרתו בצבא.
"מי שמגיע לח"ץ הם בני ישיבות או כאלו שסיימו ישיבה כי לא הצליח להם", סיפר שלמה כהן המ"פ. "אפשר לעשות שיעורי תורה אפילו בתוך עזה, ויש לנו לוחמים שקיבלו חומרי לימוד לשטח הרצועה ומצאו לכך זמן, וכמובן שגם מניינים עשינו. זה לא משהו מופרך, יש לנו גם רבנים תומכים. מי שרוצה לבוא להתגייס ומי שרוצה ללמוד תורה – שילמד תורה".
סגן אביחי בן עמי סיכם ואמר כי "יש לנו חבר'ה שמגיעים מרקע שלא מתעל אותך לשירות צבאי או קרבי, חלקם מרקע חרדי וחלקם גם משלמים מחיר של ניתוק קשר מהמשפחות בגלל המלחמה. הציבור החרדי עבר שינוי במלחמה. יש לנו גם הרבה חיילים בודדים שעלו מארה"ב ומצרפת וחלק מרקע דתי או חרד"לי.
"לפני כל כניסה לעזה אנחנו מחלקים ספרונים ומכשירי רדיו ללוחמים ללימוד תורה ומקפידים לשמור על שבת קודש גם בשטח האויב", הוסיף. "קידוש השם האמיתי זה להילחם ולעמוד במשימות המבצעיות. חד-משמעית אפשר לשלב בין אורח החיים החרדי לשירות הקרבי. גל כחילוני תמיד שאל והסתקרן מהדת והקפיד שנשמור עליה פה יותר מאשר אנחנו כדתיים או חרדים".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.06.24