כשכבר כמעט השתכנענו שאין כלום כי לא היה כלום, ושפרשת הצוללות היא עוד קנוניה של השמאל להפלת נתניהו, כפי שטענו עד עצם הימים האלה שליחיו של נתניהו – כרעם ביום בהיר, הופתענו אתמול לגלות שהיה גם היה ולא משל היה.
לכאורה.
1 צפייה בגלריה
  משה בוגי יעלון יוסי כהן רם רוטברג בנימין נתניהו
  משה בוגי יעלון יוסי כהן רם רוטברג בנימין נתניהו
משה בוגי יעלון יוסי כהן רם רוטברג בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, עידו ארז, אלעד גרשגורן)
מסתבר שיותר משנתיים, כשכבר נדמה היה שהפרשה מתמסמסת, ישבו חברי ועדת החקירה הממלכתית בראשות הנשיא בדימוס, אשר גרוניס, במתחם סגור שממנו, באופן נדיר ביותר, לא הודלף דבר ושבו הם ריאיינו מאות אנשים. כל מי שמכיר את גרוניס לא מופתע מכך שהעבודה הייתה יסודית וקפדנית, בדממת אלחוט, עד כדי כך שחברי הוועדה קיבלו איסור מוחלט להוציא מהמתחם מסמכים או כל דבר סודי אחר.
ועדת החקירה נתנה עבודה. ולא סתם עבודה, אלא כזאת שלא עושה הנחות לאף אחד, ודורשת הסברים תחת אזהרה מחמישה גורמים שלטוניים בכירים: ראש הממשלה, שר הביטחון לשעבר, ראש המוסד לשעבר, מפקד חיל הים לשעבר ואיש המל"ל לשעבר. וכל זה כדי לרדת לחקר האמת ולברר את העובדות בפרשה ביטחונית מהרגישות ביותר שהיו כאן.
אי-אפשר להפריז בחומרתם של מכתבי האזהרה, שמצביעים לכאורה על כשלים בהליכי קבלת החלטות ועל התנהלות חמורה שיצרה סיכון לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה, כפי שנטען כלפי נתניהו.
להאשים ראש ממשלה בכך שסיכן את ביטחון המדינה, האם יכול להיות חמור מזה?
אולי אם המסקנות היו מתפרסמות קודם, לא היינו מגיעים ל-7 באוקטובר – עד כדי כך חמור.
רק אדם ציני כמו נתניהו, שהמוטיבציה שמניעה אותו היא שמירה על כיסאו, יכול היה לטעון אתמול, כמה שעות אחרי שקיבל את מכתב האזהרה החמור ביותר שקיבל ראש ממשלה בישראל מוועדת חקירה ממלכתית - שההחלטות שהוא קיבל בעניין הצוללות סייעו בהצלת חיים במלחמה הנוכחית.
אבל זה לא היה הדבר הכי נורא שנאמר אתמול מעל דוכן המליאה. ראש הממשלה כינה את ועדת החקירה הממלכתית "שלכם".
"שלכם", כלומר לא שלי, לא של הממשלה שלי, לא של המצביעים שלי. ומדובר בוועדה בראשות גרוניס, שנחשב לשופט שמרן, הגון, שעד אתמול דוברי הליכוד היללו אותו על כך שהתנגד למינויה של גלי בהרב-מיארה ליועצת המשפטית לממשלה, שמינו אותו רק לאחרונה ליו"ר הוועדה המייעצת בנושא מינויים בכירים. ועדה בהשתתפותה של קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר (מינוי של נתניהו) וגדעון פרנק, מנהל המרכז לאנרגיה גרעינית – אנשים רציניים ונטולי פניות. ולזה קורא נתניהו הוועדה "שלכם".
מי זה "שלכם" – של האופוזיציה? של השמאל? של הקפלניסטים? של משפחות החטופים?
והציניות הזאת נמשכת, כשנתניהו טוען שהוועדה מדברת ב-11 עמודים על "נוהלים בירוקרטיים". בלי שום בושה, הוא מכנה את הדברים הכי חמורים - קבלת החלטות בלי עבודת מטה, עקיפת הממשלה, עקיפת הדרגים המקצועיים בהחלטות הכי גורליות - כנוהלים בירוקרטיים.

"כמה אפשר לשקר?"

מה הפלא שראש האופוזיציה שעלה לדוכן לענות לו, פנה אליו בשאלה – "כמה אפשר לשקר?", שאל לפיד. "כמה מטומטמים אתה חושב שאזרחי ישראל? אתה עשית בפרשת הצוללות דברים שלא ייעשו, סיכנת את ביטחון ישראל. אבל זה כלום מול הסיכון שהגיע אח"כ.
הדברים שצריכים לעורר תמרור אזהרה, הם אלה שנאמרים על ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן. מדובר בטענות כבדות משקל, ממש לא מכה קלה בכנף. אזהרה של ועדת חקירה למישהו שמופיע ממש בימים אלה בסקרים כדבר החדש הבא
"לא תהיה לך מורשת חוץ מההרס הזה", אמר לפיד. "זה כל מה שיישאר ממך. שתי שורות בספרי ההיסטוריה. יהיה כתוב שם: במשמרת שלו ספג העם היהודי את הטבח הנורא ביותר מאז השואה, והוא רצה להתחמק מאחריות ואז העם הדיח אותו".
גדעון סער שעלה לדוכן, טען נגד נתניהו שהוא פעל תוך עקיפת ממשלתו שלו, בלי שום משקל לאף גורם אחר, גם לא לממשלה עצמה. "אתה לא קיסר, אתה לא מלך", אמר סער. "ניסית להפוך את ישראל למדינה אחרת, לרסק את המסורת המשטרית והחוקתית שלה. ואתם עדיין מנסים".
ועדת גרוניס היא תשובה ניצחת לגבי הצורך או ההצדקה להקמת ועדות חקירה ממלכתיות לבירור אירועים לאומיים. עבודת הוועדה מוכיחה עד כמה זה היה נחוץ בפרשת הצוללות, ונחוץ לאין שיעור באירועי 7 באוקטובר. האם יש למישהו ספק שקו ישיר עובר מאותם ליקויים שעליהם מצביעה הוועדה, לבין הכישלונות הביטחוניים שמתרחשים פה מאז 7 באוקטובר?
נתניהו כבר מזמן לא מר ביטחון, זה כבר ידוע. אבל ועדת גרוניס נתנה לנו תמונה על איך מתנהל פה העסק. וכמה חשוב שלאנשי הוועדה יהיו כלים מתאימים להטיל אחריות על הגורמים שבידיהם מופקד ביטחוננו.
סימה קדמוןסימה קדמוןצילום: אביגיל עוזי
אבל הדברים שצריכים לעורר תמרור אזהרה, הם אלה שנאמרים על ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן. הם מעמידים את סיפורי הדיילת, או את זמן האיכות שבילה בדירת ג'יימס פאקר - כזוטות. מדובר בטענות כבדות משקל, ממש לא מכה קלה בכנף.
אזהרה של ועדת חקירה למישהו שמופיע ממש בימים אלה בסקרים כדבר החדש הבא, כמי שמעורר תקווה לשינוי.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.06.24