פסיקת בג"ץ הייתה דרמטית, אבל לא מפתיעה - ובכל זאת יצרה אתמול זעזוע במערכת הפוליטית: מיד לאחר פרסומה, בליכוד פרסמו הודעה שתקפה את החלטת בית המשפט העליון – תוך שהם מתעלמים מהעובדה כי במשך שנה הממשלה לא עשתה דבר כדי להעביר חוק גיוס חדש. "הפתרון האמיתי לבעיית הגיוס הוא לא פסיקה שתהיה רלוונטית לתקופה קצרה בלבד, אלא השלמת חוק הגיוס ההיסטורי. תמוה שבג"ץ, אשר נמנע במשך 76 שנים לכפות בפסק דין את גיוס בני הישיבות, עושה זאת דווקא עכשיו, ערב השלמת החוק וכשגיוס החרדים האחרון היה הגבוה אי-פעם", מסרו.
"לא מתכוון להיות ילד כאפות". אדלשטיין בוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)

אלא שהיו גם קולות אחרים במפלגה – מתנגדי החוק, שהרגישו כנראה שהפסיקה נותנת להם רוח גבית. לאחר פרסום החלטת בג"ץ אמר שר החינוך יואב קיש: "נקיים כל מה שכתוב בהחלטת בית המשפט. השנה צריך לגייס 3,000 חרדים, זה חייב לקרות והחוק חייב להבטיח את זה". בכיר בקואליציה הוסיף כי "החרדים יצטרכו להחליט אם הם בוחרים בשותפות, או ממשיכים בקו הבדלני שלהם מהחברה הישראלית".
הפיצוץ בליכוד הגיע בעקבות הדיון בוועדת החוץ והביטחון, שם עובדים על הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, שנערך לאחר מתן פסק הדין. יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, שכבר הודיע בעבר כי הוא מתנגד לחוק במתכונת שבה הוצע – אשר למעשה פוטרת את החרדים מגיוס – אמר כי יש למצוא מתווה חדש: "או שהחוק יעבור בהסכמה רחבה, או שהחוק לא יעבור בכלל". עם זאת, הוא ציין כי "להגיד 'מחר נגייס את כולם' – זה ישראבלוף", וציין כי הוא מצפה "לשמוע את צה"ל ומה שיש לאנשיו לומר".
אדלשטיין, כאמור, אינו היחיד בליכוד שמתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית. שר הביטחון יואב גלנט ושר הכלכלה ניר ברקת, כמו גם מספר חברי כנסת מהקואליציה, הודיעו כי הם מתנגדים לו.

"בחירות בנובמבר"

נתניהו ומקורביו הגיבו בחריפות. לפי גורם פוליטי, נתניהו האשים כי “אדלשטיין הצטרף ולגלנט ולאופוזיציה ופועל להפיל את הממשלה באמצעות חוק הגיוס”. בכיר בליכוד המקורב לנתניהו אף טען כי “יש תיאום מוחלט בין אדלשטיין לגלנט על פירוק הממשלה והקדמת הבחירות לחודש נובמבר”. זמן קצר אחרי דבריו של אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון צייץ אחד משופריו המרכזיים של נתניהו ברשת X: “בג”ץ לא יפיל את הקואליציה, ‏מיארה לא תפיל את הממשלה ‏(למרות רצונם העז), מי שיפיל את שלטון הגוש האמוני ויחריב את הברית ההיסטורית הם ‏יולי אדלשטיין, ‏יואב גלנט, ‏ניר ברקת, ‏טלי גוטליב, ‏אלי דלל, ‏אליהו רביבו, ‏דן אילוז ‏ושאר רקדני המה יפית, ‏שעתידם יהיה מאחוריהם”.
1 צפייה בגלריה
נתניהו ואדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
במפלגות החרדיות תקפו אתמול במילים חריפות את בג”ץ. השר מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר כי “פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח לשתי מדינות כאן. אחת זו המדינה שמתנהלת כפי שהיא, ומדינה נוספת שבה בני הישיבות ימשיכו ללמוד תורה כפי שנהגו במדינה שבן-גוריון הכריז עליה". יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר כי “אין שום כוח בעולם שיכול לנתק את עם ישראל מלימוד התורה. כל מי שניסה זאת בעבר – נכשל כישלון חרוץ". במהלך הדיון בוועדת חוץ וביטחון מחה יו”ר דגל התורה, ח”כ משה גפני, על כך שהייתה “פסיקה של תשעה שופטים, ביניהם שלושה חובשי כיפה, ואף אחד לא התייחס לערך של לימוד התורה. מעולם לא פסק בית המשפט העליון לטובת לומדי התורה ואורח חייו של הציבור החרדי”.
באופוזיציה בירכו כמובן. "נוכחנו לדעת שיש שופטים בירושלים", אמר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, “אני מצפה שהיועמ"שית תוציא הנחיה ברורה לשר הביטחון לגייס את כולם". יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר: “נגמרו הקומבינות. נגמרו הימים שבהם יש כאלה שצועקים ‘נמות ולא נתגייס’ – וכאלה שמתים כי הם כן התגייסו. נגמרה האפליה בין דם לדם”.
השעון מתקתק: אם החוק לא יעבור עד סוף מושב הכנסת הנוכחי, הזרמת התקציבים לחרדים אמורה להיפסק. מצד כל הצדדים תידרש גמישות, אך אפילו המתנגדים לחוק כבר הודיעו שהם מעוניינים בהסדר סביר, עם גיוס של 3,000 צעירים בשלב ראשון, ועלייה הדרגתית במכסה השנתית – לא עלייה דרמטית. השאלה אם החרדים יסכימו לזה.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.06.24