ההחלטה של בג"ץ לא הפתיעה את החרדים, גם לא את ראש הממשלה. בחדרי חדרים הצליחו בימים האחרונים אנשי נתניהו להגיע לנוסחה מוסכמת עם החרדים. במסגרתה, הם צפויים להשלים עם גיוס של 3,000 תלמידי ישיבות, במקרה שבג"ץ יחייב להתחיל ולגייס אותם - קצת יותר מהכמות שכבר מתגייסת היום. עם זה נראה שהחרדים יכולים לחיות. זה לא שהאופציות מחוץ לממשלה טובות יותר.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויוסי שלי
בנימין נתניהו ויוסי שלי
נתניהו וגולדקנופף
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
המכשול הוא כמובן הכסף ועצירת התמיכות לישיבות ולכוללים, אבל גם שם מאמינים שאפשר להחזיק מעמד לתקופה עד שיימצא פתרון לחוק. גם מחברי הכנסת של הליכוד שהתנגדו לחוק בתקיפות כבר נשמעו השבוע מנגינות חדשות. רוחות המרד שנשבו בשבועות האחרונים השתנו לרוחות של הסכמה. מאחורי הקלעים ראש הממשלה עבד ועובד קשה מאוד כדי לקרב את הח"כים שמתנגדים לחוק במתכונתו הנוכחית, בטח ברקע הביקורת הציבורית על הארכת השירות למילואימניקים. בשבועיים האחרונים הוא פוגש אותם לשיחות ארוכות, מאזין להם, מעביר להם סקירות ביטחוניות ובעיקר משאיר אותם קרוב. ח"כ טלי גוטליב, למשל, פגשה את נתניהו לפגישה של שעה בשבוע שעבר, ובקרוב צפויה להתקיים פגישה נוספת.
נתניהו משקיע בעניין הזה זמן יקר. אבל הוא גם יודע שהדבר האחרון שהח"כים שלו רוצים זה להפיל את ממשלת הימין - מי ירצה להסתובב עם אות הקין הזה על המצח?
נתניהו משקיע בעניין הזה זמן יקר. אבל הוא גם יודע שהדבר האחרון שהח"כים שלו רוצים זה להפיל את ממשלת הימין - מי ירצה להסתובב עם אות הקין הזה על המצח? "אני לא אצביע לפחות ממה שהפוקד (צה"ל) אומר שהוא יכול לגייס", טוענת גוטליב. "צה"ל אמר בתגובה לבג"ץ שהוא ערוך כרגע לגיוס של 3,000 חרדים בשנה, אני מאמינה שנתכנס לפתרון שיביא חוק גיוס טוב יחד עם שירות אזרחי, במידה שלא נספיק במושב הזה, נמשיך אחרי הפגרה".
צריך להודות ביושר: לחברי הכנסת בליכוד לא קל עם החוק הזה, כשהם בכל זאת מנסים להגן עליו, נתלים שם בדוח של האלוף אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר, שבדק את שילוב החרדים בצה"ל. "אי-אפשר לגייס מעכשיו לעכשיו אלפי חרדים, הצבא לא ערוך", טוענת ח"כ קטי שטרית, כנראה בצדק. "היום בשלב הכי ראשוני של צו ראשון, בחור חרדי שמגיע לבקו"ם נפגש עם נשים וצריך להתמודד עם סביבה שלא מתאימה לאורחות חייו". האלוף שקדי מסביר שההמלצות שהגיש בנושא גיוס החרדים לצה"ל יכולות להיות מיושמות מהר מאוד. "אני מציע למי שמצטט מהדוח שיקרא טוב-טוב, בחלק מהדברים אנחנו כבר נמצאים בשלבים מתקדמים", הוא אומר. "אם בצה"ל יחליטו להסתער על נושא החרדים, אפשר להגיע מהר למצב שמאפשר קליטה במספרים גדולים". גם בנושא הבקו"ם, הוא טוען, כבר יש בשורה: "אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים של פיילוט מיון וקליטה שמותאם לאוכלוסייה החרדית".
בינתיים נתניהו מנסה להרגיע את דרעי, ללא הצלחה. יו"ר ש״ס עסוק בלהכין את הרחוב החרדי לנורא מכל. המסר ברור: רק אני שומר על הצעירים החרדים, מגינם של לומדי התורה. מי שבשלב זה מסרבים ליישר קו עם ראש הממשלה הם שניים: שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, שהודיע אתמול שהחוק יעבור בהסכמה רחבה או שלא יעבור בכלל, ותקע טריז במאמצים של ראש הממשלה.
האם סוגיית הגיוס תפיל את הממשלה בעת מלחמה? ספק גדול. מה שבטוח, הדרך לפתרון ארוכה, ואדלשטיין האריך אותה אתמול עוד קצת.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.06.24