איני מבין את טיעון ה"נתניהו לא באמת שלט" שמשמיעים תומכי ראש הממשלה כשהם מנסים לפטור אותו מאחריות למחדלים שכמעט שהביאו לחורבננו - החל מקונספציית "חמאס מורתע" ועד למחסור הנורא בחימושים והתלות בארה"ב. לדידם, מי שבאמת שלט (ועדיין שולט) פה הן אליטות המשפט, התקשורת, הביטחון וההון, שלא נתנו לו "באמת" למשול. אתה הראש, אתה אשם? לא ולא. הוא לא באמת היה הראש ולכן הוא גם אינו אשם. כך נאום הסנגוריה.
1 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
נתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)
הבה נניח שהטיעון נכון וישראל אינה דמוקרטיה אמיתית אלא נשלטת על-ידי אותם מעמדות עליונים לא נבחרים - האין זה כשלעצמו כתב אישום חמור כלפי ראש הממשלה? עם כל הכבוד, מצביעיו הרבים במשך השנים בחרו בו שוב ושוב כדי למשול, ולא כדי להיות דג נוי שמור היטב באקווריום המפורסם במשרד ראש הממשלה. אם נתניהו מכהן כראש ממשלה במשך שנים רבות, יותר מכל ראש ממשלה אחר, ולא מצליח לעשות זאת - זה לבדו מהווה כישלון חמור שלו. ניחא אם היה מדובר בתקופת שלטון קצרה - באמת לוקח זמן רב להילחם בקבוצות אינטרס כוחניות שהשתלטו על הבית. אבל למען השם, אנו עוסקים פה במי ששולט פחות או יותר מאז 1996. אדוני ראש הממשלה - אם לא הצלחת לשלוט במשך תקופה כזו, מה בדיוק עשית שם למעלה כל כך הרבה שנים?
יותר מזה, טיעון ה"נתניהו לא באמת שלט" מציף סדרה של קושיות מוסריות ואתיות. ראשית, אם זה אכן המצב ואתה כנבחר העם לא שולט, מדוע לא שיתפת את העם במצב הדברים וסייעת לתודעת הכזב שגרמה להם להאמין שהם חיים בדמוקרטיה? היכן האחריות האישית שלך כלפי בוחריך שמבקשים לחיות תחת שלטון העם ותחתיו בלבד?
שנית, כמנהיג שנאלץ להסכים לכאורה לזניחת הטיפול בסכנות קיומיות - מדוע נשארת על הכיסא במקום לפנותו למי שאולי יצליח יותר במשימה? איפה האחריות הלאומית, שעל הכיסא הכה חשוב הזה יישב בעל סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר להוביל את העם למוד הסבל הזה לחוף מבטחים?
אתמול קיבלנו דוגמה נוספת - כשבתגובה לסערת שחרורו של מנהל בית החולים שיפא, הפנתה לשכת נתניהו את האצבע המאשימה שוב לאליטה המשפטית
אתמול קיבלנו דוגמה נוספת לשימוש הקלוקל בטיעון זה. מלשכת נתניהו נטען שההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא "באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן". האצבע המאשימה הופנתה לאליטה המשפטית אף שנתניהו לא נדרש לעשות זאת בשלב זה, שטרם ניתנה החלטה. גם אם הייתה ניתנת, נתניהו יודע היטב שיש די דרכים למסמס את ביצועה. בסוף הכוח חונה אצלו. לא אצל בג"ץ ולא בשב"כ או בשב"ס. אם הוא לא מצליח להשתמש בו - מוטב שיפנה את המקום למי שכן יהיה מסוגל.
הטענות הללו מלמדות דבר אחד: טיעון ההגנה "נתניהו לא באמת שלט" אינו נכון. במדינת ישראל שלט ועדיין שולט נתניהו. הוא הראש, הוא האחראי וכל השאר מיותר.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.07.24