לכאורה אין שום דבר חריג בבקשה שהגישו אתמול (רביעי) פרקליטי ראש הממשלה לבית המשפט המחוזי, לדחות את עדותו עד לחודש מארס 2025. בקשות כאלה מוגשות חדשות לבקרים משני צדי המתרס ומתקבלות בשמחה על ידי שופטים (שקורסים גם כך). אין החלטה שמשמחת יותר את לב השחקנים המשפטיים מאשר דחיית דיון לעוד כמה חודשים. הקליינט אולי נדפק, אבל הכסף החודשי דופק ולרבים מדי במערכת המשפט זה מה שחשוב.
גם הנימוק שבו השתמשו הסנגורים אינו מיוחד. ההיתלות במצב המלחמה כמה שיקשה על "הכנת רה"מ לעדות, באופן שלא יפגע בזכויותיו והגנתו", חוזרת בכל הבקשות שמוגשות מאז 7 באוקטובר ובצדק. גם פרק הזמן שהפרקליטים מציינים כדרוש להם לא חריג. חצי שנה זה אפילו נחשב זמן קצר יחסית בתיק כה מורכב וגדול.
1 צפייה בגלריה
yk13978337
yk13978337
(נתניהו | צילום: עמית שאבי)
אם לכאורה הכל רגיל – מדוע הבקשה הזו כה מסעירה ומקוממת? מסיבה אחת פשוטה: הנאשם אינו רגיל. הוא ראש הממשלה ויותר מזה הוא מנהיג האומה שנלחמת על קיומה באחת התקופות הקשות ביותר שידענו. בשל כך, טריקים שמותרים לנאשמים אחרים, אסורים עליו. מה שאנחנו מוכנים לבלוע (בלית ברירה) כשזה מגיע מנאשמים "רגילים" הופך לבלתי נסבל כשהוא מגיע ממנהיג המשמש מודל לחיקוי לשאר האזרחים. האחרון חייב להקפיד קלה כחמורה על סדרי הדין גם כדי שלא ייראה שהוא מקבל יחס מיוחד בבית המשפט.
רבים מאיתנו חשבו שלא ניתן באמת לנהל משפט במקביל לניהול המדינה. הזהרנו - גם את ראש הממשלה אישית - שהאינטרסים של הנאשם בנימין בן צילה יהיו לא פעם מנוגדים לאלה של ראש הממשלה נתניהו כמנהיג העם
הדברים מקבלים משנה תוקף בתקופת מלחמה. גם כך יש בקרבנו מי שמפריחים מימיה הראשונים של המלחמה האשמות כאילו נתניהו יצא אליה כדי לשמור על שלטונו ולדחות את משפטו. בקשת דחייה מעין זו שופכת דלק על האש הנוראה שמדליקים אותם חסרי אחריות ורגישות לחיילינו ולחללינו. אש שעלולה להעמיק את השנאה הפנימית והפילוג בעם כשאנו אחוזים עדיין במלחמה קשה. אפילו רק מהטעם הזה היה אסור לנתניהו להגיש את הבקשה.
זו בדיוק הסיבה שבגינה רבים מאיתנו חשבו שלא ניתן באמת לנהל משפט במקביל לניהול המדינה. הזהרנו - גם את ראש הממשלה אישית - שהאינטרסים של הנאשם בנימין בן צילה יהיו לא פעם מנוגדים לאלה של ראש הממשלה נתניהו כמנהיג העם. נתניהו התעקש שהוא מסוגל ושזה לא ישפיע עליו. עתה עליו לפרוע את שטר הבטחתו ולהראות שהאינטרסים של העם קודמים לאלה שלו ושהוא מוכן לשלם את המחיר האישי כנאשם לטובת העם. בין השאר זה אומר לא להגיש בקשות דחייה כאלה.
ועדת החוקה, חוק ומשפטצילום: יואב דודקביץ'
הטענות שזה "חוקי" וש"כולם עושים זאת כל הזמן" אינן רלוונטיות כשמדובר בראש ממשלה בכלל ובעת מלחמה בפרט. מגיע לחיילים שלנו ולכולנו שראש הממשלה יעסוק רק בצורכי הכלל בימים אלה. ואם המחיר הוא הפסד בהליך המשפטי, כן יהא. זה מחיר קטן מאוד ביחס למחירים הכבדים שרבים מאיתנו משלמים בימים אלה.
אז איפה השוויון לשאר הנאשמים? יתמהו תומכי נתניהו. את התשובה הם ימצאו במקורותינו שהבהירו את ההבדל בין המנהיג לעמו במילים הבאות: "כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם". עבדות זו של המנהיג נמשכת גם בין כותלי בית המשפט. לתשומת לב הנאשם בנימין, ראש הממשלה נתניהו ובאי כוחם.
פורסם לראשונה: 00:06, 27.06.24