"רכבת האסון בשכונותינו לא תעבור", כך קוראים חרדים קיצונים בהפגנות קשות שנמשכות כבר כארבע שנים במקום שבו נסלל תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה, ברחוב בר אילן בירושלים. התושבים החרדים חוששים כי הקו "יכניס לשכונה חוסר צניעות", וסבורים שהדבר יפגע בקווי האוטובוסים הפועלים באזור. כעת, פונה החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, למפכ"ל המשטרה בדרישה להגביר את הנוכחות המשטרתית במקום ומתריע: "היקפן הכספי הישיר והעקיף של ההתפרעויות צפוי להאמיר לכ-260 מיליון שקל".
מחאות חרדים נגד עבודות התשתית ברכבת הקלה, 2022
(צילום: חיים גולדיטש, דוברות המשטרה)

במהלך השנים הציתו המפגינים את אתר עבודות הרכבת, עקרו גדרות והשחיתו ציוד רב שהוצב במקום. בין היתר הציתו המתפרעים טרקטור ששימש לעבודות הרכבת והוצב סמוך לבית המדרש המרכזי של חסידות גור.
במכתב, שאליו מכותבים גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה וראש עיריית ירושלים, מבקש רוטנברג את התערבותו האישית של המפכ"ל להקצאות ומשאבים למניעת פגיעות במיזם תוך דגש, כאמור, על נוכחות משטרתית מוגברת באתרי הפרויקט, שימוש באמצעים טכנולוגיים ופעילות מודיעינית מורחבת. הוא מציין גם כי למרות שיחות חוזרות ונשנות בין משרד האוצר למשטרת ישראל, ההתפרעויות נמשכות.
"דרישת הנזק שתתקבל מהחברה הזכיינית עשויה להגיע למאות מיליוני יורו ואף לאי-הסכמתם לעבוד בשטח לאור הסכנה לפגיעה פיזית בעובדים", הוסיף, "הפגיעות בפרויקט גורמות נזק כספי אדיר למשק - הן בשל הנזקים הכספיים, והן בשל העיכוב בהקמה של מערכת תחבורתית עתירת נוסעים". עוד הוא אומר, כי לא קיימת נוכחות פיזית של שוטרים בשטח, דבר אשר מאפשר את המשך הוונדליזם, ולטענתו מדובר ב"הפרה של הסיכום התקציבי".
3 צפייה בגלריה
מאות חרדים מפגינים ברחוב בר אילן בירושלים
מאות חרדים מפגינים ברחוב בר אילן בירושלים
מחאת חרדים נגד עבודות התשתית ברכבת הקלה, 2022
(צילום: חיים גולדיטש)
3 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים. "המדינה נאלצה לרכוש שירותי אבטחה"
מפגינים בירושלים. "המדינה נאלצה לרכוש שירותי אבטחה"
מפגינים בירושלים. "המדינה נאלצה לרכוש שירותי אבטחה"
(צילום: מחאות החרדים הקיצוניים)
פרויקט הרכבת הקלה בבירה הוגדר כפרויקט תשתית חיוני מועדף, בהתאם להחלטת ממשלה. "מתחילת עבודות ההקמה על-ידי חברת מוריה וקבלניה, אנו עדים לתופעות חוזרות ונשנות של אלימות וחבלה מצד גורמים קיצוניים כנגד הפרויקט במקטעי רחוב בר אילן, דבר אשר מתבטא בפגיעה בתשתיות בשטח, פירוק והשחתת העבודות שנעשות, שריפת כלים וציוד הנדסי, פירוק ושריפת גדרות, מעקות, תמרורים ואף במקרים חמורים הובילו ההתפרעויות לפגיעות גוף בצוות הפרויקט", כותב רוטנברג למפכ"ל.
"בנוסף לנזקים הישירים שצוינו לעיל, כדי להתמודד עם תופעות הוונדליזם והאלימות נאלצה המדינה לרכוש שירותי ביטחון ואבטחה ובכלל זה יועצי אבטחה, מצלמות חכמות, מאבטחים ואמצעים נוספים. המשטרה תוקצבה בתקנים ייעודיים אשר מטרתם מניעת הפרעות לעבודות ההקמה במקטעי בר אילן", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
המפכ"ל שבתאי. "נעצרו מעל 200 חשודים והוגשו עשרות כתבי אישום"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען, המשטרה פועלת לטיפול נחוש בהפרות הסדר ומעשי הוונדליזם. מאז תחילת העבודות בתוואי הרכבת בירושלים, נעצרו מעל 200 חשודים והוגשו עשרות כתבי אישום. לצד זאת, שיתוף פעולה בין המשטרה לרשות, הוביל גם לתביעות נזיקין שהוגשו נגד מספר מעורבים. הכוחות תוגברו והוקצו צוותי יס"מ ייעודיים שהביאו לירידה משמעותית בכמות האירועים באזור. הפעילות נמשכת עד להשלמת העבודות".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.06.24