אין כמעט ילד או נער שלא מחכה בקוצר רוח לחופש גדול. בלי בית ספר, בלי התחייבויות – רק ים, חברים, קייטנות ומשפחה. ואולם היעדר מסגרת לימודית עלול להיות גם מסוכן מאוד עבור בני הנוער. כך, למשל, בשש השנים האחרונות נהרגו בכל קיץ (יולי-אוגוסט) בין חמישה ל-15 ילדים, נערים ונערות עד גיל 19, בתאונות דרכים, ונפצעו עוד עשרות רבות. ליתר דיוק, 58 ילדים ובני נוער איבדו את חייהם בתאונות בקיץ בין 2023-2018, ועוד 404 נפצעו קשה.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), מרבית הפצועים הצעירים באותן שנים היו הולכי רגל (34%) או נוסעים ברכב פרטי (27%), לצד עשרות רבות שנפצעו קשה או נהרגו כאשר רכבו על אופניים ועל קורקינטים (13% - בכלים חשמליים ורגילים), ועוד חלק לא מבוטל (15%) שרכבו או הורכבו על אופנועים וקטנועים.
כמו כן, כ-65% מההרוגים והפצועים קשה נפגעו בטווח העירוני, בעוד כ-34% נפגעו בכבישים בינעירוניים. פחות מ-1% מהצעירים נפצעו בשטח (שני פצועים קשה בלבד, ללא הרוגים). 41% מההרוגים והפצועים היו ילדים ונערים מהחברה הערבית – כמעט פי שניים משיעורם באוכלוסייה.

ערים חרדיות בראש

למעשה, לפי נתוני הרלב"ד מספר הילדים ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים לא עולה באופן משמעותי בחודשי הקיץ לעומת שאר השנה. יחד עם זאת, תאונות דרכים הן עדיין הגורם המוביל לתמותת ילדים ונוער (51% מכלל המקרים ב-2023). ממחקר שפורסם על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) בסוף מאי, עולה כי בשנים 2023-2012 נהרגו בתאונות דרכים קטלניות 361 ילדים עד גיל 14 (כ-30 ילדים הרוגים בכל שנה בממוצע), שהם כ-10% מכלל ההרוגים בתאונות.
3 צפייה בגלריה
 תאונת דרכים בכביש 5
 תאונת דרכים בכביש 5
תאונת דרכים בכביש 5 בחודש שעבר, שבה נפצע ילד בן 8
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
יתרה מכך, 2023 הייתה השנה עם הכי הרבה ילדים הרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון (35 עד גיל 14). באותו עשור נפצעו קשה עוד כ-231 ילדים בממוצע בכל שנה. נכון לסוף השבוע האחרון, בשנת 2024 נהרגו עד כה 16 ילדים עד גיל 14 בתאונות קטלניות. אם קצב זה יימשך, 2024 תסתיים עם כ-35-30 ילדים ובני נוער הרוגים בתאונות דרכים.
בדומה לרלב"ד, גם בממ"מ מציינים כי ילדים ערבים נפגעים בשיעור גבוה מאוד בהשוואה לילדים מהחברה היהודית, בעיקר כהולכי רגל.
גם בקרב האוכלוסייה החרדית יש בעיה קשה של מעורבות ילדים ונוער בתאונות דרכים. במספר ערים חרדיות שיעור הנפגעים היחסי בקרב ילדים בני 0 עד 14 היה הגבוה ביותר בהשוואה לכלל הערים ב-2022: 66% מהנפגעים היו במודיעין-עילית, 58% בביתר-עילית, כ-30% באלעד ו-19.6% בבני-ברק ובבית-שמש. יחד עם זאת, בערים אלו שיעור הילדים מכלל האוכלוסייה גבוה מבערים אחרות.

תאונה אחרי הקייטנה

ימית דולברג מכפר-סבא היא אמא לילדה שנפגעה בתאונת פגע וברח בחופש של 2019. "הבת שלי הייתה בת עשר, בכיתה ד'", היא מספרת, "והייתה לה קייטנה אצל מישהי בבית. היא וחברה חזרו בסביבות 13:30, חצו מעבר חצייה ובחור כבן 25 מאחד היישובים באזור נסע במהירות, נכנס בה והטיח אותה על הכביש הרותח. היא הייתה עם כוויות מאוד רציניות בברכיים ובשורש כף היד. היא דיממה המון".
3 צפייה בגלריה
ימית דולברג
ימית דולברג
"הנהג נסע אחרי שפגע בבתי, היא בטראומה". ימית דולברג
לדברי דולברג, ״הבחור שפגע בה עצר ושאל אותה אם היא בסדר. היא אמרה לו 'כן' אבל לא הפסיקה לצעוק 'איפה הפלאפון שלי, איפה הפלאפון שלי'. הוא הביא לה את הפלאפון, היא התקשרה אליי והוא בינתיים נסע. האישה שהייתה במכונית מאחוריו עצרה וצילמה את הרכב שלו. אני בדיוק יצאתי מהבית לסופר, הילדה מתקשרת וצורחת: ׳אמא, עברתי תאונה, מישהו פגע בי׳. הגעתי אליה, לקחתי מהאישה שהייתה שם את מספר הרישוי של הפוגע ומיד נסענו למיון. כשהגענו לתחנת המשטרה ראיתי את הרישיון שלו. שללו לו אותו, אבל אני לא יודעת לכמה זמן. הילדה שלי הייתה בטראומה. לקח לה זמן לחצות בחזרה את הכביש".
באשר לקשר של התאונה לתקופת החופש הגדול, אמרה דולברג: "יש שעות מסוימות שאתה, כמבוגר, לא רגיל לראות ילדים ויש לך פחות תשומת לב. אנחנו המבוגרים מאוד ממהרים ולא חושבים שבשעה עשר בבוקר למשל יקפוץ לנו ילד לכביש, אז אנחנו פחות שמים לב".
מנכ"ל הרלב"ד (בפועל), יעקב זכריה, אמר: "בחופשת הקיץ יש סכנת היפגעות בדרכים עבור הילדים ובני הנוער. לצד זה, לצערנו ישנה היפגעות גבוהה במהלך נסיעות משפחתיות. ההמלצה שלנו היא לתכנן מראש את מסלול הנסיעה, לקבוע נקודות עצירה והתרעננות, להכין תעסוקה לילדים הקטנים ולהקפיד על חגירה בטוחה. ברכיבה בכלים זעירים, חבשו קסדה ורכבו בהתאם לחוק".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.07.24