בימים כתיקונם, סיום שנת לימודים ויציאה לחופשת הקיץ הם סיבה למסיבה לתלמידים וגם למורים העובדים קשה לאורך השנה.
1 צפייה בגלריה
בית ספר
בית ספר
(צילום: shutterstock)
אלא שאין אלה ימים כתיקונם. מחר יצאו לחופש הגדול כמיליון ושש מאות אלף תלמידי בתי הספר היסודיים והגנים. כ-700 אלף תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים סיימו את השנה לפני עשרה ימים. מזה תשעה חודשים תושבי המדינה נמצאים במלחמה ו/או תחת הפגזות טילים. רבבות תושבים מפונים מבתיהם, ובהם 28 אלף תלמידים שמתגוררים עם הוריהם בחדר אחד בבית מלון הרחק מבתיהם, לומדים בתחליפי בית ספר, ואין להם מושג אם יחזרו לבתיהם, ולבית ספרם ב-1 בספטמבר.
בעצם, יש להם מושג. קרוב לוודאי שלא יחזרו. במאי השנה שאל השר (אז) גנץ את ראש הממשלה נתניהו על ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים. נתניהו קטע אותו ואמר :"מי אמר ש-1.9 זה תאריך היעד? ומה יקרה אם יחזרו כמה חודשים אחרי?" צודק. מה יקרה? הם יכולים בינתיים לטוס למיאמי לחופשה ארוכה, לעבור לקיסריה או לאחד הבתים של חבריהם. מה הבעיה? זו בדיוק הבעיה. לאיש לא אכפת.
כל התלמידים, ובמיוחד אלה שחוו את מתקפת הטרור הרצחנית ב-7 באוקטובר ביישובי העוטף, בשדרות, באופקים ובנתיבות, שקרובי משפחותיהם וחבריהם נרצחו או נחטפו, איבדו את בתיהם, קהילתם התפזרה או גלתה למקום אחר, וגם אלה מיישובי הצפון שנאלצו להימלט מבתיהם – כולם בגדר פליטים הפגועים בנפש. חבריהם מפוזרים. בתיהם מטווחים ומתרסקים לנגד עיניהם, אין להם אופק ונפשם פצועה. גם הוריהם בדרך כלל פגועים ואינם יכולים לתת מענה. עובדי מערכת החינוך עושים הכל כדי לתת להם מענה.
גם התלמידים שלא סבלו מרוחות המלחמה נמצאים תחת הטראומה של תשעת החודשים האחרונים: הורים במילואים, קורבנות, פצועים, החדשות, האזעקות והחששות ממלחמה קרובה בצפון.
ובתוך כל הכאוס הזה, 700 אלף תלמידי חטיבות הביניים והעל-יסודיים שיצאו לחופשת הקיץ לפני עשרה ימים לא קיבלו תעודות סיום, כי יו"ר ארגון המורים רן ארז לא מרשה. יש לו עניינים עם האוצר. גם סמוטריץ' לא מרשה. ואין החרגות. למרות תחנוני התלמידים המפונים, והמורים והמנהלים. לא יהיה, פסק ארז. מלחמה, מצוקה, מפונים, רגשות, תחושות, פחדים, חששות, הצורך לעבור עוד חודשים קשים – כל אלה זרים לו. הוא משתמש בתלמידים כדי לכופף את האוצר. לא רק תעודות התלמידים לא קיבלו, כל הפעילויות החוץ-בית ספריות, לרבות טיולים – בוטלו.
ועידת הנשים של המדינהצילום: יאיר שגיא
אז למי נשאר לפנות? הרי יש לנו שר חינוך, ולא סתם אחד אלא טייס קרב וסא"ל במילואים. לפי הרקורד שלו – אדם איכותי ביותר. אולי. כמה חבל שכמעט שלא שמענו עליו בשנה וחצי האחרונות שבהן הוא בתפקיד. ממש נשכח מהזיכרון. מסמוטריץ', שר מגזרי, לא היו לי ציפיות. מקיש? דווקא היו, ואפילו גבוהות. אז לביבי לא אכפת שפתיחת שנת הלימודים תיפתח באיחור של כמה חודשים. סמוטריץ' אינו פרטנר לדיון על מערכת החינוך בכל מה שלא נוגע למגזר שלו. וקיש? אוי קיש. נעלמו עקבותיו. כל המוצא יקבל פרס. כנפי טיס מקרטון.
ובקטנה:
אם כבר בחופשות עסקינן, מדוע חברי הכנסת יוצאים לחופשה, המכונה פגרה, ארוכה כל כך, מסוף יולי ועד אחרי החגים, כלומר, בסוף אוקטובר. ראש השנה יחל ב-2 באוקטובר, שמחת תורה ב-25 בו. מדוע אפוא הם צריכים חופשה גם באוגוסט ובספטמבר? איזה עובד או עובדת במשק זוכים להטבה כזו, על חשבון הציבור ועוד בשנה כאוטית שכזו?
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24