מאז 7 באוקטובר, לבני משפחה רבים של חטופים נותרו רק החפצים של יקיריהם לתת מעט תקווה, עד שישובו הביתה. גם משפחתה של אגם ברגר, שנחטפה לרצועת עזה, פנתה אל היומן של אגם בניסיון לשאוב ממנו מעט עידוד.
3 צפייה בגלריה
yk13980871
yk13980871
הברכה שכתבה אגם ליום הולדתה
בני המשפחה מצאו בו קטע מצמרר, שכמו חזה את עתידה. חודשים אחדים לפני גיוסה לצה"ל אגם כתבה ביומן, שבצידו השמאלי הופיע הכיתוב הבא: "אל תסגרני בשום כלוב, לא גשמי ולא רוחני". בכתב ידה הוסיפה אגם: "בטוחה בה' שילווה אותי בכל צעד". המשפט "אל תסגרני בשום כלוב, לא גשמי ולא רוחני" לקוח מכתבי הרב אברהם יצחק הכהן קוק.
אגם ברגר, ששירתה בצה"ל כתצפיתנית, נחטפה מהבסיס בנחל עוז. לפני כחודש פורסם התיעוד המצמרר של רגעי חטיפתה, שבו נראים המחבלים צועקים עליה ועל חברותיה האזוקות, רגע לפני שנחטפו לרצועה. אגם נראית בסרטון כשפניה שותתים דם.
לרגל יום הולדתה ה-19, שחל לפני החטיפה, כתבה אגם ברכה לעצמה ביומנה: "בעשר הדקות האחרונות ליום ההולדת אאחל לעצמי ולקרוביי אושר ובריאות איתנה עד 120. שאמשיך בדרך שלי ורק אצליח בכל אשר אעשה ויהיה לי באמת טוב. בטוחה בה' שילווה אותי בכל צעד, תודה על המשפחה שלי".
סרטון חטיפת התצפיתניות

במהלך חודשי המלחמה הקשים, הטומנים בחובם ימים על גבי ימים של חוסר ודאות, נוצר קשר בלתי צפוי וחברות עמוקה בין מירב ברגר, אמה של אגם, לבין מרגלית פרץ, בתו של אריה דרעי. באירוע בהובלת פרויקט "קשר יהודי" נפגשים חרדים וחילונים, וביניהם משפחות החטופים וניצולי הטבח במסיבות הנובה. את השבת האחרונה העבירו יחדיו עשרות חרדים, ניצולי הנובה, וגם מירב ברגר, אמה של אגם.
מירב סיפרה כי "הקשר התחיל באוהל תפילה שנפתח בירושלים. אל הערב הזה הגיעה מרגלית. חיזק אותנו לדעת שאנשים שלא מכירים את החטופים באים להזדהות בכל דרך אפשרית, גם דרך התפילה. אנחנו מאמינים בבורא עולם, מסורתיים, אבל לא שמרנו שבת. החיבור לדת קיבל תפנית משמעותית אחרי 7 באוקטובר כי יש עומק בידיעה שיש בורא לעולם.
"אני יודעת מסיפור של אחת החטופות שחזרה וסיפרה שהרגעים הכי קשים של אגם היו ביום שישי, מתוך כאב גדול. המשפחה כולה שומרת שבת מ-7 באוקטובר. מאותו ערב שנוצר הקשר אנחנו שומרות על קשר, ונרקמה היוזמה לעשות שבת ביחד. זו הייתה שבת שתיכתב בדפי ההיסטוריה, היא הייתה כל כך משמעותית. בתוך הכאוס הזה עדיין יש בורא לעולם".
3 צפייה בגלריה
מירב ברגר, אימה של אגם השבויה בעזה והיומן שלה
מירב ברגר, אימה של אגם השבויה בעזה והיומן שלה
"בתוך הכאוס עדיין יש בורא לעולם". מירב ברגר ומרגלית פרץ
(צילום: לירן תמרי)
בנוגע לסערת חוק הגיוס אמרה מירב כי "אין קשר, מבחינתי אגם יצאה לצבא כחלק מהמחויבות שלה למדינה, אבל לחרדים יש את המחויבות שלהם והם מחזיקים אותנו באמצעות תפילות. אני תומכת בנושא הזה. יש צבא ויש צבא שמיים, ואני מכבדת גם את זה וגם את זה".
מרגלית פרץ, בתו של אריה דרעי, סיפרה כי "מעולם לא עלתה בינינו שיחה על הצבא. אנחנו רואות מה מחבר ומה משותף. המחלוקת היא אצל הפוליטיקאים. לילדה הקטנה שלי היה יום הולדת וחגגנו אצל מירב. מאז כל בוקר הם שואלים אותי 'כשאגם תחזור היא תהיה חלק מהמשפחה שלנו?'. הם מדברים עליה בלי סוף כאילו היא אחותם".
מירב, מה הדבר הראשון שתעשו עם חזרתה של אגם? "זה יהיה חיבוק גדול ולא אעזוב אותה. עם צעקות, קריאת 'שמע ישראל' וקפה. אני לא שותה קפה מאז. זה התחיל עם זה שבשבוע הראשון לא אוכלים ולא שותים, ואז אמרתי שקפה זה רגע של הודיה. הייתי שותה קפה כל בוקר. אמרתי שאני לא מסוגלת. אין משהו שיעשה לי טוב, אז הפסקתי לשתות קפה. אני חולמת על הרגע הזה שהיא ואני ליד הים שותות קפה. אני לא מתכוונת לעזוב אותה לרגע".
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24