רק לעיתים נדירות מאוד עוזב ראש הממשלה של לבנון (רה"מ בפועל, לא ראש ממשלה מלא-מלא), נג'יב מיקאתי, את משרדיו בביירות. כשהוא יוצא, יעדיף לעלות על מטוס ולנחות בפריז או בוושינגטון. הוא ואחיו, טהא, חולשים על רשת עסקים ענפה, והם מיליארדרים כבדים שבנו שלל מרכזים מסחריים ודירות מגורים מפוארות. מאז ש"התנדב" לתפקיד ראש הממשלה, העביר מיקאתי, יליד טריפולי בן 68, לאחיו את ניהול חברת התקשורת, העסקים באפריקה ובעולם הערבי, חברת התעופה בשווייץ והרשת למוצרי צריכה יוקרתיים.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט חסן נסראללה
יואב גלנט חסן נסראללה
יואב גלנט; חסן נסראללה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כעת צריך לשים לב להתרחשויות בימים האחרונים. שר הביטחון יואב גלנט סיים סבב פגישות בוושינגטון, שבמהלכו דן עם בכירי הממשל על המצב ברצועת עזה, ועל ההיערכות משני הצדדים בזירה הלבנונית. בין השאר הוא נפגש עם עמוס הוכשטיין, עם שר ההגנה אוסטין ועם מזכיר המדינה בלינקן. והנה ההפתעה: רק הסתיימו השיחות, וראש ממשלת לבנון מיקאתי קיבל טלפון אמריקני שהפציר בו לרדת לעיר צור בדרום לבנון, להסתובב ולשדר מסרי הרגעה. נכון, הוא לא מקבל ההחלטות בצד הצבאי וגם לא מנהל מערכות התקפיות נגד ישראל. זאת הבלעדיות של חיזבאללה. אבל לממשל האמריקני ולבכירי השלטון בצרפת היה חשוב שמיקאתי ישמיע בקול צלול מסרים של שלום, ולא יקרא למלחמה נגד ישראל.
מיקאתי, כבר אמרנו, לא חלם ולא תכנן להגיע לצור, ולא היה עושה זאת בלי ההמלצה-הוראה מארה"ב. לבנון, הודיע ראש הממשלה בשורת מסרים סותרים בכוונה, כבר נמצאת במלחמה מול ישראל. אחר כך הסביר שזאת בכלל "מלחמה פסיכולוגית", הוסיף שלבנון דבקה בהחלטת האו"ם 1701 שנועדה לעצב את יחסי שתי המדינות ולמנוע מתקפות של חיזבאללה. מיקאתי גם הזדקף אל מול מצלמות הטלוויזיה במלוא קומתו, כדי להודיע ש"לבנון היא מדינת שלום". אבל, דאג להוסיף באותה נשימה, אנחנו תומכים בחיזבאללה שמגן על גבולותינו. וראו זה פלא, גם ישראל נסוגה מהצהרות המלחמה.
המלחמה היא גם לא אינטרס של חיזבאללה ושל איראן. שם מעוניינים להותיר על כנו את המצב הלא-נוח לישראל, ולא להסלים
שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו-חביב, שנמצא עכשיו בסיור בין-מדינתי בין בריסל, וושינגטון ואוטווה שבקנדה, נתקל בתופעת ההמלצות של מדינות זרות לאזרחיהן לעזוב מיד את לבנון. אחרי ארה"ב, בריטניה, כוויית, גרמניה והולנד, גם שגרירות רוסיה בביירות מזהירה את אזרחיה בנושא. "במקום להושיט לנו יד", מתלונן השר, "בתיאום עם האמריקנים אתם קוראים לאזרחים לעזוב הכל ולברוח. ואני מוכן להתחייב שלא תהיה מלחמה. לבנון, מכל מקום, לא מתכוונת ליזום אותה".
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
המלחמה היא גם לא אינטרס של חיזבאללה ושל איראן. שם מעוניינים להותיר על כנו את המצב הלא-נוח לישראל, ולא להסלים. לא מפריע לחיזבאללה ש-40 אלף תושבי דרום לבנון בורחים צפונה, ומפנים עבורם את בתיהם ומחסניהם לאגירת נשק וציוד צבאי. ועוד יותר נוח לארגון המצב בצפון ישראל, עם 60 אלף תושבים מפונים. אף אחד במשוואה הזאת לא מעוניין במלחמה, שתוצאותיה יהיו קשות לשני הצדדים. לא לשכוח, איראן על המשמרת. המסר התקיף הועבר משורת בכירי הממשל בוושינגטון לא רק לגלנט, גם נסראללה קיבל מסר כמעט זהה. שר הביטחון יכול להודיע עד מחר שצה"ל יוכל להחזיר את לבנון לתקופת האבן, אבל מלחמה נרחבת נגד חיזבאללה, על חשבון מדינת לבנון, לא תועיל ולא תפעל לטובת ישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24