אחד הקטעים המפורסמים במערכון המופתי "המוסך" של הגשש החיוור הוא הבדיחה שמספר הלקוח (ישראל פוליאקוב ז"ל) על שר האוצר שנכנס למסעדה רומנית ואוכל צ'ורבה. ספק אם בישראל נותרו מספיק אנשים שנחשפים לנפלאות המטבח הרומני, אבל רבים ורבות מבינים שהבדיחה הפכה להיות שר האוצר עצמו, שבמשמרת שלו כלכלת ישראל נראית כמו צ'ורבה.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית
שר האוצר בצאלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אולם הסיפור הוא שבצלאל סמוטריץ' לא ממש מתעניין במרורים שהציבור הישראלי אוכל. ערב הכנת התקציב החשוב ביותר מזה עשורים, לשכת שר האוצר פשוט מרוקנת מהמנהיגות הכלכלית האמיצה, הנוקבת ונטולת הפופוליזם שנדרשת בעת הזאת. אותו מלכתחילה עניין יותר להלבין מאחזים לא חוקיים ולדחוף לקריסת הרשות הפלסטינית, מאשר לחלץ את הכלכלה מהבור שתמיד חיכה לה נוכח הכבדת הנטל על המגזר היצרני. אחרי תשעה חודשים של מלחמה קשה ולפני חודשים ארוכים של מציאות יקרה ומדממת, לא נולד אצלו מהפך מחשבתי, להפך: הסקרים הבעייתיים והזינוק של השר איתמר בן גביר – תופעה מזעזעת, מפחידה ומייאשת בפני עצמה – מוליכים אותו להתמקד עוד יותר במגזר שאולי יעזור לו לשרוד. כל השאר יכולים לחפש אותו בין ההרים והגבעות של הגדה המערבית.
רק בימים האחרונים, לדוגמה, פורסם כיצד סמוטריץ' השתלח ברמטכ"ל באופן וולגרי, גס רוח ונמוך, כשאמר לו "אתה לא רוצה שאני אגיד מי פה ישן ב-6 באוקטובר". ובכן, ספק אם סמוטריץ' רוצה לשמוע למי רוב הציבור רוחש הרבה יותר כבוד, אמפתיה והכרת תודה, ללא קשר לדרישה המוסרית והצודקת מרב-אלוף הרצי הלוי, לממש את האחריות למחדלי השבת השחורה. ספק אם מישהו חוץ מסמוטריץ' יופתע מהתוצאות.
סמוטריץ' מסתכל במראה ולא רואה אדם שאפשר להתאבד בקפיצה מהאגו שלו להישגיו בפועל, ומי שכבר הודה באחריות לכישלון ומאז התכחש לה כאילו שאין גוגל וארכיון בעולם
כמובן שהעובדה שראש הממשלה לא דפק על השולחן באותו הרגע ושאג עליו בווליום שיישמע גם בצור ובצידון, מלמדת הרבה על הריקבון בהנהגה, אך מה שמרתק כאן הוא החוצפה: סמוטריץ' מסתכל במראה ולא רואה אדם שאפשר להתאבד בקפיצה מהאגו שלו להישגיו בפועל, ומי שכבר הודה באחריות לכישלון ומאז התכחש לה כאילו שאין גוגל וארכיון בעולם. חוסר המודעות הזה מאפיין גם את המתקפה השקופה והפוליטית לגמרי שלו אתמול על המשטרה והטיפול באלימות בחברה הערבית: מאיפה ועל בסיס איזה הצלחות אתם רוצים שהוא יחזיר את הקולות האבודים? הורדת דירוג האשראי? ההשקעות שבורחות מישראל כמו ממחלה מידבקת? הוצאת ההון לחו"ל? העברות הכספים המגזריות והשערורייתיות בזמן שהתחזיות לעתיד הולכות ומשחירות?
במקום בכלכלה, המאקרו והמיקרו היחידים שמעניינים את סמוטריץ' קשורים למנדטים, ואותם הוא לא ימצא בצעדים הכרחיים, רפורמות לא נעימות ועימותים עם מוקדי כוח. יש לו הסכם קואליציוני מופרע ביד, שמינה אותו דה פקטו להיות השריף של הגדה המערבית, וגם גישה להרבה מאוד כסף שישאיר את הבייס מבסוט גם אם הגירעון יגיע לחלל. עם קצת מזל והחבר'ה בערוץ 14, ככה הוא גם יטשטש את הביקורת הנוקבת עליו מבית בסוגיית השוויון בנטל. אצל בצלאל סמוטריץ' אין בעיה: אתם אלה שתשלמו על המינוי המופקר מלכתחילה והכושל בדיעבד שלו כשומר הקופה הציבורית. אבל אל דאגה: האלמנט און דה האוס.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.07.24