האם מדינת ישראל מתכוונת לשנות את החוק כדי לאפשר לאנשי ימין קיצוני ומתנחלים להימלט מהסנקציות שהטילו עליהם ארה"ב, קנדה והאיחוד האירופי? הצעת חוק חדשה של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) שהוגשה לאישור הכנסת, נועדה לעקוף למעשה את הסנקציות שהטילו מדינות מערביות על אנשי ימין קיצוני בעקבות "פעולות אלימות בשטחי יהודה ושומרון". החוק, אשר מכונה בפי אנשי עוצמה יהודית "חוק בנצי גופשטיין" (פעיל ימין קיצוני שהוטלו עליו סנקציות בינלאומיות), קובע כי בנקים וחברות אשראי לא יכבדו את הסנקציות ולא יחסמו את החשבונות של אותם אזרחים ישראלים.
2 צפייה בגלריה
בן גביר וגופשטיין. ארכיון
בן גביר וגופשטיין. ארכיון
בן גביר וגופשטיין. ארכיון
(צילום: EPA)
חברי עוצמה יהודית טוענים כי מדובר ב"סנקציות פוליטיות" ולכן אין מקום לכבדן. בסיעה תקפו את הבנקים בישראל: "התאגידים הבנקאיים בישראל מזדרזים לאמץ את משטרי הסנקציות הפוליטיות אף שאינם חלים אוטומטית בישראל, וזאת כחלק ממדיניות ניהול הסיכונים שלהם". השר איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, אמר כי "לא אתן שירדפו את אזרחי ישראל. ובכל הכבוד, התפקיד שלנו זה להגן עליהם, לצערי משרד האוצר לא פועל בנושאים הללו ומכאן מגיעה הצעת החוק החשובה הזו שנועדה לשמור על אזרחינו ולמנוע את רדיפתם".
ובזמן שבן גביר מאשים את משרד האוצר, בראשו עומד השר בצלאל סמוטריץ' - שר האוצר מאשים את המשטרה, שנמצאת תחת אחריותו של בן גביר, השר לביטחון לאומי. אתמול נאם סמוטריץ' בכנס של "מקור ראשון" ו"מכון לב". הוא התייחס לסוגיית ערביי ישראל, ואמר: "האיראנים בונים על הצטרפות שלהם ואנחנו רחוקים מלעשות מה שצריך כדי לנטרל את הסיכון הזה מראש. מאות אלפי כלי נשק ואמל"ח בלתי חוקי שברגע האמת אמורים לפי השאיפה האיראנית להשתלב בתוכנית הכיבוש. בעניין הזה המשטרה ומי שאמון על כך נכשלים טוטאלית". על תוכניתו של בן גביר להגדיל את כיתות הכוננות ביישובים אמר: "לא פותרים את זה בנשקים לכיתות כוננות, צריך לאסוף את כלי הנשק ולמגר את התופעה. זה בתוכנו ומסוכן יותר ממה שמעבר לגבול. נדרשים כאן ריכוז ומאמץ לא בדיבורים והכרזות, אלא במעשים".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בסביבת בן גביר מלגלגים: "הקנאה אוכלת את סמוטריץ'"
(צילום: שלו שלום)
מאחורי קרב ההאשמות הזה עומד קמפיין המיועד לבייס. “חוק בנצי גופשטיין" מגיע מיד לאחר שסמוטריץ' רשם הישג גדול בשבוע שעבר, כשהקבינט אישר בעקבות דרישתו הסדרת חמישה מאחזים בלתי חוקיים (בהם המאחז אביתר) והטלת סנקציות על הרשות הפלסטינית.
בבחירות האחרונות היו השניים שותפים פוליטיים ורצו יחד באותה רשימה לכנסת, אבל בשבועות האחרונים מתפתח עימות גלוי בין שני השרים שמהווים את הכנף האולטרה ימנית של הממשלה. בן גביר סבור שסמוטריץ' מנהל נגדו קמפיין בגלל קנאה אישית: עוצמה יהודית נוסקת בסקרים ומגרדת מספר מנדטים דו-ספרתי, ואילו סמוטריץ' מגרד את אחוז החסימה - פעם מלמטה ופעם מלמעלה.
דבר אחד בטוח: הם כבר לא יהיו יחד באותה רשימה לכנסת. מתחת לפני השטח מתנהל ביניהם כאמור קמפיין על קולות הימין-ימין קיצוני. בסביבת סמוטריץ' רואים בבן גביר פופוליסט חסר תקנה שעושה את ההון הפוליטי שלו רק מיחסי ציבור, בעוד שבסביבת בן גביר רואים בסמוטריץ' טרמפיסט שהצליח לקבל את מעמדו הבכיר בממשלה בזכות הקולות של בן גביר.
בן גביר עצמו החליט להוריד פרופיל בעימות המתוקשר. הודעת התגובה שלו הייתה חלבית להפליא, ממש לא מתאימה לסגנון המוכר שלו. "כשהילדים של כולנו מאוחדים בחזית, אנחנו חייבים להיות מאוחדים ולא להיגרר למתקפות אישיות", אמר, "הדברים של שר האוצר גורמים לשמאל לחכך ידיים בהנאה. למרות ההשתלחות מהשמאל ולצערי גם משותפים לדרך – אנחנו נמשיך בפרויקט כיתות הכוננות, חלוקת הנשקים והרתעת המחבלים בכלא בכל הכוח".
ואילו גורמים בעוצמה יהודית טוענים: אנחנו לא בקמפיין מול סמוטריץ' כי אין באמת קמפיין. זה לא כוחות. "הקנאה אוכלת אותו", אמר אחד הגורמים, "אנחנו עם 10 מנדטים בסקרים והוא בקושי מגרד את אחוז החסימה".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.07.24