אסון ערכי. במהלכו של חודש הקריאה העצוב ביותר שידענו זה שנים, עתיד השבוע לעלות למליאה בקריאה שנייה ושלישית החוק שמוביל השר מיקי זוהר לקיצוץ תקציב הספריות הציבוריות. וכך תוך כדי המלחמה על קיומנו, ניתן להכריז שהפסדנו במלחמה על הווייתנו, ושעם הספר הוא כבר לא עם הספר. כיוון שאם יתרחש האסון האורייני והערכי ששר התרבות והספורט מאיץ כנגד התחום שעליו הוא אמון – ויקוצצו מתקציב הספריות 12 מיליון השנה ושישה מיליון בשנה הבאה – תיווצר פגיעה אנושה בעיקר בתושבי הפריפריה, שם לא יוכלו הספריות לתפקד בלי הסיוע הקבוע בחוק מהמדינה.
1 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
(צילום: הרצל יוסף)
נגד הפריפריה. בשנת 2007 נחקק "חוק הספריות הציבוריות" שנועד להגן על הספריות מפני שינויים תקציביים, ונקבע שהמדינה תתמוך ב-50 אחוז מפעילותן, ובתמורה הן יפסיקו לגבות דמי מינוי ותשלום על פעילויות תרבות. מאז, יותר ממיליון משפחות ב-680 נקודות בארץ מוצאות בספרייה בית חם וחינמי שבו שואלים ספרים ורוכשים דעת, נהנים ללא עלות מפעילויות תרבות וממפגשי סופרים לילדים, מבוגרים ובני הגיל השלישי, ועבור סטודנטים ותלמידים זהו מקום למידה זמין. אבל כאשר על צוואר הספריות הציבוריות תונף מאכלת החוק החדש, יסבלו בעיקר תושבי הרשויות המוחלשות, שבהן לא יוכלו להקצות כספים לטיפוח הספריות, והן ילכו לאחור – מחשבים וציוד יתיישנו, ספרים חדשים לא יירכשו, פעילויות תרבות לא יגיעו לתושבים ומקום המפגש הקהילתי יגווע.
ניתן לחשוד שהחוק המתהווה ישית גם על תחום התרבות את תורת "היהלומים והרמזורים" החביבה על שרים בממשלה
דפים ויהלומים. ואם זה אינו מספיק, הרי שניתן לחשוד שהחוק המתהווה ישית גם על תחום התרבות את תורת "היהלומים והרמזורים" החביבה על שרים אחרים בממשלה, שכן כאשר עלה השר זוהר להודות בוועדת השרים לחקיקה על אישור החוק, תחת הסעיף שכותרתו יעילות מוגברת, אמר: "כהחלטת מדיניות של השר, תקציבי הספריות יועברו ישירות לרשויות המקומיות...", כלומר – עד היום תקציבי הספריות הועברו לכל ספרייה באמצעות מכרז שקוף, שוויוני ומקצועי, אולם לאחר שיעבור החוק יהיה השר הגורם המחליט איזה תקציב יעבור לאיזו ספרייה. השאלה על פי אילו קריטריונים יחליט וכיצד תשפיע הפוליטיקה על מדפי הספרים צריכה להטריד את כולנו. ועוד אמר זוהר: "השר יוסמך לקבוע שיעור השתתפות שונה לעניין חובת מימון המוטלת על רשות מקומית, וזאת בהתאם למאפייניה המיוחדים...". ואיך יסומנו אותם מאפיינים מיוחדים? האם ייקבעו במרכז הליכוד? או שגם ילדים שנולדו לבייס אחר יהיו רשאים להמשיך לקרוא?
למען המורשת. ומה עם שאר השרים? מה איתך השרה לשוויון חברתי, מאי גולן? אולי במקום לחפש כיסא קרוב לראש הממשלה, תואילי לדאוג שגם בפריפריה ימשיכו הילדים לקרוא ולרכוש דעת, ותבלמי את החוק הרע הזה? ומצופה גם מכם – שר החינוך יואב קיש ושר המורשת הרב עמיחי אליהו, שתעצרו את דהרתו של זוהר לרמיסת הספריות, כדי שכל ילדי ישראל יידעו לקרוא, ולא רק אלה המוגנים באוהלה של תורה. כך אולי נזכה להנחיל את מורשתנו המפוארת לדורות הבאים.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.07.24