לאחר חודשים ארוכים של לחימה ברצועת עזה, נאלצים לוחמי המילואים המשוחררים להתרגל למציאות חדשה. יוני סעדה, אב לעשרה ששירת 169 ימים במלחמה - 157 מהם ברציפות - סיפר כי "רק עכשיו אנחנו מתמודדים על ההשלכות, הפגיעה הכלכלית היא משמעותית".
3 צפייה בגלריה
yk13985851
yk13985851
"רק עכשיו מתמודדים עם ההשלכות". משפחת סעדה
(צילום: יעקב דניאל)
3 צפייה בגלריה
אוריה סעדה, בנו של יוני המילואימניק
אוריה סעדה, בנו של יוני המילואימניק
אוריה סעדה, בנו של יוני המילואימניק
סעדה מתגורר בבת עין עם אשתו ליטל ועשרת ילדיהם, בהם גם בנו אוריה המשרת כלוחם בחטיבת כפיר. בשבעה באוקטובר הוקפץ לגוש עציון, וכעת הוא ממתין לצו המילואים הבא. "במהלך הלחימה ביקשתי כמה פעמים הפסקה, אבל קיבלתי דחייה בגלל מחסור בכוח אדם", אמר. הוא סיפר כיצד נאלץ להשאיר מאחור מקרים מורכבים במסגרת עבודתו כפסיכותרפיסט בקלינקה פרטית: "מטופלים היו זקוקים לעזרה מיידית, כולל מקרים אובדניים. נאלצתי בהיעדרי להפנות את המקרים הדחופים למטפלים אחרים, ונשארתי עם 15 מטופלים בלבד".
נוסף על עבודתו בקליניקה, סעדה משמש גם כמנהל מוסדות חינוך "דרך האבות", מנהל החטיבה הצעירה של "מעיינות" בגוד עציון וכחבר בכיתת הכוננות של בת עין. "זה קונפליקט פנימי שהתמודדתי איתו. הבנתי שחייבים אותי בשטח, אבל גם בעבודה.
"תהליכים שניסיתי לקדם בחטיבה הצעירה אותה אני מנהל הוקפאו, וכרגע יש סבירות שלא נוכל לפתוח את החטיבה בשנה הבאה. נעדרתי תקופה ארוכה והורי התלמידים בבית הספר מרגישים שהדברים שהבוטחו להם לא מומשו. כפסיכותרפיסט התחלתי לפני פרוץ המלחמה בתהליך להקמת בית ספר להכשרת מטפלים. גם הוא הוקפא. עכשיו אני מנסה להתניע את זה מחדש בתקווה שאצליח", סיפר.
למרות הקושי הוא ביקש לחדד כי "המדינה תמכה בנו בפגיעה הכלכלית בתחילת המלחמה, אבל יש מחירים שאנחנו נאלצים לשלם גם עכשיו. זמן אבוד אנחנו משלימים בניסיון לצמצם פערים, אבל אף אחד לא ישלם לי על התקופה שאצטרך להשקיע בשיקום הקליניקה או יסייע בהלוואות שאיאלץ לקחת כדי להגיע ליעד. עם כל זאת חשוב לי להדגיש שגם בדיעבד הייתי עושה את מה שעשיתי בשם השליחות להגנת המדינה".

ניסה להציל את העסק - ונקרא לחזור לרפיח

אביבה ישראלי, בת 39 מתקוע, היא אשתו של רס"ר אביעד ישראל ששירת כ-220 ימי מילואים כחובש פלוגתי בגבעתי. יחד הם מגדלים ארבעה ילדים, ומפרנסים מעבודתה של אביבה כדולה ומחברת הקייטרינג "בייגל פלייס" שמנהל אביעד. "ב-7 באוקטובר הוא טס מהבית, הוא בדיוק מסוג האנשים שצריך בשטח בקו ראשון. שנינו עצמאים וזה מאוד מאוד קשה", סיפרה אביבה.
3 צפייה בגלריה
yk13985451
yk13985451
משפחת ישראלי
(צילום: איתמר פנחס)
רק לאחר כמעט חודשיים חזר אביעד להפוגה קצרה, במהלך הפסקת האש לשחרור חטופים - וישר לבר המצווה של בנם יאיר. "לא הרבה יכולים לספר שלמדו עם סבתא את סוף הפרשה לעלייה לתורה", אמרה אביבה. "אני תומכת באביעד ב-100%, ומעודדת אותו לעשות את התפקיד.
"כשהוא הוקפץ חשבתי 'איזה מזל שעברה כבר שנה מאז שתרם כליה, אחרת הוא היה משתגע בבית כי לא היה יכול להצטרף ללוחמים. מאז אותה שבת העסק שלו לא פעיל ועכשיו הוא בדיון במשרד האוצר כי העסק שלו קורס. באפריל, במהלך הפסקה שהייתה לו מהמילואים, הוא עשה מה שהוא יכול כדי להציל את העסק - אבל נקרא שוב לרפיח. אני כבר נאלצתי למשוך 200 אלף שקלים מהחשבון מכיוון שטרם קיבלתי את הפיצויים שמגיעים לנו מהמדינה", סיפרה.
היא הוסיפה כי "אני הולכת לישון לבד עם כל הדברים שמטרידים אותי, והילדים באותו מצב. כולנו כמשפחה מתמודדים עם האתגרים והמורכבויות. התחושה היא שיש בלאגן בצבא ובלאגן בבית ואנחנו חוזרים אחורה ל-6 באוקטובר מבחינת הפילוג בחברה. הכל אני יכולה לעשות אבל רק שזה לא יהיה לשווא".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.07.24