תושבי בת ים הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיפגע כהולכי רגל בתאונת דרכים, מבין תושבי כל הערים הגדולות בארץ. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמדדו את הערים שבהן יש יותר מ-50 אלף תושבים.
1 צפייה בגלריה
בת־ים, חיפה, תל־אביב, עפולה
בת־ים, חיפה, תל־אביב, עפולה
הרחובות המסוכנים ביותר. בבת ים מאשימים את הרכבת הקלה
(צילומים: יאיר שגיא, אלעד גרשגורן, טל שחר, אביגיל עוזי)
הערים הכי מסוכנות בארץ להולכי רגל
בין השנים 2023-2019 בת ים היא העיר שבה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בתאונות ביחס לגודל האוכלוסייה. על-פי הנתונים, 0.72 נפגעים בשנה על כל אלף תושבים, שהם 465 בני אדם בממוצע. במקום השני דורגה תל אביב-יפו עם ממוצא של 0.66 הולכי רגל שנפגעו מתוך כל אלף תושבים, ובמקום השלישי: עכו, עם ממוצע של 0.52. מעט מאחוריה דורגה עפולה, שגם בה נמדד ממוצע של 0.52, ואת החמישייה הראשונה סוגרת חיפה, עם ממוצע של 0.5 נפגעים על כל אלף תושבים.
רמת גן, חולון, נתניה, פתח תקווה וחדרה נמצאות אחריהן ברשימה, וראש העין סומנה כעיר הבטוחה ביותר להולכי רגל. בשנים הנבדקות היא זכתה למדידה הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות, עם ממוצע של 0.02 נפגעים לכל אלף תושבים.

האשמים? "אורחים" והרכבת הקלה

בתל אביב-יפו ובעפולה טענו כי המדד אינו מדויק מאחר שבכל יום מגיעים לשתי הערים "אורחים" רבים, שנכללים בחישוב כאילו היו תושבים. לתל אביב מגיעים כחצי מיליון תושבים מדי יום, ולעפולה כרבע מיליון, מה שמחזק את הטיעון של הערים. למרות זאת, מצבן בעייתי. ירושלים למשל, שנמצאת במקום ה-20 ברשימת הערים המסוכנות להולכי רגל, גדולה בהרבה מתל אביב - וגם היא קולטת "תיירים" מדי יום. כ-982 אלף תושבי קבע רשומים בעיר הבירה, בעוד שבתל אביב רשומים רק כ-474 אלף. 1,472 הולכי רגל נפגעו בירושלים בשנים המדוברות, ובתל אביב - שטענה כאמור למדד לא מדויק - נפגעו 1,575 הולכי רגל.
רכב פגע בהולכי רגל בתל אביב: 4 נפגעו, בהם אחד במצב אנוש
(צילום: נדב אבס)

בבת ים לעומת זאת, שם אין כמות מבקרים דומה לזו של תל אביב או עפולה, מאשימים את עבודות הרכבת הקלה. מהעירייה נמסר כי "לאורך השנים המדוברות, במהלך עבודות הרכבת הקלה, פנתה עיריית בת ים שוב ושוב למשרד התחבורה על מנת לשפר את סוגיית בטיחותם של הולכי הרגל באתרים הסמוכים לחפירות הרכבת. לאחרונה חלה התקדמות משמעותית בשל סיום העבודות והפעלתה של הרכבת, בנוסף לקידום של נתיבי תחבורה ציבוריים בטיחותיים יותר".
בעכו, השלישית ברשימה, לא הכחישו את התוצאות. "הנושא בראש סדר העדיפויות של העירייה, שפועלת בשיתוף פעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במטרה להגביר את המודעות, מקדמת שבילי אופניים ברחבי העיר, פועלת לשיפור התחבורה הציבורית ומגבירה את מערך הרמזורים במטרה לווסת את התנועה. כמו כן, בימים אלו נמצא מיזם המטרונית בשלבים מתקדמים והוא יתרום לשיפור תשתיות הכביש בעיר", נמסר.
מעיריית חיפה נמסר כי היא "העלתה את נושא הבטיחות בדרכים לראש סדר העדיפות העירוני, ובמסגרת זו מבוצעים שיפורי בטיחות ונגישות הכוללים רימזור של צמתים וצירים מרכזיים, חידוש תמרורים, הוספת מעקות בטיחות ועמודי חסימה להולכי רגל ולרכבים, חידוש והגברת תאורת הרחוב, התקנת פסי האטה, חידוש ושיפור מדרכות ועוד. לצד אלה מתקיימת פעילות חינוך והסברה לכלל הגילים, עם דגש מיוחד על התושבים הוותיקים. על-פי נתוני הרלב"ד, שנת 2022 הסתיימה ללא הרוגים בתאונות דרכים בחיפה".

הרחובות המסוכנים: בלפור בבת ים ויפת בתל אביב-יפו

ומה לגבי רחובות ספציפיים? עמותת "אור ירוק" ביקשה לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות" איפה היו הכי הרבה פגיעות בערים שכיכבו בראש הרשימה. רחוב בלפור בבת ים, הרחוב המרכזי והארוך ביותר, היה זה ש"זכה" לתואר הנכסף. בין השנים 2022-2020 נפגעו בו 19 בני אדם בתאונות. אחריו ברשימה: רחוב ירושלים עם 14 נפגעים, דרך בן גוריון עם 12 נפגעים ורחוב הנביאים עם 10 נפגעים.
בתל אביב-יפו הרחובות שסומנו כמסוכנים ביותר להולכי רגל הם רחוב יפת ודרך שלמה שבדרום העיר, עם 33 ו-18 נפגעים באותן שנים, בהתאמה. רחובות נוספים ש"מככבים" ברשימה האדומה בעיר: דיזנגוף עם 12 נפגעים, אצ"ל עם 11 נפגעים, הרברט סמואל עם 11 נפגעים, דרך בגין ודרך בן-צבי עם 10 נפגעים כל אחד. בעירייה הסבירו בתגובה כי "בניגוד לערים רבות אחרות, בתל אביב-יפו שמים דגש רב על נושא ההליכתיות ותושבים ומבקרים רבים מתנהלים בדרך זו".
רחוב חניתה בחיפה הוא המוביל בעיר מבחינת המסוכנות להולכי רגל, כאשר בין השנים 2022-2019 נפגעו בו 10 הולכי רגל. אחריו סומנו גם שדרות מוריה עם שבעה נפגעים, דרך יד לבנים עם שישה נפגעים ורחוב אח"י אילת שבו נפגעו חמישה הולכי רגל. בעפולה ובעכו הנתונים הרלוונטיים חסרים, אך הרחובות משה שרת בעפולה וחטיבת גולני בעכו מצוינים לרעה.
עם זאת, חשוב לציין כי יש כמובן קשר ישיר בין אורך הרחוב ומספר האנשים שעוברים בו בכל יום, לבין מספר התאונות שקורות בו, ולכן יש לקחת את הקשר בין מספר הנפגעים בכל רחוב למידת "מסוכנותו" בעירבון מוגבל.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מסר בתגובה: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נתנו עדיפות לכלי הרכב על חשבונם של הולכי הרגל במשך שנים, והתוצאות הקשות בהתאם. חייבים לשנות את סדר העדיפויות מהיסוד: יש לתכנן את תשתיות התחבורה העירוניות מנקודת מבטם ובטיחותם של הולכי הרגל. ככל שנפריד את הולכי הרגל מכלי הרכב, תחושת הבטיחות והביטחון האישי יגברו ויותר אנשים יבחרו לעשות שימוש ברגל על פני כלי רכב. שנת 2024 היא מהקטלניות בעשור האחרון להולכי הרגל, וזה מחייב את כלל הגורמים שאחראים על החיים שלנו בכביש להתעורר ולפעול למען הצלת חיי אדם".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.07.24