הכוחות הלוחמים, לבושים בגופייה צבאית ונוהגים בריינג'רים אזרחיים, "פלשו" לקיבוץ עמיר שבגליל העליון, מכמה נקודות במקביל. הם הסתערו על הקיבוץ, התפזרו בין בתיו וניסו לחטוף חיילים ולפלוש ל"כלבו", תוך שהם שואגים בערבית.
2 צפייה בגלריה
yk13985614
yk13985614
סיימו את התרגיל בהצלחה. חברי כיתת הכוננות של קיבוץ עמיר
(צילום: אביהו שפירא)
הכותרת
האסטרטגיה של נסראללה במלחמה
23:54
התרחיש הזה, למרבה המזל, לא היה חדירה אמיתית של מחבלים. הכוחות הפולשים היו חברי כיתת הכוננות של קיבוץ כפר בלום הסמוך, שביימו אויב במשחק המלחמה, כדי לתרגל את חברי הכוננות של קיבוץ עמיר.
במסגרת התרגיל קיבלו כוחות ההגנה המקומיים התרעות על חדירת כטב"מים מתאבדים, ועל שריפות כתוצאה מפגיעת רקטות בבתים שקרסו ושיש בהם לכודים. חברי כיתת הכוננות המקומית הוקפצו מהבית ובתוך דקות כבר התייצבו בעמדות ששובצו אליהן מבעוד מועד. שעה קלה לאחר מכן הם כבר חזרו כדי לאסוף את הילדים שסיימו את יום הלימודים במסגרות הקיץ של הקיבוץ, אחרי שנטרלו את הכוחות הפולשים.
עד 7 באוקטובר תיאור של תרגיל מושקע כזה היה נשמע אולי הזוי ותלוש, אבל עכשיו הוא לא מפתיע פה אף אחד. במיוחד כשאיש מבין לוחמי ההגנה המקומיים לא מתכוון להיות עוד מופתע. בהמשך היום היו אלה חברי קיבוץ עמיר ש'הסתערו' על כפר בלום, וניסו לעשות "בית ספר להגנת יישוב", לאותם כוחות שמוקדם יותר ניסו לאתגר אותם. את התרגיל הובילו מדריכי לוט"ר (לוחמה בטרור) מקצועיים של צה"ל.
"כשאנחנו עושים תרגילים ומאמנים זה את זה, זה יוצר שיתופי פעולה מדהימים", אומר ברק שפירא, רבש"צ (רכז ביטחון שוטף צבאי) קיבוץ עמיר. לפני תשעה חודשים הכוח שהוא עמד בראשו נראה אחרת לגמרי מהכוח הקרבי, המאומן והמצויד מכף רגל ועד ראש, שבו הוא כל כך גאה כעת. "התרגילים שאנחנו עושים פה גורמים לנו להתמודד עם טקטיקות שלא חשבנו בהכרח עליהן, מה שדורש מאיתנו כל הזמן להשתפר".
אחד מחברי כיתת הכוננות הוסיף: "התרגיל הזה הוכיח שוב עד כמה ההיכרות והתרגול בין השבילים והבתים שבהם אנחנו חיים, נותנים לנו תחושת הגנה כאשר הם עלולים להפוך לזירת לחימה חשופה לאויב".

מגייסים בלי הפסקה

במרחב פיקוד הצפון, מראש הנקרה ועד רמת הגולן, פרוסים 120 יישובים ובהם ערים, מועצות מקומיות, קיבוצים ומושבים. עד 7 באוקטובר קשה היה לגייס בהם מתנדבים שיסכימו להצטרף לכיתות הכוננות, שגם לא זכו לתשומת לב משמעותית ולציוד ראוי.
שומרים על הבית
ברבים מהיישובים לא היה כלל נשק זמין. בצבא ובמשרד הביטחון, לצד משרדי ממשלה ועמותות סיוע, שינו מאז את תמונת המציאות שנדמה שכבר רחוקה שנות אור מזו שהייתה עד שהתעוררנו למתקפת הטבח של חמאס בדרום, שדימתה את זו שהכינו בחיזבאללה במשך שנים. "הכפלנו את סדר הכוחות בכיתות הכוננות לפחות פי שניים, ואנחנו ממשיכים לגייס עוד תושבים לוחמים בני המקום ולאמן אותם", תיאר גורם צבאי בכיר בפיקוד הצפון. בכיתות הכוננות יש לא פחות מ-28 לוחמים בכיתה, ויותר מ-100 לוחמים ביישובים העירוניים.
למעשה בצה"ל כבר לא רואים בהן "כיתות כוננות", אלא פלוגות הגנה לוחמות של ממש, שבתוך כמה חודשים עברו מהפך משמעותי, וכוללות כיום לוחמים עם ציוד מלא ונשקים חדישים, במסגרת תוכנית ההצטיידות שזכתה לשם "משיב הרוח". לדברי הגורם הצבאי הבכיר: "בשלב הראשון, כל לוחם ב-41 היישובים הסמוכים ביותר לגבול קיבל ציוד בסיסי של נשק, קסדה טקטית ושכפ"ץ קרמי, מהטובים ביותר שקיימים בשוק והיישר מפסי הייצור. בשבועות הקרובים תימשך ההצטיידות. רק השבוע נקבל עוד יותר מ-1,000 רובי 'ערד' חדשים, כל צמד לוחמים מצויד במכשיר קשר מתקדם, ונמשיך לחלק אותם לכוחות שלנו ביישובים".
על-פי גורמי הצבא, המטרה היא ש"בסוף הדרך בכל יישוב יהיה כוח שייראה כמו מחלקת חי"ר קלה. הם לא יכבשו את הבופור, אבל בהחלט יהיו לוחמים מקצועיים".
קב"ט מטה אשר: "לא אתן לצבא לקחת חצי מהנשקים וחצי מהשכפ"צים ביישובים, והוא גם לא מתכוון לעשות זאת"
לצורך כך נבנתה לכל יישוב תוכנית מבצעית שאמורה לתת מענה לתרחישי ייחוס רבים, כשכבר נדמה שאין תרחיש שעלול להישמע מופרך מדי אחרי 7 באוקטובר. מפקד האוגדה חותם אישית על כל תוכנית מבצעית, שבה כל לוחם יודע את התפקיד שלו בכוח ובמענה הדרוש אל מול האיום.
הגורם הצבאי הבכיר סיפר שהוא מודע לביקורת ולרצון של הכוחות המקומיים לקבל עוד אמצעי לחימה וציוד מבצעי והסביר: "הצבא מחלק אמצעים תוך התחשבות בכלל הצרכים של היחידות ובתעדוף. אנחנו שמחים שבשטח מבקשים עוד ונשתדל לענות על כל הצרכים".
הוא לא רואה בגיוס התרומות העצמאי שעשו ביישובים מאז פרוץ המלחמה כנקודת חולשה של צה"ל. "אדרבה, כל מי שמוכן להשקיע מהונו בדברים שחשובים לו מעבר לקיים, זה מבורך".

לקבע את תמונת העתיד

בשבועות האחרונים מבקשים בפיקוד הצפון להוציא לרענון כוחות מכיתות הכוננות שניצבים על המשמרת בשירות מילואים פעיל מאז אוקטובר ומתחילים להישחק. ביישובים מאוד חוששים מהמהלך ומבקרים אותו, אך לדברי הבכיר מדובר בצעד הכרחי להחלפת כוחות לקראת אתגרי העתיד שעלולים להופיע ללא התרעה. "כמובן שאז מיד נגייס את כולם בחזרה", הסביר.
ישי עפרוני, קב"ט המועצה האזורית מטה אשר, שבגזרה המערבית של גבול לבנון, סבור שבמיוחד כעת, בחודשי הקיץ, "שימור הכוח ורענונו הוא משימה לא פחות חשובה משמירה בש"ג. כל עוד יש פה חיילים וצבא מסביבנו ואין מלחמה, אז עכשיו, בחופש הגדול, אנחנו רוצים שלוחמי כיתות הכוננות יצאו בחזרה למשפחות שלהם". עם זאת הוא הבהיר שניהול הכוחות נעשה על בסיס הערכות המצב והוא דינמי. לעת עתה רענון הכוחות בגליל הוקפא.
2 צפייה בגלריה
כיתת הכוננות של קיבוץ עמיר שבצפון
כיתת הכוננות של קיבוץ עמיר שבצפון
כיתת הכוננות של קיבוץ עמיר בסיום התרגיל
(צילום: אביהו שפירא)
חיילים וכיתות כוננות בקיבוצים בגליל, בתחילת המלחמה
(צילום: אביהו שפירא)

עפרוני התייחס גם להתנהלות בעבר ומדגיש שמה שהיה לא יהיה עוד: "לא אתן לצבא לקחת חצי מהנשקים וחצי מהשכפ"צים ביישובים, ולפי מה שאני מבין הוא גם לא מתכוון לעשות זאת".
תשעת החודשים האחרונים בצפון היו קשים ומורכבים הן לכוחות המילואים הרבים שהוצבו לאורך הגבול, ובטח ללוחמים בכוחות ההגנה על היישובים, שתושביהם נעקרו מהם ונתונים למתקפות חיזבאללה. רבים מרגישים כמו "ברווזים במטווח" שנראה לעיתים חסר תכלית. בדרג השטח נראה שלאיש אין ספק שאת המערכה שנכפתה עלינו נסיים רק כשכוחות צה"ל יחצו את הגדר ללבנון ויסירו בכוחות עצמם את האיום על חיי תושבי האזור. "כיתת הכוננות תפעל אז בעצימות אחרת לגמרי", הסביר דותן רוכמן, קב"ט המועצה האזורית גליל עליון. "צה"ל ברובו יצא קדימה והם יהיו אלה שיישארו מאחור ביישובים כדי לשמור על הבית".
אז איך תראה המלחמה ביישובים הסמוכים לגבול ומה יהיה אז תפקיד כיתות הכוננות? בצבא ובמועצות האזוריות מדברים על תפיסת אחריות שונה לגמרי מזו שמאפיינת את החודשים האחרונים: "זו לא תהיה עוד משימה כמו שמירה בשער, כשאפשר במקביל לשלב לימודים ושגרה מסוימת", תיאר רוכמן. "החבר'ה שלנו ייתנו מענה הרבה יותר עצים לנפילות טילים, לכיבוי שריפות ועוד".
בצה"ל מנסים גם לקבע כבר את תמונת העתיד הביטחונית ביישובים הסמוכים לגבול, ליום שאחרי המלחמה, כשכוחות החיזבאללה יורחקו ויוחלשו. "אחרי שכל זה יהיה מאחורינו, לכל החברים יהיה כבר נשק בבית וציוד מלא והם יקפצו מיד במקרה של ניסיון חדירה", הסביר רוכמן. "מערך המצלמות ואמצעי התצפית יגיבו ראשונים ויקפיצו את הכוחות. תרחישים כמו חדירת 1,000 מחבלי רדואן לא אמורים להיות עוד מציאותיים כלל. ראינו בקיבוצים כמו רעים, עין הבשור ועוד בעוטף עזה, שבמקרים שבהם אפילו שלושה חברי כיתת כוננות עם נשק תפסו עמדה נכונה והשיבו אש כמו שצריך, אז נוח'בה או לא נוח'בה – הם ברחו".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.07.24