כשחכמים רצו לתאר את המשמעות העמוקה של סדר נשים, שהוא אחד משישה סדרי משנה שעוסק בכוח של הבאת חיים לעולם ובכוח הקיום שלהם, הם קראו לו חוסן. מאז תקופת המשנה, העולם התקדם והשתנה. הודות לשורה ארוכה של מאבקים עיקשים, גם מעמדן של הנשים עבר ועדיין עובר שינויים גדולים. אחד מהשינויים האלו הוא מקומן של נשים במערך הלוחם של צה"ל. המאבק על זכותן של נשים לשרת ביחידות קרביות החל לפני הרבה מאוד שנים, והרצון להוכיח שהן מסוגלות ממש כמו כל לוחם, טנקיסט, טייס או שייט להילחם ולהגן על מדינת ישראל מוביל בכל פעם לפריצת דרך נוספת.
1 צפייה בגלריה
תצפיתניות בצה"ל
תצפיתניות בצה"ל
חיילות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )
עם הזמן הפך המאבק לשינוי מעמדן של הנשים לרצון ליצור שוויון מוחלט מול גברים. קידום מעמדן נעשה ביחס לגברים, ולכן המאבק הוא לאפשר לנשים להיות לוחמות בדיוק כמוהם. אין ספק שהמלחמה הנוכחית הוכיחה שנשים יודעות ויכולות להילחם. סיפורי הגבורה שלהן עוד יהדהדו לאורך ההיסטוריה, אבל המלחמה הזו גם הוכיחה שנשים הן לוחמות אמיצות לא רק בשדה הקרב. מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר תוכננה היטב. מטרתה העיקרית לא הייתה לפגוע ביישובי העוטף או במשתתפי הנובה, זו רק הייתה הדרך להגיע אליה. חמאס רצה להפחיד אותנו עד כדי שיתוק. הם רצו שנתייאש, שמרוב פחד ואימה פשוט נקום ונברח. הם רצו ועדיין רוצים לפגוע בחוסן שלנו. חמאס הבינו כבר מזמן שהם לא יצליחו לנצח אותנו בעזרת יתרון צבאי ולכן הפנו את עיקר המשאבים לרסק לנו את הרוח, הם רק לא ידעו שחוסן זה סדר נשים.
זו גבורתן של האימהות השכולות והאלמנות שקוברות את היקר להן מכל והן עומדות זקופות ונחושות למרות שהן שבורות מבפנים
המלחמה הזו מגלה שוב ושוב את עוצמתן הייחודית של נשים. עוצמתן של הלוחמות ששולחות את הבנים והבעלים שלהן להילחם בשדה הקרב למען מדינת ישראל. זאת בידיעה שהן עלולות לשלם מחיר כבד בזמן שהן נשארות להילחם לבד בבית ובעוד אלף חזיתות אחרות בו-זמנית. זו גבורתן של האימהות השכולות והאלמנות שקוברות את היקר להן מכל והן עומדות זקופות ונחושות למרות שהן שבורות מבפנים. ההספדים העוצמתיים שלהן מושמעים שוב ושוב. מי שפוגש אותן במהלך השבעה נדהם לגלות לביאות שיודעות לבכות אבל הן מלאות בכוחות. נופלות וקמות ולא מוותרות. חורשות את הארץ לאורכה ולרוחבה, מחזקות, מעודדות, תומכות. חלקן גם מגיעות לקהילות יהודיות מעבר לים. גם שם מבינים שהן מלאות בעוצמה נדירה ומבקשים לשאוב מהן כוח.
הן מתראיינות, כותבות, מעבירות שיעורים או הרצאות וגם עוטפות באהבה את השותפות החדשות. לכאורה כבר מזמן נגמר להן הכוח, אבל הן מטעינות את כולם באנרגיית חיים. גם כשהלוחמים שלהן נפלו בשדה הקרב, הן ממשיכות להילחם במערכה הקשה על החוסן. למרות השנים הרבות שחלפו מאז ימי המשנה, ההגדרה של חז"ל ממשיכה להדהד במלוא עוצמתה. חוסן זה סדר נשים. לא צריך להיאבק על זה בבג"ץ, זה פורץ החוצה מעצמו. זה הכוח המיוחד של הנשים בעם ישראל – כוח הבאת החיים, הכוח להיאבק על החיים והכוח להמשיך ולקיים את החיים גם כשהם נגמרים.
פורסם לראשונה: 00:00, 04.07.24