חזית נוספת במאבק החריף שבין צה"ל וקהילת המודיעין ללשכת ראש הממשלה ונתניהו: גורמים בכירים במערכת הביטחון, מארגונים ויחידות שונות, הביעו אתמול (יום רביעי) זעם רב בגין כוונה לסכל כל אפשרות לעסקת חטופים. הגורמים הביעו כעס נוסף על ההודעה שהופצה אתמול ממשרד ראש הממשלה לכמה עיתונאים, היוצאת בחריפות נגד תשובת חמאס להצעת ישראל, כאילו אין בה דבר חדש, ועל כך שהיא מובאת כביכול מפי "גורם ביטחוני" - אף שכל הגורמים הביטחוניים הנוגעים במו"מ לעסקה אפשרית עם חמאס אומרים כי כלל לא ידעו על ההודעה, שלא לדבר על כך שאישרו אותה.
1 צפייה בגלריה
yk13987833
yk13987833
הפגנה לשחרור חטופים
(צילום: Amir Levy , גטי אימג'ס)
שני האירועים התרחשו לפני ההודעה אמש על כך שהתקבלה תשובת חמאס בנושא עסקת חטופים. בהודעת משרד ראש הממשלה בשם המוסד צוין: "המתווכות העבירו לצוות המו"מ את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה".
מאחורי הקלעים התרחשה דרמה: בשעות הערב, כשהתקבלה תשובת חמאס, אמרו בכירים במערכת הביטחון את ההפך ממה שהודעת משרד ראש הממשלה ניסתה לייחס להם כמה שעות קודם לכן. הם קבעו כי תגובת חמאס היא מתווה טוב, שממנו ניתן להזניק מו”מ בואכה עסקה.

הנאום שהעלה חשד

ראשית הדרמה שלשום: הגורמים טוענים כי לשכת רה"מ וגורמים קיצוניים בקבינט חברו יחד עוד לפני שחמאס בכלל נתן את תשובתו להצעה הקטארית האחרונה, כדי לא להשאיר שום אפשרות, לסכל אותה ולסתום את הגולל על הסיכוי להגיע לשחרור של ישראלים מרצועת עזה בעתיד הנראה לעין.
ביום שלישי בשבוע שעבר פגש ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני את בכירי חמאס שנמצאים בדוחא. הוא הציע להם ניסוחים אלטרנטיביים כדי להתגבר על הסעיפים הקשים שעדיין נותרו במחלוקת עם ישראל. ארגון הטרור עוד לא העביר אז את תשובתו, אך כאמור בישראל הייתה הערכה כי חמאס עומד לתת תשובה חיובית, או לפחות יחסית חיובית.
שלשום בערב, בעת נאום בשדרות, הפתיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את בכירי מערכת הביטחון, כאשר טען בין היתר: "אני אומר לכם באחריות, אנחנו רואים עוד ועוד סימני שבירה בחמאס, עוד ועוד גורמים ומפקדים בחמאס מרגישים שהם לפני הסוף. לא אתפלא אם פתאום, אחרי חודשים של סרבנות, סינוואר ישיב בחיוב על ההצעה שקיבל לעסקה, כי הוא בפאניקה ומבין שאנחנו קרובים לניצחון וירצה להציל את עצמו ואת שלטון חמאס בעזה. דווקא לכן זה לא הזמן לעצור. זה לא הזמן להוריד את הרגל מהגז. זה הזמן להכניס עוד כוחות ולהגביר את הלחץ הצבאי".
אחד הגורמים הבקיאים ביותר במו"מ אמר בעקבות הדברים: "הרי זו מקריות מופלאה ששעות ספורות אחרי שבישראל העריכו כי חמאס ייתן תשובה בעלת גוון חיובי, סמוטריץ' – שכבר הוכיח בעבר ידע על התפתחויות צפויות במו"מ ועשה הכל כדי לסכל אותן – פתאום יוצא עם הצהרה שיודעת לחזות את העתיד, כפי שאמש אכן התברר כתחזית מדויקת, ואז אומר שצריך לעשות הכל כדי למנוע את העתיד הזה".

ההודעה המוזרה

העימות הבא על המו"מ שעוד לא התחדש הגיע פחות מיממה לאחר מכן. הגורמים העוסקים במו"מ הופתעו אתמול כאשר כלי תקשורת בישראל החלו לצטט גורם ביטחוני שטען: "חמאס ממשיך להתעקש על סעיף עקרוני במתווה שימנע מישראל לחזור להילחם לאחר שלב א', דבר שאינו מקובל על ישראל. ישנם פערים נוספים שעדיין לא נסגרו. ישראל תמשיך במו"מ תוך כדי לחץ צבאי ומדיני כדי להביא לשחרור 120 חטופינו, החיים והחללים".
במערכת הביטחון ובקהילת המודיעין הופתעו מההודעה משום שלא פורסמה מטעמם, ובוודאי שלא על דעתם. בדיקה העלתה כי לשכת רה"מ היא שהוציאה את ההודעה, ודרשה לייחס אותה לגורם ביטחוני, כאילו יצאה ממערכת הביטחון. לשכת רה"מ טענה, אף שאין בלשכה אף "גורם ביטחוני", זולת המזכיר הצבאי שלא יכול להוציא הודעות מסוג זה, כי ההודעה הייתה על דעת מערכת הביטחון. אלא שכל הגורמים העוסקים במו"מ הכחישו זאת.
אחד הבכירים העוסק במו"מ אמר שאין להתפלא אם שני האירועים לא מנותקים זה מזה ותכליתם לסכל אפילו אפשרות של חידוש המגעים לעסקה.
גורם אחר, באמת גורם ביטחוני, גם הוא מהבקיאים ביותר במגעים לעסקה, נשמע אמש מודאג מאוד. קשה לזכור בהיסטוריה שגורמים במערכת הביטחון דיברו כך על המפקד העליון שלהם: "חמאס נתן תשובה טובה, אפשר מחר לפתוח במו"מ בואכה עסקה, אבל כעת אין איזנקוט או גנץ שידרשו לכנס קבינט מלחמה, שכלל לא קיים. נתניהו יכול להחליט שלא לכנס את הקבינט, או שהוא לא יאשר לצוות לצאת לדוחא לנהל מו"מ. אי-אפשר להפריז בחומרה של הסיטואציה: יש מצב שהחטופים יוקרבו כי הוא רוצה למשוך זמן עד אחרי סיום המושב והנאום בקונגרס".
פורסם לראשונה: 00:14, 04.07.24