למערכת הביטחון לא היו אשליות בנוגע לתגובת חיזבאללה על חיסולו שלשום של מוחמד נעמה, מבכירי הגנרלים בארגון הטרור הלבנוני. בפיקוד הצפון, שהוביל את הפעולה המוצלחת במרחב צור, חזו כמעט במדויק את מה שיקרה, וגם המטה הכללי, שר הביטחון וראש הממשלה ידעו את ההשלכות לפני שניתן האישור הסופי.
ואכן, חיזבאללה לא חסך באמצעים: 150 רקטות ו-15 כטב"מים שוגרו וגרמו למותו של חייל מילואים וכן להכנסתם של עשרות אלפי אזרחים ואזרחיות מיישובים שלא פונו למקלטים. זה לא "יום קרב עצים" אלא מלחמה. מוגבלת, אבל מלחמה.
התמונות של נעמה עם קאסם סולימאני וגם ההלוויה המכובדת שנערכה לו מעידים על חשיבותו בהיררכיית הרשע של חיזבאללה. כשהדובר המרכזי בטקס ההבאה למנוחות הוא האשם ספי א-דין, יד ימינו של חסן נסראללה, אפשר להבין שהנ"ל לא היה פיון בלוח השחמט של המזכ"ל.
ובכל זאת, מותר לתהות האם החיסול היה נחוץ ואיזו תועלת הוא הניב ביחס למחיר, ועוד בנקודת הזמן הרגישה ביותר שאנו נמצאים בה בכל החזיתות. אכן, נעמה הוא מפקד רב-השפעה ומנוסה, "מוקד ידע" כמו שנהוג להגיד עליו ועל שכמותו בתיקי המודיעין. אבל בתי הקברות מלאים באנשים שחשבו שאין להם תחליף, ונעמה הוא עדיין לא עימאד מורנייה, סולימאני או נסראללה עצמו. תפקיד הארגון לא יושפע ממותו, המבורך לכשעצמו. האם המחיר היה שווה? ספק רב.
3 צפייה בגלריה
yk13989017
yk13989017
צילום: אפי שריר
אמנם נסראללה כבר הזהיר את אנשיו שהם חשופים לאחר מספר חיסולים, ולפי הדיווח ב"א-שרק אל-אווסט" דרש מהם לא לנוע עם טלפונים סלולריים, וסביר להניח שהוא חטף קריזה לאחר שהתברר שהקפדה על נהלים זה לא הפורטה של הארגון. אולם זה לא מה שמשפיע על הירי ואף מגביר אותו. לכן יש בכירים בצה"ל הסבורים שעם מחירון כזה עדיף לקזז יכולות.
בצמרת צה"ל חושבים אחרת, ואלו היו הקולות שהכריעו. לשיטתם, "אי-אפשר שהתגובה של חיזבאללה תשתק אותנו מלפגוע בו. אנחנו מוכנים לקחת סיכונים מחושבים כדי לפגוע בהנהגת הארגון ויש לנו עוד בכירים על הכוונת. החיסול הזה הוא אמירה שאנחנו נחושים", מסבירים הגורמים, "הפגנו יכולת חדירה מודיעינית, פגענו בהם קשות ונדע להתמודד עם התגובות. הם לא דמיינו שנהרוג להם את שני הבכירים, אבו-טאלב ואבו-נעמה ובחודש אחד".
ועל אף שהעשן המיתמר משני צידי הגבול מלמד אחרת, אופציית ההסדרה היא עדיין המועדפת הן בישראל והן בחיזבאללה, אם כי הכל תלוי מאוד במה שיקרה בזירה הדרומית. בהיבט הזה נרשמה לראשונה זה זמן התקדמות במגעים (על "אופטימיות" קשה לדבר כבר אחרי כל כך הרבה אכזבות) ואישור של ראש הממשלה להוציא משלחת ישראלית לחידוש השיחות.
3 צפייה בגלריה
yk13989253
yk13989253
מוחמד נעמה
במערכת הביטחון (צה"ל, שב"כ ומוסד) ובלשכת השר גלנט שוררת אחידות דעים מוחלטת: תשובת חמאס היא פתח להתקדמות. נותרה רק חידת נתניהו, שלשכתו מיהרה שלשום לצנן באמצעות תדרוך של "גורם ביטחוני" (בתקווה ש"גורם מדיני" לא נעלב), אבל כאמור המשלחת קיבלה אישור לצאת והקלפים נשמרים קרוב לחזה.
עתיד סבב השיחות הזה גורלי במיוחד: הפסקת אש ושחרור חטופים וחטופות יכול להביא בסבירות לא מבוטלת לרגיעה בצפון. אחרת, ישראל תצטרך להחזיר את התושבים והתושבות הביתה באמצעות הפעלת כוח
עתיד סבב השיחות הזה גורלי במיוחד: הפסקת אש ושחרור חטופים וחטופות יכול להביא בסבירות לא מבוטלת לרגיעה בצפון. אחרת, ישראל תצטרך להחזיר את התושבים והתושבות הביתה באמצעות הפעלת כוח. חשוב לשים לב ללחץ הגובר מתוך לבנון על חיזבאללה להגיע להפסקת אש, מה שמגביר את האמון בהצלחת התיווך של עמוס הוכשטיין, אבל כרגיל במחוזותינו, יש לזכור שבניינים חזקים בהרבה ממגדל הקלפים הרעוע הזה מתפרקים תוך שניות.
פורסם לראשונה: 00:00, 05.07.24