מעט מדי, מאוחר מדי: היום תעלה לישיבת הממשלה תוכנית להעצמה ולפיתוח חברתי-כלכלי ביישובים הדרוזיים ברמת הגולן לשנת 2024, ותוכנית נוספת ליישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בגליל ובכרמל. אלא שברחוב הדרוזי לא ממש מבינים למה התקצוב השוטף שלהם צריך לעבור מסכת בירוקרטית מסועפת וקשה: מדובר במגזר היחיד במדינה בלי תקציב לתוכנית חומש, שתכליתה לגשר על פערים קיימים.
מחאת העדה הדרוזית מחוץ למשרד רה"מ לפני שבוע
(צילום: אלכס גמבורג)

1 צפייה בגלריה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
מחאת הדרוזים מחוץ לישיבת הממשלה
"הרשויות במצב קטסטרופלי". מחאת הדרוזים בבירה
(צילום: אלכס גמבורג)
"במקום שיחילו את התוכנית בינואר היא תתחיל רק ביולי, ואני מקווה מאוד שבתוך שבועיים היא גם תצא לפועל. אם היא תאושר ללא העברת תקציבים, כמובן שאין לה שום משמעות", אמר יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות ג'אבר ג'דבן, וחידד: "הכסף שיועבר הולך להסרת חסמים, כיסוי גירעונות, למלגות, למאצ'ינג ולפרויקטים. אם אין כסף שוטף אין פרויקטים חדשים ולכן הרשויות הדרוזיות נמצאות במצב קטסטרופלי".
ד"ר תאיר קיזל, ראש עיריית מרר, אמר כי מדובר באקמול ליישובים הדרוזיים: "אי-אפשר להכחיש שקיבלנו השנה תקציב תוספתי מועט. מדובר בכדור הרגעה שלא יהיו הפגנות וחסימות לשנה בלבד. אין לנו תוכנית חומש ואי-אפשר לפתור מצוקות רציניות עם התקציב הזה".
רק לפני שבוע יצאו ראשי רשויות מהחברה הדרוזית להפגין מול משרד ראש הממשלה בדרישה לטפל במצוקות הקשות בתכנון ובבנייה, בעיות חיבורי החשמל והסדרת בנייה לא חוקית בישובים הדרוזיים. נכון להיום ישנם יותר מעשרת אלפים בתים שמחוברים לחשמל פיראטי, לצד אי-הסדרת הבנייה בשל מחסור בתקציבי תכנון ובנייה.
בשבוע שעבר ערך שר הפנים משה ארבל במתחם קבר הנביא שועייב (יתרו) כנס משמעותי בנושא תכנון ובנייה ביישובים הדרוזיים והצ'רקסיים, בהשתתפות המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית השייח' מואפק טריף. בכנס נדונו החסמים הרבים והמורכבים שקיימים בנושא התכנון ונערך שיח פתוח על פתרונות מעשיים להסרתם.