על רחבת המסדרים בפיקוד המרכז יתקיים היום (שני) טקס החלפת המפקד. האלוף יהודה פוקס יסיים את תפקידו ויפרוש מצה"ל אחרי 37 שנים, ואת האחריות על הפיקוד יקבל האלוף אבי בלוט, מי שהיה עד לפני כמה חודשים מפקד אוגדת איו"ש.
2 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, תת-אלוף אבי בלוט
מפקד פיקוד המרכז הנכנס, אבי בלוט
(צילום: דובר צה"ל)
מאז שהממשלה החדשה נכנסה לתפקידה, אלוף הפיקוד הפך לתפקיד המורכב ביותר בצה"ל. שרי הימין מנסים לשנות את המציאות מעבר לקו הירוק, נוגסים יותר ויותר בסמכויות הצבא ודורשים יד חזקה נגד הפלסטינים לצד גישה סלחנית כלפי עבירות שמבצעים כלפיהם צעירים קיצוניים. מצד שני, ההוראה שמקבל אלוף פיקוד המרכז מהמטכ"ל היא לעשות הכל כדי שלא תתפרץ אינתיפאדה חדשה - או גל טרור משמעותי - בעיקר בעת הזאת.

האלוף המאובטח

במשך תשעת חודשי המלחמה הצליח האלוף פוקס לשמור על הגזרה מלהתפוצץ. נכון, היו פיגועים, אך לא נרשמו עימותים והפרות סדר המוניות. במקביל, פוקס הוא אחד האלופים המותקפים ביותר בהתיישבות. הוא קיבל הרבה ביקורת על "המדיניות המכילה" שלו בכל הקשור לטרור ביו"ש לפני המלחמה. הוא גם האלוף שאובטח הכי הרבה זמן מחשש לפגיעה מצד יהודים קיצוניים.
יש לציין כי בשנים 2022-2020 חלה עלייה משמעותית בטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון. צה"ל בעיקר הגיב, אך עד "שובר גלים" במרץ 2022, שמטרתו העיקרית הייתה לעקור את הטרור מצפון השומרון, המבצעים היו קטנים. בקיץ 2022 החלה תשתית הטרור "גוב האריות" בשכם להרים ראש, וביצעה עשרות פיגועים קשים. ברצף של פעולות חוסלו בכירי התשתית, אך עדיין היו טענות כי צה"ל לא פעל באופן מספיק אגרסיבי.
גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי פוקס ובלוט דווקא דחפו בכל פורום אפשרי לצאת לפעילויות התקפיות בלב המחנות, אך הדרג המדיני מנע זאת. רק בקיץ של 2023 יצא צה"ל למבצע "בית וגן" בלב מחנה הפליטים ג'נין, ורשם בו הישגים גדולים.
2 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס בתחקיר ראשוני עם מפקד החטיבה
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס בתחקיר ראשוני עם מפקד החטיבה
מפקד פיקוד המרכז היוצא, אלוף יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל)
מתנחלים צועדים למאחז חומש
(צילום: ישיבת חומש, הצלה יו"ש)

מאז שפרצה מלחמת חרבות ברזל השתנתה המגמה באופן מהותי. צה"ל פועל כיום ביו"ש בצורה אגרסיבית ביותר, כולל שימוש בשלל יכולות כמו סיכולים מהאוויר, מבצעים ארוכים, איסוף מודיעיני, פשיטות ומאות רבות של עצורים. אך כל זה לא מונע מהביקורת להמשיך. ראשי ההתיישבות טוענים כי פוקס נתן לגדודי הטרור לקום ולהתבסס במחנות הפליטים, אליהם נמנע מלהיכנס במשך חודשים ארוכים – ועכשיו הוא נאלץ לטפל בבעיה שאפשר היה לצמצם מראש.
גם יחסיו של פוקס עם המתנחלים היו מורכבים. הוא עורר את זעמם כשחתם על צווי מעצר מינהליים נגד צעירים יהודים שנחשדו בביצוע פעולות תג מחיר, וגם אסר לשנע את מבני הישיבה בחומש. הפיקוד שלו תירגל תרחיש של פשיעה לאומנית שבו מתנחלים חוטפים פלסטיני. הם טענו כי האלוף מעדיף לשמור על מרקם החיים של הפלסטינים ופותח עבורם צירי תנועה שמהם מגיע טרור, במקום לדאוג לביטחון התושבים היהודים.
בשנה האחרונה החלו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשיו לנגוס בסמכויות המינהל האזרחי, מה שהשפיע ישירות על יכולתו של פוקס לפעול במישורים מסוימים ויצר מחלוקות בינו לבין שרי הימין. הוא גם משאיר אחריו מערכת יחסים עכורה מול משטרת מחוז ש"י, עליה נכתב בתחקיר "7 ימים": מקורביו טוענים כי "רוחו" של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מרחפת מעל פעילות המחוז, ובכל הקשור לפשיעה לאומנית יהודית אין ממש אכיפה. טענה דומה עלתה גם בשב"כ.
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד, שלפני כשנה תקף את פוקס וטען כי הוא "מתעדף חופש תנועה פלסטיני על פני ביטחון לישראלים", אמר הבוקר בריאיון ל-ynet כי "אנחנו עדיין חיים בקונספציה שביו"ש הכול בסדר. אני מקווה מאד שאלוף הפיקוד הנכנס יפקח על המערכת ויתפקח בעצמו".

האלוף מבנימין

האלוף אבי בלוט הוא בשר מבשרה של ההתיישבות. הוא גדל בבנימין, שם משפחתו עדיין מתגוררת, והוא מוכר מאוד כמעט בכל החוגים בהתנחלויות. העובדה שרק לפני חודשים בודדים סיים לפקד על אוגדת איו"ש נותנת לו יתרון משמעותי, אך כל אלה לא הופכים אותו לחסין מביקורת.
ריאיון עם ח"כ אביחי בוארון, הליכוד
(צילום: ליאור שרון)

בלוט, שנחשב לקצין מאוד התקפי, חד וחותר למגע, ייאלץ להמשיך ולקיים את ההנחייה הברורה של המטכ"ל: לשמור על כך שיהודה ושומרון יישארו גזרה משנית ולא לגרור את השטח לאינתיפאדה. זאת בתקופה שבה איום המטענים גדל; ארגוני טרור שנתמכים על ידי איראן מנסים להבעיר את השטח ולייצר רצף של פיגועים. הטיפול בגדודי הטרור בלב המחנות רחוק מלהסתיים ונראה כי הם לומדים את צה"ל ומנסים לשפר יכולות כל העת. בנוסף, הטרור העממי הפלסטיני עלול לפרוץ בכל רגע. כאשר לפי מערכת הביטחון אחד הגורמים לכך הוא הפגיעה בכלכלה הפלסטינית והאיסור המתמשך על כניסת פועלים לעבודה בתוך שטח ישראל.
הוא יצטרך להתמודד עם דברים כמו טיפול ישיר בפשיעה לאומנית וחתימה על צווי מעצר מינהליים, שיקום מערכת היחסים מול ימ"ר ש"י - ובכלל, שיקום האמון בין פיקוד המרכז להתיישבות. בלוט גם יצטרך להתמודד עם השינויים התכופים בתוך המינהל האזרחי. סמוטריץ' וסטרוק שועטים קדימה ומשנים את המציאות ביו"ש. הם אמנם מתעסקים בבנייה והנחיות משפטיות אבל ביו”ש הכל קשור לביטחון.
ככל שהימים יחלפו הדיונים יהפכו דחופים יותר, וייתכן שגם ההתנגשויות. גם אם בלוט ינקוט בגישה אחרת, הוא בסופו של דבר יצטרך להתעסק בפינויי מאחזים וגם בביקורת על פעילות התקפית אם חלילה יהיו פיגועים. הוא מודע לכך, מכיר את הגזרה מקרוב, אבל עדיין קשה להגיד איך תיראה הקדנציה שלו. מעל הכל יצטרך בלוט להתמודד עם מציאות ביטחונית רגישה, והאפשרות שחלומם של חמאס ואיראן להתפוצצות הזירה יתממש חלילה.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.07.24