הפרסומים האחרונים שלפיהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמשמש במקביל גם כשר נוסף במשרד הביטחון, כבר נישל את המינהל האזרחי מסמכויותיו והותיר אותן ריקות מתוכן, הביאו את תת-אלוף הישאם אבראהים, שנכנס לאחרונה לתפקיד ראש המינהל האזרחי, לקיים שיחה עם אנשים במטרה לשרטט את קווי הפעולה של המינהל האזרחי תחת פיקודו.
"אני מדבר על הסיפור התקשורתי שעולה בשבועיים האחרונים מדיווחים כאלה ואחרים, לגבי רלוונטיות המינהל האזרחי וביחס לדברים ולעבודות שהתבצעו והסכמים קואליציוניים כאלה ואחרים, ואפשר להמשיך ולצבוע את זה במילים יפות", אמר תא"ל אבראהים בשיחה שהקלטתה הגיעה לידי ynet ו"ידיעות אחרונות". "אני כבר אומר בפתיח", הבהיר תא"ל אבראהים, "המינהל האזרחי פה כדי להישאר, והוא רלוונטי יותר מאי פעם. אי אפשר בלי המינהל, לא לאוכלוסייה המקומית ולא למתיישבים. היחידים שמסוגלים לאפשר מרקם חיים להתיישבות ולאוכלוסייה המקומית הם המינהל האזרחי. המינהל לא יופרט ואינו מופרט". האזינו (ההקלטה המלאה - בסוף הכתבה):
הקלטות הישאם אבראהים

ראש המינהל החדש, כך נראה על פי השיחה, מודע היטב לסערה שהתעוררה, בעיקר סביב מינויו של סגן אזרחי לראש המינהל, מינוי שעליו הוסכם בהסכמים הקואליציוניים בין הציונות הדתית לבין הליכוד.
בעקבות הסכמים אלה מינה השר סמוטריץ' לפני כמה שבועות את הלל רוט, מטעמו, לסגן המינהל האזרחי. בשיחות סגורות מסבירים אנשיו של סמוטריץ' שרוט כפוף למינהלת ההסדרה, שאותה הקים השר ומהווה דרג מדיני. בהקלטה שנחשפה לאחרונה ב"טיימס" וב-ynet נשמע סמוטריץ' אומר: "יש סגן ראש מינהל אזרחי שהוא אזרח, עובד משרד הביטחון, כפוף לא לראש המינהל האזרחי, לא לאלוף הפיקוד, כפוף למינהלת האזרחית. קיבל ישירות מראש המינהל האצלה של כל הסמכויות, כל החקיקה והפרטים המשפטיים. גם על זה היו הרבה מאבקים, אבל יש צו אלוף שנחתם, הסמכה של סגן ראש המינהל האזרחי על כל הסמכויות האזרחיות".
אלא שבניגוד לדברים, בשיחה עם אנשים נשמע תא"ל אבראהים ברור מאוד לגבי הסמכויות וגבולות הגזרה. "כרגע הפעולה שנעשתה היא שמונה סגן אזרחי למינהל האזרחי", הסביר. "הוא סגן אזרחי לראש המינהל. הוא הסגן שלי. אני ראש המינהל, כל מה שקורה ביו"ש הוא תחת אחריותי ובאישורי".
1 צפייה בגלריה
הישאם איברהים ובצלאל סמוטריץ'
הישאם איברהים ובצלאל סמוטריץ'
הישאם איברהים ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
עם זאת, תא"ל אבראהים הדגיש שלפני הכל הוא איש צבא. "אני כפוף לערך הממלכתיות", הסביר. "אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה, אנחנו גוף צבאי. אנחנו לא עוסקים בהסכם קואליציוני כזה או אחר. זה לא ענייננו. במדינה דמוקרטית יש מדינה ולמדינה יש צבא, ואנחנו במדינה דמוקרטית ויש נבחרי ציבור ומי שקובע את המדיניות היא הממשלה. אנחנו כפופים למדיניות של הממשלה, אנחנו לא קובעים את המדיניות. תהיה לנו דעה ממלכתית מקצועית ודעה אמיצה ביחס להחלטות כאלה ואחרות, ואנחנו נשמיע אותה, ולא דרך שליחים.
"אני אדבר עם אנשים בשיחות סגורות, ואם יש החלטה שיש בה פוטנציאל לפגוע בהגדרה שזירת יו"ש צריכה להיות זירה משנית, אני יודע להגיד למקבל ההחלטה שהוא טועה, בצורה הכי ממלכתית שיש, הכי מקצועית שיש. אם התקבלה דעתי – מה טוב. אם לא התקבלה דעתי, יש מדינה, יש ממשלה, ואני אעשה את ההחלטה שלהם כאילו קיבלתי אותה בעצמי. ככה עשיתי מיומי הראשון בצה"ל".
סמוטריץ' על תוכניתו לסיפוח אזרחי ביו"ש

בשיחה ביקש תא"ל אבראהים מאנשיו שלא יתרגשו מתדרוכים שמגיעים מגורמים פוליטיים. "אני ראש המינהל האזרחי והדברים שמתבצעים ושומעים אותם (מינוי סגן אזרחי, מהפכת הבנייה של סמוטריץ', אישורי מאחזים וכו' – א.ב.ק) עליי הם לא משפיעים. אני מבקש שזה לא ישפיע גם עליכם. אף אחד לא יגיד לאנשים שנמצאים כאן כמה הם רלוונטיים או כמה הם חשובים. לא יהיה פה גוף אחר שיידע לעשות את מה שאתם עושים. לכן אני מבקש, השיח הוא שיח מקצועי וממלכתי ולא שיח רכלני.
"לא כל מה שאתם שומעים בתקשורת הוא קרוב לאמת. כל אחד צריך לדבר למי שהוא קרוב אליו, ונציגי ציבור, כל אחד מדבר לבייס שלו. זה לא אומר שכל מה שנאמר בתקשורת זה נכון. לפעמים האמת והמציאות הפוכות לחלוטין. כמי שנלחם בכל מלחמות ישראל מאז שאני חייל, כולל המלחמה האחרונה, וכמי שאיבד חיילים, מפקדים ופקודים ובכל פינה במדינה הזאת יש לי סיפור, אני עדיין רלוונטי ואני יודע מה מקומי בארגון הזה. אני המפקד של הארגון הזה, והסגנים שלי כפופים אליי.
"תנו לי בחדרי חדרים לנהל את האירועים. ממני לא תשמעו מילה רעה על אף אחד ולא חוסר ממלכתיות. אל תתרגשו ממה שכותבים ותמשיכו לעשות את העבודה שלכם". ראוי לציין שבמהלך החודשים האחרונים נחשפו לא מעט החלטות ושינויים דרמטיים שאותם מבצע סמוטריץ' במינהל האזרחי, כאשר מטרת העל שלו היא לרוקן אותו מתוכן ולהעביר את סמכויותיו לאנשי מינהלת ההסדרה שהקים.
בשיחה שקיים עם אנשים נראה שראש המינהל החדש משרטט את גבולות הגזרה שלו ומציג את מטרתו העיקרית, כפי שהוגדרה לו, לשמר את זירת איו"ש כזירה משנית כך שלא תסלים.
מהמינהל האזרחי נמסר: "מדובר בהקלטה ערוכה ומגמתית מתוך שיחה פיקודית ופנימית שנערכה לחיילי וקציני המנהל האזרחי. צר לנו כי הכתב בחר לפרסם מידע תוך מניפולציה של הדברים".
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "אנו לא מתייחסים לנאמר בדיונים צבאיים סגורים".

ההקלטה המלאה

ההקלטה של שיחת ראש המינהל עם אנשיו
פורסם לראשונה: 00:00, 09.07.24