אחד המהלכים הראשונים שביצע הנשיא החדש של איראן מסעוד פזשכיאן במסגרת תפקידו היה לשגר מכתב עידוד למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. הנשיא בטהרן התחייב ש"התמיכה שלנו נמשכת", ש"נמשיך לתמוך בהתנגדות הלבנונית", וש"נמשיך לתמוך בחיזבאללה נגד המשטר הציוני". מה זה אומר בפועל? כלום ושום דבר. לנשיא איראן אין סמכויות להפעיל כוחות צבא, או לתת הנחיות כלשהן בתחום המדיני. סמכויותיו מתמקדות בענייני הפנים של איראן, במשבר הכלכלי, ובעניינים הבוערים של מעמד הנשים (אותו הוא מתחייב לשפר) והמצב באוניברסיטאות. אם כן, מדוע טרח הנשיא הטרי לשגר את המסר אל חיזבאללה, שהופץ גם בכלי התקשורת של איראן? סביר להניח שמאחורי הקלעים מצאו לנכון להבליט, על רקע הבחירה בנשיא רפורמיסטי, את המחויבות האיראנית לנסראללה ולבכירי חיזבאללה.
חשוב לשים לב לכמות החיסולים שביצעה ישראל בלבנון מאז 8 באוקטובר. דווקא חיזבאללה הוא שחושף את הנתון המפתיע: 453 לוחמי הארגון חוסלו עד אתמול, ועוד עשרות רבות (אין מספר מדויק) בשורות הארגון נפצעו. המזכ"ל נסראללה, מתעקש לטעון שברשות ארגונו, גם אחרי החיסולים, מאה אלף לוחמים. בישראל מתעקשים שהנתון הזה רחוק מאוד מהמציאות.
1 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
לטענת נסראללה, מספר רב של לוחמים מבקשים להצטרף לחיזבאללה, בהם אנשי המיליציות בעיראק ובסוריה, שכירי חרב באפגניסטן ובפקיסטן ומחבלים של החות'ים בתימן. אבל נסראללה מוותר. הלחימה - לא מלחמה - נגד ישראל, מתמקדת עכשיו באוויר, בכלי הטיס. למרות זאת, במקביל, האבטחה סביב נסראללה התהדקה בשבועיים האחרונים. הוא כבר לא מרגיש חסין מניסיון חיסול קרקעי בהפתעה.
המחוסל האחרון משורות חיזבאללה, יאסר נימר קרנבש, שהיה שומר ראשו של מפקד חיזבאללה, מצא את מותו בהפתעה אתמול אחרי תקיפה מדויקת סמוך לבירת סוריה. זה אומר, שוב, שישראל מצוידת במודיעין מצוין; שחיזבאללה לא מצליח, למרות מאמציו, לנחש מתי יתבצע עוד חיסול; שהוא אינו יודע מי על הכוונת הישראלית; שהוא אינו מסוגל לסכל את הפיגוע.
על הפרסום בא־שרק אל־אווסט, מסרו לאחרונה ל”ידיעות אחרונות”: עם פרוץ המלחמה, נסראללה והפיקוד הבכיר של חיזבאללה תכננו לעמוד מן הצד, ולא להתערב במלחמה בין צה”ל לחמאס. בכירי הארגון הציעו שישגרו הצהרות עידוד לחמאס ולג’יהאד האיסלאמי, ויישארו לשבת בחיבוק ידיים. אלא שלשכת חמינאי, המנהיג העליון של איראן, הורתה לחיזבאללה לפתוח חזית, לפחות סמלית, מול ישראל כבר ב־8 באוקטובר.
איראן גם אוסרת על הארגון להגיב לדרישות ישראל. עובדה, השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שוב עזב את לבנון בידיים ריקות
כעת, הם אוסרים חד־משמעית בטהרן להסיג את כוחות חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטאני. ישראל דורשת - טהרן אוסרת. איראן גם אוסרת על הארגון להגיב לדרישות ישראל. עובדה, השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שוב עזב את לבנון בידיים ריקות.
מבחינת האיראנים והחיזבאללה, המצב, של התשה, ללא מלחמה כוללת, שהביאה לבריחת הישראלים מבתיהם בצפון - הוא הפתרון האידיאלי. בלשכת חמינאי לא מאמינים בכוחו של חיזבאללה לנצח במלחמה כוללת. גם חיזבאללה מעדיף את פתרון ההתשה. אחרי הכל, בריחת תושבי הדרום הלבנוני מבתיהם נוחה עבורם. כך הם מפנים את בתיהם של אזרחים והופכים אותם למחסני נשק ותחמושת, ובהם הם גם יכולים להסוות לוחמי חיזבאללה כאזרחים.
לא ברור כמה זמן המצב הרעוע הזה יכול להימשך. גם ישראל, למרות הרעש והאיומים, לא רוצה ולא יכולה להרשות לעצמה להכריז מלחמת מלא־מלא על לבנון. ומנגד, הצד השני לא מסיר מאיתנו את העיניים. אם יתחולל מהפך שלטוני בישראל, הם מעריכים שהממשלה הישראלית החדשה תהיה פחות הרפתקנית, מתונה הרבה יותר.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.07.24