חייבים לחקור. ריבוא המילים שנשפכו בלהט ובצדק על פרשת הלוחמים (או בלשון המעוותת של התביעה: "המתחזים לחיילים") שנחשדו ברצח מחבל הנוח'בה (ושוב באותה לשון הזויה: "הפלסטיני מעזה") הצמיח בשיח הציבורי טענה שבכלל לא אמורים לחקור חשדות כאלה, כי "אין דבר כזה לרצוח מחבל נוח'בה - הוא בן מוות מעצם מעשיו המתועבים". אז זהו, שיש. אם אותו בן בליעל נתפס אך אינו מהווה עוד סכנה, אסור בתכלית האיסור לפגוע בו. אצלנו רק בית משפט יפסוק את דינו ולא אף אחד אחר. זה יתרוננו על פניהם וזה בדיוק ההבדל המוסרי בינינו לבינם, שנובע מקידוש החיים על פני המוות. זה שבחקירה נפלו פגמים מקוממים רבים לא אומר דבר על עצם פתיחתה. משהגיעו החשדות לתביעה היה מחויב לחוקרם - כי אצלנו שבויים לא מוצאים להורג במשפט שדה על-ידי תופסיהם. נקודה.
1 צפייה בגלריה
yk13818114
yk13818114
7 באוקטובר
(Anadolu)
כמו קו 300. לפני 40 שנה בדיוק היינו במקום דומה. במסגרת פרשת קו 300 ולפי הוראת ראש השב"כ רצחו אנשיו באמצעות מכות אבן בראש שני מחבלים שנתפסו, כי "מפיגוע מיקוח מחבלים לא יוצאים חיים". כשהפרשה נחשפה, בדומה למה שקרה עכשיו, מרבית התקשורת וקרוב ל-90% מהציבור התנגדו לפתיחת חקירה. למרות זאת, ובצדק רב, היועץ המשפטי לממשלה יצחק זמיר התעקש והגיש תלונה. נשיא המדינה דאז חנן מראש באופן שערורייתי ובאישור בג"ץ את המעורבים בפרשה, אבל בעקבותיה נקבע בדוח ועדת לנדוי (שאושר ע"י הממשלה) שגם אנשי השב"כ כפופים לחוק וש"אם לא נשמור בקנאות על שלטון החוק גם בשטח זה, רבה הסכנה שמלאכתם של המתנכלים לקיום המדינה מבחוץ תיעשה בפעולות של הרס עצמי מבפנים". מילים מדויקות שנכונות גם לפרשה בה עסקינן.
בריחה מאחריות. החלטה על החקירה התקבלה על-ידי פרקליט המדינה בעצמו. הוא החליט זאת אף שגם בכירים בפרקליטות סברו שזו טעות, בשל היעדר ראיות. למרות זאת, כשהפרשה התפוצצה הוא התפוגג והותיר את הכפופים לו לבדם מול המון שועט שמבקש את דמם. לא מדובר כאן רק בהיעדר מנהיגות ובבריחה מאחריות, אלא גם בטעות ארגונית קשה. ללא גיבוי, איזה פרקליט יסכים בעתיד לקחת תיק כזה, ביודעו מה מצפה לו ברחובות וברשתות?
ועדת החוקה, חוק ומשפטצילום: יואב דודקביץ'
הדוגמה של השר. הדברים נכונים גם לגבי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהלך לחזק את אחד החשודים בפרשה בפומבי. מה יעשו בעתיד החוקרים שכפופים לו, כשבמקום גיבוי מהשר הממונה עליהם הם שומעים אותו מנאץ את מעשיהם? מהיכרות רבת שנים, אני מניח שבן גביר יגיד שזו תוצאה מעולה, ובכלל אלה דברים של "יפה נפש". הוא צודק ואין מחמאה גדולה יותר בעיניי מאשר תואר זה. הלוואי ונצליח כולנו להיות כאלה. קיומנו תלוי בכך שמחננו יהיה טהור גם במקומות האלה.
פורסם לראשונה: 00:00, 10.07.24